קישורים / ספר מאת אלברט-לסלו ברבאשי

אם נבין יותר איך עובד האינטרנט, האם זה יוכל לעזור לנו לעצור את מגיפת האיידס? ואם נבין איך עובדת הכלכלה העולמית, נוכל לבלום סוף סוף את הסרטן? ספר מרתק.

קצת על הספר
d7a7d799d7a9d795d7a8d799d79dהספר מרתק. אין ספק שגם מי שהבנתו דלה מאד בפיסיקה, מתמטיקה או כימיה, יכול למצוא בספר עניין רב. הספר כתוב בצורה של השתלשלות העניינים. הסופר לוקח אותנו איתו במסע המרתק של חקר רשתות והופך בכך את הספר "קישורים" לספר של יומן מסע. ספר שיד פחות מוכשרת היתה מוציאה אותו כספר עיוני-מדעי-כבד מאד, יצא כספר "עלילתי" שקשה להניח אותו מהיד.

מה כתוב בספר?
הספר לוקח אותנו, תוך כדי הוכחות מתמטיות ואחרות אל מחוזות הרשתות השונות. בעצם, כל העולם שלנו בנוי מרשתות. רשת האינטרנט, רשת תעופה ותחבורה, רשת קווי טלפון, רשתות שלמות בכלכלה וגם רשתות יותר טבעיות כמו רשתות ה DNA ורשתות אחרות ביולוגיות. הספר מדבר על מושג מעניין שנקרא "רכזות". בכל רשת בעולם, יש רכזות שמרכזות אליהן קישורים רבים. רכזות אלו, מושכות אליהן קישורים רבים מאשר כמות הקישורים הרגילה. דוגמאות:

אינטרנט
ברשת האינטרנט יש רכזות ברורות: אתרים כמו גוגל, יאהו! ואחרים לוקחים את מרבית הגולשים. על פי הספר היחס הוא 80-20 כלומר, 20% מהאתרים ברשת לוקחים אליהם 80% מהגולשים. עוד 20% מהגולשים מתפזרים בין 80% מהאתרים ברשת. פחות או יותר.

התא
בתא יש ראקציות כימיות שמתרחשות בכל רגע. גם כאן, מולקולות כמו מים, ATP, ועוד כמה בודדות, יוצרות 80% מהריאקציות הכימיות בתא. כל שאר הריאקציות הכימיות נוצרות על ידי מולקולות רבות מאד ולעיתים חומר אחד יוצר ריאקציה כימית אחת!! מבינים פתאום את החשיבות של שתיית מים..?

האיידס
גם כאן, ניתן לראות שיש 20% מהאנשים החולים שמעבירים את המחלה לכ – 80% מהנדבקים החדשים. 20% מהנדבקים החדשים נדבקים על ידי 80% מהחולים ה"פסיביים". בקיצור, רק מנתון מעניין זה ניתן להוציא כמה רעיונות נחמדים למיגור המחלה (והוא לא מזכיר בספר עונשי מוות…).

כדי שלא אחטא למחבר
הספר מזכיר את רעיון ה 20-80 אבל ממש לא אוהב להשתמש בו. הוא מעדיף להשתמש בגרפים חסרי סקאלה, בעקומות פעמון מול עקומות חזקה ובנוסחאות מתמטיות שונות. בסקירה העדפתי את הצורה הפשטנית יותר של העניין. עם המחבר הסליחה.

המסקנות
כאשר מבינים את הקשרים השונים בעולם, בין אם זה קשרים בתאי חיידק או קשרים ברשת האינטרנט, ניתן לגבש אסטרטגיות לפעולה הן במישור ביטחון המידע ובטחון התקשורת והן בתחום ריפוי הסרטן ובתחום מיגור האיידס. הספר יכול להועיל גם לכלכלן וגם למנהל. כאשר מבינים ש"מדע הרשתות" הוא בעצם מדע שלם שניתן לפגוש אותו מעבר לכל פינה והוא נמצא בכל מקום, ניתן להכניס פרספקטיבה חדשה לכל תחום בחיים.

רפואה משלימה
המחבר לא מזכיר כלל רפואה משלימה בספרו אולם הנושא צועק לכל מי שמחובר לרפואה המשלימה. הספר הוא בעצם גושפנקא מתמטית-מדעית לשימוש ברפואה המשלימה על אף שהיא לא מטפלת ברמת המולקולה הבעייתית. הספר הוא גושפנקא להסתכלות הוליסטית ולא להסתכלות הריאקציה הכימית. ההסתכלות ברמת הריאקציה הכימית היא לא נכונה מכיוון שאנו לא מודעים לכל הקישורים שיש לאותה מולקולה. כאשר נבין מיהם הרכזות בגוף, נוכל לטפל הרבה יותר טוב. מבחינתי, הספר נותן גם את האישור ל"מטפל המעופף מתחום הרפואה המשלימה" שלא יודע מהו קריאטינין אבל יודע לתת טיפול לכליות. ה"מטפל המעופף ללא הרקע ברפואה מערבית" אומנם לא מבין מה הוא בדיוק עושה אבל הוא מצא את הרכזת. הוא מטפל ברכזת (בכיליה) ועל ידי כך עוזר גם לקריאטינין. זה לא כתוב בספר אבל זה מתבקש.

סיכום
ספר חובה לכל מי שעוסק באינטרנט, רפואה, כלכלה, מדע ועוד. בקיצור – למי לא…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *