תרופות או צמחי מרפא?

צמחי המרפא היו בעולם משחר ההיסטוריה. התרופות שבאו אלפי שנים לאחריהן – דחקו קצת את מקומם. מי צודקים – המשתמשים הנלהבים בתרופות או המשתמשים המסורתיים בצמחי המרפא?

יתרונות התרופות
מקובל לומר שלתרופות יתרון גדול על פני הצמחים – הוודאות של הפעולה. לא מדובר בתמצית של צמח שאיננו יודעים איך היא בדיוק תפעל על הגוף, אלא בפרי עמל של מחקרים ארוכי שנים שנערכו על ידי טובי החוקרים. ובלי לבזבז זמן – נעבור לדוגמא עליה אני רוצה לדבר כיום –

דיכאון מאג'ור
לכולם ברור שבדיכאון מאג'ורי, כלומר דיכאון קשה, יש סכנת חיים. זה לא כמו לחץ דם גבוה שלעיתים מוכן הרופא לשמוע "לנסות חודש-חודשיים משהו אחר לפני שמנסים תרופות". דיכאון מאג'ורי צריך טיפול מיידי ועזרה מקצועית מהירה ואמיתית. אי אפשר לשחק בדיכאון רציני מחשש אמיתי ומשמעותי לחיים של המטופל.

תרופות!!
מהסיבה הזו, היה מקובל, אפילו בתוככי הרפואה המשלימה, שלא לתת צמחי מרפא לדיכאון קשה אלא לתת לרפואה הקונוונציונאלית לעשות את עבודתה ולאחר מכן, בזהירות יתרה, לנסות "לגמול" את המשתמש מהתרופות ולאזן את מצבו הנפשי בדרכים בריאות וטובות יותר. בצמחי המרפא משתמשים רק במצבים קלים או בינוניים.

הפתעה
במטא אנליזה שבחנה את הנושא נמצא באופן חד משמעי יתרון להיפריקום על פני תרופות ממשפחת ה SSRI. ההיפריקום נתן את אותו האפקט על מצבים קשים כמו ה SSRI, עבד הרבה יותר טוב מפלצבו והצליח לספק בריאות עם הרבה פחות תופעות לוואי. המטא אנליזה בדקה כ 5500 חולים, מדד יפה לכל הדעות בכדי לתת סטטיסטיקה רצינית.

סיכום
צריך להיעזר במחקרים אמיתיים ולא להסתמך על משפטים כמו "ברור ש…" או "בוודאי שבמקרה של…" וכו'. פשוט לבדוק. לא ללכת שולל אחרי אמירות של חברות התרופות ולא לקחת כל משפט שלם ולקטלג אותו אצלנו במוח במקום השמור לאקסיומות…

 עוד על היפריקום ומנגנון הפעולה שלו>>>

0 תגובות
  1. גל
    גל אומר:

    שלום נדב , יש לי שאלה , האם יש תרופות שהשפעתם טובה יותר מצמחי מרפא ? אם כן אילו ?

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    גל שלום,

    אני מעדיף שלא להשתמש בניסוח "השפעתם טובה יותר מצמחי מרפא". תרופות שעובדות מהר יותר, יש תרופות שעובדות חזק יותר. לכל הנתונים האלו צריך להוסיף את תופעות הלוואי, עלות, סיכונים והשפעות נוספות. רק אז ניתן לדעת מה משפיע טוב יותר.

    אם אתה שואל אלו תרופות עובדות חזק יותר – ניתן להביא כדוגמא את הונטולין ודומיו שמרחיבים סימפונות במהירות וביעילות יותר מכל צמח אחר שאני מכיר (חוץ מאולי שרביטן סיני – צמח מרפא שעובד חזק מאד אולם עם הרבה תופעות לוואי וסיכונים).

    ישנן כמובן עוד דוגמאות רבות לתרופות שעובדות מהר מאד או חזק מאד ותמיד כדאי לבדוק האם יש תחליפים ברפואה המשלימה ועד כמה הם עונים לבעיה מבחינת מהירות הפעולה שהם עושים ועוצמתה.

    יום טוב ובריאות, נדב.

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *