דרכי שימוש שונות בצמחי מרפא

דרכי השימוש בצמחי מרפא השתנו מאד במאות ואלפי השנים שעברו וכיום ישנן דרכים מקובלות לשימושים שונים בצמחי מרפא:

1. חליטה – הדרך המסורתית עדיין לא אבדה לגמרי מהעולם. היתרונות הברורים של החליטה היא שהחולט יודע בדיוק מה הוא שם בחליטה שלו. החליטה מגיעה ללא חומרים נוספים כלשהם והיא בצורתה הטבעית ביותר. בעזרת החליטה יכול השותה לחוות את חווית השתייה, להירגע ולקבל זמן של איכות עם עצמו, דברים שחשובים כשלעצמם. החסרון הבולט של החליטה היא אופן היישום. בעולם של רצוא ושוב, יש הרבה אנשים שלא יכולים לשתות 3 כוסות תה ביום, שהרי כל כוס צריך להשהות 10 דקות לפני ששותים למיצוי של החומרים מהצמח אל המים, אחר כך צריך קצת לחכות כי זה חם ובכלל, האם מישהו זוכר לנקות פעם בחודש את הפילטר של המזגן בבית? איך נזכור להשתתף בטקסי התה 3 פעמים ביום? ועל אף שאלה הם בסך הכל תירוצים – מעדיפים הרבה אנשים את השיטות האחרות…

2. טינקטורה – טינקטורה היא בעצם מיצוי כוהלי של הצמחים. כל צמח על פי החומרים הפעילים שלו, ממוצה בריכוז שונה של אלכהול. הנוזל שמתקבל בתום תהליך המיצוי, הוא מרוכז מאד, יציב יחסית, לא מתקלקל והכי חשוב – את הטינקטורה ניתן להכניס לבקבוק קטן ממנו יש לצרוך מספר טיפות מסויים ביום. תהליך שתיית הטינקטורה אורך שניות בודדות מרגע התחלת הכנת ה”משקה”. מערבבים קצת טינקטורה בכוס מים ושותים. החסרונות של שיטה זו הם הפסד היתרונות של השיטה הקודמת.

3. כפסולות, כדורים, טבליות ועוד – רפואת הצמחים הושפעה מהרפואה המודרנית וחברות שונות התחילו לייצר צמחי מרפא בקפסולות. בתוך הקפסולות שמים צמחי מרפא טחונים ודחוסים או טינקטורה מיובשת, כלומר, מנדפים את האלכהול ואת השאריות (החומרים הפעילים) מכניסים לקפסולות. טינקטורה יבשה זה המיצוי המרוכז ביותר של צמחי מרפא. בדרך זו – ניתן לשלב גם תוספי תזונה על מנת להגיע לאפקט מושלם לדוגמא – שילוב של הצמח אסטרגלוס עם ויטמין C ואבץ, לחיזוק מערכת החיסון. צריך לשים לב כשקונים צמחי מרפא (ותוספי תזונה) בצורה זו, שלא הוסיפו להם דברים נוספים שלא צריכים להיות שם כמו צבעי מאכל, חומרים משמרים, מתחלבים, שומנים ועוד…

4. תרופות – התלבטתי אם בכלל להכניס את הסעיף הזה לכאן אבל החלטתי לבסוף שכן. ישנן תרופות שמיוצרות מצמחי מרפא כמו חלק מהתרופות האונקולוגיות. למשל התרופה טקסול, הנחשבת לאחד הגילויים החשובים בטיפול בסרטן השד והשחלות, מופקת מקליפת העץ טקסוס ברביפוליה, והתרופה וינקריסטין, המשמשת לטיפול במגוון גידולים ממאירים, מופקת מפרח הווינקה. התרופה המוכרת אספירין (מיקרופרין, קרטיה) הופקה בעבר מערבה לבנה (היום היא מסונתזת במעבדה) והתרופה רמוטיב שמיוצרת מהצמח היפריקום לטיפול בדיכאון. המורפין מופק מהפרג, דיגוכסין ודיגיטוכסין מופקים מהדיגיטליס ועוד רבים נוספים. הרפואה נוכחה לדעת שהמרכיב הבודד לא עובד כמו הצמחי השלם לטוב ולרע לדוגמא – ערבה לבנה לא גורמת לכיבי קיבה מה שהאספירין עושה מצויין. הרפואה טוענת שערבה לבנה לא עובדת טוב כמדללת דם כמו האספירין. אולי. דוגמא נוספת – להיפריקום יש הרבה פחות תופעות לוואי מאשר לרמוטיב, הבת שלו. במקרה של ההיפריקום הוכח דווקא שהוא טוב לפחות כמו התרופות ממשפחת SSRI. את החסרונות הבנו. מה היתרונות? נראה שאין. אל תקבלו את האמירה ש”זה מופק ממקור טבעי”, שכן מאז שהחומר היה צמח, עבר עליו הרבה, לא בהכרח דברים טובים.

5. שימושים חיצוניים – בשימושים החיצוניים כלולים משחות, קרמים, רטיות ביתיות, אבקות צמחיות ועוד. כשאתם קונים “קרם טבעי”, תוכלו לבדוק ברכיבים שלו מה יש שם. החברות הגדולות לא יכולות שלא לרשום מה מכיל התכשיר. אל תתעצלו! אם יש חומר שנראה לכם חשוד, תבררו מיהו ומה תפקידו. מנגד יש לזכור ש D-α tocopherol זה בסך הכל ויטמין E טבעי… אם אתם ממש לא מבינים בזה, אולי כדאי שתתייעצו עם מישהו שמבין בעיקר אם אתם קונים מוצר יקר במיוחד רק בגלל שהוא טבעי.

ישנם עוד שימושים שונים, בדרכים רבות ומגוונות אך סקרתי את העיקריות שבן.

צמחי מרפא – היסטוריה

צמחי מרפא – כיום

להתאמה אישית של צמחי מרפא או תוספי תזונה – אתם מוזמנים לפנות אלינו.

0 תגובות
  1. נועה חדד =]
    נועה חדד =] אומר:

    שלום :נהל האתר 
    אשמח את תשלחו לי את השימוש של צמחי מרפא לטיפול בבעיות רפאויות
    אשמח אם תשלחו לי את זה בהקדם =] בתודה רבה … נועה
      חדד מ-ה’2 פרוייקט אמירים תש”עא

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *