ממוגרפיה וסרטן השד

לפעמים כאשר משהו שאמור לשמש ככלי מניעה משמש כגורם סיכון – אני מוצא עצמי מבולבל. אם הממוגרפיה אמורה לגלות מוקדם סרטן השד כדי להוריד בסופו של דבר את הסיכון למוות אולם היא עצמה גורמת ליותר סרטן בשד – אני מודה שמשהו פה מריח לא טוב. בכלל לא טוב.

ממוגרפיה

ממוגרפיה נועדה לבדוק ולגלות מוקדם מהרגיל גידולים והפרעות בשד. הבדיקה אמורה לגלות אפילו גידולים שקטנים מכדי להתגלות על ידי הרופא / הנבדקת בבדיקה שגרתית. הבדיקה פשוטה וכרוכה באי נוחות קלה למשך דקה-שתיים ואפילו פחות: צילום רנטגן. הצילום בודק את הרקמה ואמור לזהות גידולים קטנים בראשית דרכם.

הרנטגן

כבר מזמן ידוע שצילומי רנטגן הן לא הדבר הכי בריא לגוף בלשון המעטה. הצילום שמשתמש בקרני רנטגן, קרני X, הוא קרינה לכל דבר. וכידוע – אחד הגורמים לסרטן הוא קרינה. ההגיון אומר, אם כן, שממוגרפיה מגדילה את הסיכון לסרטן השד. כלומר, היא גם גורמת לסרטן השד ובבדיקה הבאה – אולי גם יראו את זה…

ההגיון אומר וגם המחקרים…

בכינוס ה 95 של הרדיולוגים באמריקה הצפונית (שימו לב! לא ארגון ההומיאופתים, ארגון הרדיולוגים = אנשים שמתמחים בהקרנות לסרטן..) הוצג הנתון הבא: נשים שהיו בסיכון מוגבר לסרטן שד, עקב נטייה גנטית (מוטציה בגן BRCA1 ו – BRCA2) ועברו בשל כך בדיקות מממוגרפיה בצעירותן, היו בסיכון פי 2.5 “לחטוף” סרטן מחברותיהן בעלות הנטייה הגנטית אך ללא הממוגרפיה.

נטייה גנטית

בכלל, כל נטייה גנטית אמורה להיות מטופלת בקפידה. כאשר רופא פוגש אדם עם נטייה גנטית להתקפי לב (אפילו סתם על סמך סיפור משפחתי רע) הוא ידרוש ממנו להגיע לרמות נמוכות יותר של כולסטרול וטריגליצרידים ולאיזון טוב יותר של לחץ דם מאשר אדם אחר. אין ברירה – במקום בו הגנטיקה לא מושלמת לא ניתן לדברים אחרים לצאת מאיזון.

וכאן אני שואל את עצמי:

אם הנשים האלו בסיכון מוגבר לסרטן השד, איך נותנים להן להגיע למקומות שאפילו לסתם אדם לא כדאי להגיע אליהם?

מה אני מציע?

יש המון הצעות, הבעיה היא שמישהו כאן חוסך על אותן נשים כסף. דוגמא קטנה: MRI הוא מכשיר שנותן הדמיה מעולה בכמה רמות יותר מהממוגרפיה. ה MRI יכול להחליף בשקט את הממוגרפיה: הוא ללא קרינה כלל, הוא מדוייק ואמין לאין שיעור אלא ש… הוא יקר בהרבה. טוב, אז אולי לממן MRI לכל אשה מעל גיל 25 זה קצת יקר אבל אולי אלו עם המוטציה הגנטית יזכו למימון של MRI?

והצעה אחרונה להיום

עובדי רנטגן מחזיקים עליהם כרטיס שמודד רמות קרינה מצטברות. כאשר עובד נחשף לרמות גבוהות מידי הוא נאלץ לעשות הסבת מקצוע על מנת שלא יכנס לסיכון גבוה מידי עקב החשיפה הגבוהה לקרינה. ואני אומר – מתי יקבל כל אזרח שעובר צילום רנטגן או CT כרטיס מסוג זה אותו הוא נדרש להביא לכל בדיקה שתהיה לו בעתיד. הייתי מאד רוצה לראות את המדינה מממנת לכל מי שעבר את מכסת הקרינה שלו בימי חייו צילומי MRI. אגב, ההצעה לא שלי. היא נידונה לפני שנים בקופות החולים אולם בינתיים, מסיבות תקציביות, הושאר העניין במגרה…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *