ארומתרפיה

תריח – תרוויח!! הארומתרפיה היא שיטת הריפוי בעזרת הריח. איך מרפאים באמצעות הריח? מה הקשר בין הריח לריפוי? הכל בכתבה הבאה.

התמצית של התמצית
כשאנחנו מריחים פרח מיוחד, כשאנו שואפים למשל את ריח הוורד לאפינו, מולקולות זעירות יוצאות מהוורד אל האף שלנו. שם, הם פוגשות חיישנים קטנים שמתרגמים את המידע המולקולרי לריח. כך אנו מריחים. השמנים הארומתיים, בהם עושה הארומתרפיה שימוש, הם בעצם תמצית של התמצית של הצמח. בהמשך נסביר קצת יותר איך מפיקים את השמנים המיוחדים.

חוש הריח
חוש הריח הוא החוש העדין ביותר. אם את חוש הטעם ניתן לסווג במילים כמו “מתוק”, “מלוח”, “חמוץ” ועוד, את חוש הריח לא ניתן להגדיר כמעט. ההגדרות ינסו להשאיל מושגים מחושים אחרים ולהשתמש בהם כלפי חוש הריח: “ריח מתוק”, “ניחוח חזק” ועוד. על המשיח נאמר: “והריחו ביראת ה’ “, כלומר, המשיח ישתמש בחוש ריח ברמה אחרת ממה שנו מכירים כיום ויוכל בעזרתו לקבוע האם האדם טוב או לא.. זה חוש הריח במדרגתו העליונה ביותר.
אצלנו, בני האדם הרגילים, חוש הריח מחובר בקשר ישיר אל המוח. בניגוד לקול שרק ביציאתו משבלול האוזן הוא נקלט על ידי מערכת העצבים ובניגוד לחוש הראיה, שם עצבי העין מעבירים את המידע כלפי חוץ הגוף ורק אחר כך אל המוח, חוש הריח מחובר בקשר הכי ישיר אל המוח. אל מרכז החיים.

הבדלה
כשמבדילים בין קודש ובין חול, יכולים האנשים הרגישים יותר שבינינו, להבחין בנשמה היתרה שעוזבת את הגוף במוצאי השבת וחוזרת אל הבורא. פתרון לשביזות יום א’? אין. איבדנו אבדה יקרה שתחזור אלינו רק בשבת הבאה. עם כל זה, יש משהו דומה במקצת לנשמה היתרה – ריח טוב. הריח הטוב יכול להשפיע על האדם ולעזור לו להרגיש יותר טוב לאחר עזיבת הנשמה היתרה את הגוף. זו אחת הסיבות לשימוש בבשמים ריחניים בהבדלה של מוצאי השבת. בפעם הבאה שיש לכם שביזות יום א’ – תחשבו טוב אם הרחתם את הבשמים בהבדלה של ליל אמש או שרק קרבתם אותם אל אפכם כדי לצאת ידי חובה…

איך מפיקים את השמנים?
התהליך אותו אסקור פה, הוא תהליך שמשמש להפקת רוב השמנים. יש שמנים מסוימים שמופקים בצורות שונות. הצורה הנפוצה ביותר היא זיקוק. התהליך מתבצע בעזרת הכנסה של צמחים טריים לתוך סיר הזיקוק. הסיר עם הצמחים בתוספת קצת מים מגיע לרתיחה. המים שבסיר מאדים את השמנים הנדיפים שבתוך הצמח. אדי השמן ואדי המים מתכנסים לתוך צינור איסוף שלוקח אותם אל צינורות קירור. בקירור הופכים האדים חזרה לשמן ומים. כעת, נותר רק להפריד אותם – והתהליך מושלם.

מה עושים עם השמן?
בשמן ניתן להשתמש למגוון שימושים. הכל בהתאם לסוג השמן. לדוגמא: בשמן לבנדר נשתמש ללא דילול במקרה של כוויות. את שמן האיקליפטוס נשים במבער או מכשיר אדים למקרים של צינון, את שמן עץ התה נשים במריחה ישירה על פטריות בציפורן ואת שמן הורד נוסיף ליצירת קרם פנים מעולה. בהמשך נביא אינדקס קצר לשימוש בשמנים האתריים.

הכל לפי האדם
אם בטיפול בגוף טענו שלא תמיד צריך הדבר להיות נעים, הרי שבטיפול בנפש, יש צורך שהטיפול יהיה נעים. הסיבה פשוטה: הטיפול בשמנים האתריים מועיל משפיע על הנפש ישירות. ריח טוב מועיל לנפש וריח רע מזיק לנפש. לכן, מטפלים רבים נותנים למטופל להריח שמנים מסוימים ולבחור בעצמם את הריחות גם מבלי להכיר את ההשפעה “המדעית” שיש לשמן על האדם. אם האדם בחר בשמן זה או אחר, כנראה שזה מה שהנפש שלו צריכה.

קצת ריח רע לא יזיק
בכל זאת, צריך לזכור שכאשר עושים משהו מתוק מידי, ונעים מידי, נפרצים גבולות הטוב באדם לרעה. בקטורת של בית המקדש למשל, יושם עקרון זה על ידי הוספת “חלבנה” שריחה רע לתערובת הקסומה של הקטורת. בזמן בית המקדש בירושלים לא היתה צריכה אשה להתבשם. הבשמים בירושלים היו נבלעים ליד הריח החזק והמשמעותי של הקטורת שהיה מופץ בכל העיר. העיזים שעל יד יריחו היו מתעטשות מריח הקטורת. כל זה, בזכות האיזון העדין שהיה בקטורת שאחד מעקרונותיו היה לא להזניח את הריחות הרעים ולתת להם גם יצוג.

ולסיום אינדקס לפי מחלות:

בעיות נשימה, אסטמה, שיעול ועוד – אקליפטוס, אקליפטוס לימוני, קורנית, לבונה, קמומיל, ברגמוט.

כוויות – עץ התה, לבנדר.

הפרעות במערכת העיכול – קמומיל, שומר, לבנדר, זעתר.

הפרעות הורמונאליות נשיות – אנג’ליקה, אניס, מרווה מרושתת, בזיליקום, ערער.

עצבנות ומתח – לבנדר, מליסה, קמומיל, אשכולית, תפוז, ורד.

הצטננות – אקליפטוס, עץ התה, לבנדר, הדס, למון, מנטה, אורן, קינמון.

תמיכה בלידה – תפוז, לבנדר, ורד.

כאבי שריר-שלד – קמפור, פלפל שחור, מנטה, ציפורן, ג’ינג’ר, עשב לימון, רוזמרין.

טחורים – עץ התה, ברוש, גרניום, ערער, הדס, ברוש, לבנדר.

כאבי ראש – לבנדר, קמומיל, מנטה, אשכולית, לימון.

נדודי שינה – לבנדר, נרולי, מרווה מרושתת, זעתר, ילנג-ילנג.

עצירות – בזיליקום, שומר, רוזמרין, זעתר.

כינים – רוזמרין, קורנית, אקליפטוס.

פטרת – עץ התה, אורגנו, לימון.

גירויי עור שונים – עץ התה, לבנדר, קמומיל, ערער, סנדלווד, לימון, מור.

צריך לזכור: השימוש בשמנים אתרים אינו מהווה חלופה לייעוץ מקצועי על ידי מטפל מוסמך. לחלק מהשמנים יש התוויות נגד.

0 תגובות
  1. חגית
    חגית אומר:

    שלום לך,
    הייתי בהרצאה של תזונאי שלא לקחתי לצערי את הטלפון שלו,
    והוא המליץ באופן כללי על מאקה, ראיתי שהמאקה יכול לעזור לי בעיפות חזקה שיש לי,
    ובחשק מיני נמוך מאד, הבעיה שבאחד מהאתרים צוין שאם לוקחים גלולות נגד הריון,
    אסור לקחת מאקה. מה דעתך?
    חגית

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      חגית שלום,

      הגיוני לטעון שמאקה מתנגש עם גלולות אך ממה שאני מכיר זה תיאוריות בלבד ולא נעשו עבודות בנושא.

      אגב, יתכן שהבעיה נובעת מהגלולות וכל מה שצריך זה להפסיק גלולות / לשנות סוג במקום ליטול צמחי מרפא?

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *