אכילת דגים = ציונים טובים..

כבר זמן רב מייחסים לדגים בכלל ולאומגה 3 בפרט יתרונות לימודיים כמו שיפור הריכוז והזיכרון והבאת המוח למקסימום פעילות. אבל עכשיו זה כבר מוכח מעל לכל ספק: תאכלו דגים = תשפרו את הציונים שלכם!

רקע – אומגה 3

אומגה 3 מוגדרת כחומצת שומן חיונית. כאשר הגוף שלנו לא יודע לייצר חומרים מסוימים שנצרכים לתפקוד השוטף שלו, הם מוגדרים כחיוניים. ואכן – הגוף לא יודע לייצר אומגה 3 ואנו מוכרחים לצרוך אותו מהמזון. אחד מהמקורות החשובים לאומגה 3 הם הדגים. בתזונה המערבית בה לא מושם דגש על אכילת דגים, נוצר חוסר איזון, בדרך כלל, בין האומגה 3 ובין האומגה 6 ואומגה 9 שמצויות בשפע במוצרי החלב שלנו, בבשרים ובעופות ובשמנים הצמחיים. מסיבה זו, סביר להניח שרוב העולם המערבי סובל מחסר באומגה 3 ברמות שונות.

כמעט תרופת פלא

סביב האומגה 3 נקשרו כתרים רבים ובצדק: אומגה 3 יכולה לשפר את תפקוד המוח, משפיעה לטובה על מצבי רוח אפילו במצבים של דיכאון קליני קל-בינוני, מפחיתה דלקתיות בגוף ומאזנת את מערכת החיסון (ומכאן חשיבותה במחלות אוטואימוניות) וגולת הכותרת: משפרת את מצב כלי הדם ותמונת השומנים בדם = מפחיתה מהסיכון להתקפי לב.

ומה עם ציונים? ניתן לראות השפעות מוכחות?

את זה שאלו החוקרים בשוודיה. הם לקחו 10,837 תלמידים בכיתות ח’ והעבירו ביניהם שאלונים. בנקודה זו חשוב לעצור רגע ולציין את המקובל בשוודיה. בשוודיה נערכות בחינות מקיפות במהלך כיתה ט’ שקובעות את עתידו של התלמיד, לפחות בהקשר של קבלתו לבית ספר תיכון. בכל אופן, במהלך כיתה ח’ מילאו כל התלמידים את השאלונים. בשאלונים נשאלו שאלות לגבי התדירות בהם הם אוכלים דגים ושאלות נוספות על מנת לנסות ולברר את המצב הסוציואקונומי של התלמיד, את מידת ההשכלה של ההורים ועוד ועוד. לאחר כשנה, לקחו החוקרים את השאלונים עם הנתונים והצליבו אותם עם הציונים של מבחני הגמר.

תוצאות

התוצאות מעט מפתיעות: לאחר שבודדו החוקרים את המצב הסוציואקונומי ואת מצב ההשכלה של ההורים, מצאו החוקרים שבאופן חד משמעי:

1. אלו שאכלו דגים פעם בשבוע השיגו ציונים טובים יותר באופן משמעותי מאלו שלא אכלו דגים באופן קבוע או לא אכלו כלל.

2. אלו שאכלו דגים פעמיים בשבוע או יותר השיגו ציונים טובים יותר מאלו שאכלו דגים פעם בשבוע.

מסקנת החוקרים היא חד משמעית: תאכלו יותר דגים = תשיגו ציונים טובים יותר!!

0 תגובות
  1. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    שהם שלום,

    אני לא אתייחס לכמות הנורמלית בגוף אלא לכמות בתזונה שזהו ערך שקל לשלוט עליו בהרבה…
    הכמות המומלצת היא לפחות 1:4 בין אומגה 6 לאומגה 3. כלומר, על כל 4 חלקים של אומגה 6 – חלק אחד לפחות של אומגה 3. כיום במקומות רבים בעולם המערבי עומד היחס על 1:30!!!

    ישנן אפשרויות שונות לצריכה טבעית של אומגה 3 כמו: אכילת דגים, צריכת ביצים עשירות באומגה 3, אכילת בשר מרעה או עוף של מרעה ועוד. הדרך המהירה והפשוטה להבטיח את כמות האומגה 3 בגוף היא כמובן – תוסף תזונה…

    יום טוב והחלמה טובה ומהירה, נדב.

    הגב
  2. רחל
    רחל אומר:

    שלום נדב,
    אני מבקשת עצה:  עד לאחרונה התפריט  (הצמחוני) שלי כלל דגי ים  מפעם לפעם, אבל התחקיר האחרון של כולבוטק בנדון סגר את הגולל סופית  על האופציה הזו. בגלל סרטן שבא מרקע הורמונלי, אני נמנעת מאכילת זרעוני פשתן טחונים (הפחידו אותי מפני פיטואסטרוגנים). אז מה עושים?
    בשורות טובות
    וימים שמחים,
    רחל

    הגב
  3. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    רחל שלום,

    לא כל כך הבנתי מה הבעיה בדגים. אני לא כל כך מעודכן כנראה בהמלצות כלבוטק… את יכולה לפרט?
    אגב, למיטב ידיעתי אין שום קשר בין פשתן לבין פיטואסטרוגניים כלשהם. יש בפשתן מעט ציאניד ולכן נמנעים אנשים שונים לקחת אותו. לדעתי זו טענה לא רצינית מכיוון שיש בהמון מזונות רעלים שונים והכל עניין של מינון ובקרה. כלומר, אם מישהו יאכל קילו של פשתן ביום – יתכן שהוא יסבול מהרעלה של ציאניד (וגם כנראה מעצירות של חודשיים…).

    בקיצור, אל תבהלי מגוזמאות של אנשים. אכילה של דגים מפעם לפעם ואכילה של פשתן מיטיבה עם הגוף. ניתן לצרוך גם שמן פשתן שמכיל כמויות מזעריות, אם בכלל, של ציאניד.

    בנוסף, אם את אוכלת ביצים את יכולה לצרוך “ביצי אומגה 3”. אלו ביצים שהתרנגולות אכלו את הפשתן (ואת הציאניד…) והוציאו את האומגה 3 לתוך הביצה (ואת הציאניד… טוב, בואי לא נסחף…).

    בהצלחה!!

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *