על הרמוניה, צמחונות ושלום / הרב חגי לונדין

ספר / ספרון חם מהתנור על הפילוסופיה שמאחורי הצמחונות. האם טוב להיות צמחוני? האם זה רע? מה גישת היהדות לאכילת בעלי חיים, הרדייה והשליטה בהם? את התשובות לכל השאלות ועוד רבות – בספרון הבא.

 

חזון הצמחונות והשלום
הספרון הוא בעצם פירוש של חזון הצמחונות והשלום. חזון הצמחונות והשלום נכתב על ידי הרב אברהם יצחק הכהן קוק (1865-1935). הרב לונדין פירק את החזון לחלקים ופירש אותו בשפה הברורה לכולם.

נגיעה בחזון
החזון הוא צמחונות. כך משרטט הרב קוק את העתיד של האנושות. אבל – כיום אסור לנו לממש את החזון. מימוש החזון בעייתי מכמה סיבות:
1. יש הכרח אמיתי להשתמש כיום בבעלי החיים (לדוגמא – אין לאדם אפשרות לצרוך B12 ללא אכילת בעלי חיים. אדם ללא B12 = מוות).
2. יש הרבה דם שנשפך בעולם. את כל המשאבים יש להשקיע במניעת שפיכת דמי אדם. רק לאחר מכך – ניתן להשקיע את תעצומות הנפש והמשאבים הכלכליים בהפסקת שפיכת דמי בעלי החיים.
3. הקריאה לשוויון בין בעלי החיים ובין בני האדם – עלולה לגרום לבני האדם לנהוג בבהמיות יתר בגלל טשטוש בין המעמדות. לאחר ייצוב מעמדו של האדם כייצור מוסרי וערכי והכרת הגבולות שבין אדם לבהמה, העולם יוכל לקבל את הבהמה כשווה מבחינת זכויות מסוימות.
4. רחמנות על מי שנמצא בעמדת נחיתות אינו דורש מהאדם ויתור מוסרי משמעותי ועלול ליצור מצב של הרגשת מוסריות מדומה.

התורה והמצוות
אכילת בשר היא אחת הפעולות המורכבות ביהדות. היהדות דורשת דקדוקי דקדוקים על מנת לאפשר אכילת בשר: החל משוחט מקצועי, דרך סוגי הסכין ואופן השחיטה, סוגי בעלי חיים מותרים באכילה, איברים שונים שאינם מותרים לאכילה בבעלי החיים המותרים, אופן הכשרת הבשר (מליחה וכו’) ועוד פרטים רבים. כל אלו – מרמזים לנו שהאידיאל של היהדות הוא דווקא הימנעות מבשר אלא שכיום התורה התירה לנו לאכול בשר מכל הסיבות שנמנו לעיל.

האנושות בתחילתה
על האנושות נאסר לאכול בשר בתחילת ימיה. רק לאחר המבול ששטף את העולם עקב חטאי האדם המרובים, הותרה האכילה. על פי הסבר זה, האכילה הותרה על מנת לאפשר לאנושות לתקן את עצמה כדי שלא תיגרר לפי פחת. כאשר האנושות תתוקן, יחזור המעמד המוסרי הגבוה ותיאסר אכילת הבשר בעולם.

הצמחונים
מבלי להכליל ולפגוע באף אחד: פעמים רבות, אנשים צמחונים הם בעלי רחמנות לא מאוזנת. הרחמנות מופנית כלפי בעלי החיים ואילו כלפי האדם – פחות. דוגמא לכך היה ניתן לראות בעת שפונו אלפי יהודים מבתיהם במסגרת תוכנית ההתנתקות. היו שדאגו לחסרי הבית לאוכל, לעידוד וחיזוק רוחם, לבעיות הכלכליות המיידיות שנוצרו, והיו שדאגו לבעלי החיים המבויתים שנשארו בשטח. הדאגה לבעלי החיים גוזלת משאבים ותעצומות נפש שבאים על חשבון הדאגה לאנשים. בכל כלל יש חריגות אולם בדיוק מכאלו עיוותים באנושות מתריע הרב קוק.

נגיעה
אני חייב להודות שכל מה שנכתב כאן הוא רק נגיעה קטנה ממה שניתן למצוא בספרון העשיר והמרווה של הרב חגי לונדין. הדברים שנכתבו כאן נוסו לכוון גבוה ולהיות ברוח הדברים של הספרון אולם יתכן שחלק מהנכתב הוא מדעתי.

0 תגובות
  1. רבאה
    רבאה אומר:

    כמובן שהדברים יפים וטובים, אך האם היום אנחנו לא בשלב שאדם יכול לשמור על הבריאות וגם על הצימחונות. עיוותים לדעתי תמיד יהיו – אדם שלא מכיל מורכבות לא ילך בדרך ישרה. אז למה אני תלוי באיזה אחד שלא מסוגל לרחם על בני אדם ועל בעלי חיים כאחד? מי שמסוגל כדאי שילך על זה! ומי שלא שימשיך לטרוף בשר בסטקיות בלי לחשוב מאיפה ואיך ובאיזה צורה תעשייתית הבשר הגיע לשם

    הגב
  2. ערן עניתי
    ערן עניתי אומר:

    כתבה יפה. בתור אחד שקרא את הספר רק ראוי להוסיף שעל פי מה שהרב קוק כותב שם בעלי החיים יתעלו במהלך הדורות ויגיעו למדרגת אדם של היום, וזה מה שמכונה בלשון הקבלה היהודית ‘עליית העולמות’. אגב, את הספר ניתן להשיג בתנועת ‘ראש יהודי’. טלפון:026791122

    הגב
  3. מוטי
    מוטי אומר:

    בעניין פינוי גוש קטיף והדאגה למפונים לעומת הדאגה לחיות: כל אדם זכותו להפנות את המשאבים שברשותו ואת מרצו למען המטרות אותם הוא רואה לנכון. במקום לבקר אדם על שהוא תורם ועוזר בכיוון שאינו לרוחך, אתה יכול לתרום כמיטב יכולתך למטרות אותן אתה רואה לנכון ולעודד אנשים נוספים לתרום. בסופו של דבר אנחנו לו במצב שכולם תורמים ועוזרים היום, ולכן יש אנשים נוספים אותם ניתן לגייס לעזרה. 

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      מוטי שלום,

      כמובן שזכותו של כל אחד להפנות את המשאבים שברשותו ואת מרצו למען המטרות אותם הוא רואה לנכון.

      אין פה ביקורת אישית, אלא הצגת מציאות שבה אנשים מסוימים רואים לנכון דברים מסוימים ולא דברים אחרים. התיאוריה שהצגתי גורסת שיש עיוות בקבלת ההחלטות של אותם האנשים. גם אנשים ערכיים ועם כוונות טובות – טועים (ואולי בעיקר הם כי הרי מי שיושב בבית לא יקבל ביקורת לעולם על מה שעשה…).

      גם אני טועה מידי פעם (משתדל לשמור על רמה סבירה של טעויות…).

      יום טוב, נדב.

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *