תערוכת עולמות הגוף בחיפה

d7a9d79cd793-d795d7a9d7a8d799d7a8מי שלא שמע על התערוכה השנויה במחלוקת, או ששמע ורוצה לשמוע עוד מוזמן להמשיך לקרוא. ההתרשמות שלי. אזהרה!: הכתבה קשה מעט לקריאה ולצפייה! לא לבעלי לב חלש!

התערוכה
התערוכה מורכבת מאנשים ש”תרמו את גופם למדע”. אני עוד אתייחס לביטוי הזה בהמשך. חלק מהמוצגים הם אנשים שלמים יחסית וחלק מהמוצגים הם חלקים שונים שניתן לראות בתערוכה. הייחודיות של התערוכה היא שהמוצגים בה הם מוצגים חיים. אם עד היום ראינו את גוף האדם באטלס נחמד עם תמונות צבעוניות, הרי שהיום הקידמה (?) מאפשרת לנו לראות את הכל בתלת מימד ובצבע מלא. כמעט כמו במציאות.

 

d79cd795d79ed793d799d79d

 

היה שווה לבוא
אם אני אסכם במשפט אחד את ההתרשמות שלי מהתערוכה, היה שווה לבוא. בתערוכה ראיתי את כל איברי גוף האדם: ממערכת השריר-שלד ועד לאיברים הפנימיים כמו כבד, כיס מרה, המעי הדק והגס, הלבלב, הריאות, הלב, איברי הרבייה הפנימיים, הכליות, מערכת העצבים d798d791d7a2d7aaועוד ועוד. בין המוצגים ניתן היה לראות ריאה של אדם בריא מול ריאת אדם מעשן, ניתן היה לראות כבד עם גידולים או עצם עם אוסטאופרוזיס, הכל בהשוואה למצב הבריא. לכאורה שווה, אלא מה?

תרמו את גופם למדע
תערוכת “עולמות הגוף” טוענת שכל המוצגים שנמצאים אצלה (כמעט) התקבלו מתורמים שבחייהם הסכימו לתרום את גופם למדע. בניגוד ל”אוספים פרטיים” שמצויים בסין ובארצות נוספות שם השימוש בגוף המת הוא בעל כורחו, בתערוכה זו קיבלו המציגים רשות להשתמש בגוף ובחלקיו. אבל – ואני חושב שזה אבל גדול – האם אתם חושבים שה”מוצגים”, בעודם בחיים, היו מסכימים שיהפכו אותם לשחקני פוקר? אולי לשחקני טניס? שחקני כדורגל? גם לא? אני מסביר.

04_04_2009_img_4419עיצובים מיוחדים
מי שלא מתעניין במדע וברפואה, יתכן שלא יתעניין בלראות איברים שונים בויטרינות זכוכית. בצדק – מי שלא רואה שום הבדל בין טחול ללבלב אין שום סיבה שנראה אותו עומד ומתעמק במוצגי המוזיאון. לכן, כנראה, החליטו בהנהלת התערוכה לעצב את הדמויות בעיצובים מיוחדים: האחד – באמצע משחק כדורגל, שני – מנגן בגיטרה ואילו כמה גופות עוצבו כך שישחקו פוקר. זה חלק קטן מהמוצגים המעוצבים בתערוכה ואם תשאלו אותי – בטעם רע מאד.

בתכל’ס
תערוכה נחמדה, מעשירה מאד את הידע של כל מי שמתעניין ומספקת הצצה חטופה אל מה שמעבר לעור הפיל שלנו שלא חושף כלום מכל היופי שבתוכו. שווה שווה שווה.

 

04_04_2009_img_45301

0 תגובות
  1. שהם
    שהם אומר:

    נדבשלום,
    אתה לא חושב שזה חילול המת?
    מותר לפי ההלכה ככה לא לקבור את הגויות? ולהציג אותם לראווה ערומים?…
    גם אם הם הסכימו, זה עדיין ביזוי…
     

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      שהם שלום,
      אני רחוק מאד מלהיות פוסק הלכה ולכן אומר מראש שאיני פוסק אלא רק מאזכר הלכות קשורות:

      1. הרב אברהם יצחק הכהן קוק כתב בספרו “דעת כהן” שהאיסור של תרומת הגוף למדע מיוחד לישראל ולא לאומות העולם. עם ישראל נצטווה במצוות שונות על מנת שלא לחלל את גופו ואילו אומות העולם לא מחוייבים במצוות אלו ולכן אדם שאינו יהודי שתרם את גופו למדע (אף שידוע שיקיימו בו ניתוחים שאינם לצורך לימודי שמציל נפש) נחשב לו הדבר למידת חסידות. בסך הכל הוא רוצה לקדם את הידע של האנושות.

      2. הציץ אליעזר פסק שהאיסור לפגוע בכבוד המת הוא משום כבודו של המת הספציפי ולא משום כבוד המת באשר הוא ולפיכך אדם שמוחל על כבודו ומסכים להתבזות – מותר לבזותו. על פי פסק זה, על אף שרבו החולקים, התירה הרבנות הראשית את הנושא ובלבד שלא תתעכב הקבורה. כל הדין הזה נוהג ביהודי. באומות העולם, כאמור, הדין קל יותר.

      אין כאן פסיקת הלכה אלא רק צדדי המקלים בנושא. כלומר, יש מקום כלשהו להקל. ובכל אופן, לדעתי, גם אם מותר הדבר לחלוטין, אין זה מוסרי וערכי להציג כך את הגופות. אני מסכים עם ההרגשה אבל יכול להבין את החולקים שאומרים שאם ההלכה מתירה – יתכן והרגש פסול ולא מיושר על פי אמות המידה הא-לוהיות של המוסר המוחלט.

      את המקורות לקחתי ממאמר ארוך של הרב אליעזר מלמד והרוצה להרחיב יעיין במקורות הנוספים ובדיונים הקרובים לנושא.

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *