פריצות דרך עתידיות בריפוי סכרת נעורים

בסכרת נעורים חסר מרכיב חשוב בגוף – תאי בטא. במשך כל השנים ועד היום מקבלים חולי הסכרת את האינסולין בצורה חיצונית. החומר שהיה אמור להיות מיוצר בתאי הבטא של החולים – מוכנס כיום באמצעות מזרק. כיום השתנתה הגישה: חברות התרופות מנסות למצוא תרופה שתייצר תאי בטא חדשים במקום אלו שנהרסו. כאן בישראל.

סכרת נעורים היא מחלה אוטואימונית, כלומר, מחלה שבה מערכת החיסון פוגעת בגוף. בסכרת נעורים שהשם הנכון יותר שלה הוא סכרת Tipe 1, הורסת מערכת החיסון את תאי הבטא של הלבלב. תאי הבטא אחראיים לייצר אינסולין. בלעדיו – הסוכר יכול להמשיך לטייל במחזור הדם אולם הכניסה אל התאים בלתי אפשרית. על חולי סכרת הנעורים נגזר, אם כן, להזריק אינסולין למשך כל ימי חייהם.

חברת התרופות האמריקאית “פייזר” באמצעות השלוחה שלה בישראל החליטה ללכת על רעיון חדשני: במקום להשתמש באינסולין המסורתי, אותו היה אמור הלבלב לייצר באמצעות תאי הבטא שנהרסו, הם יפתחו תרופה שתגרום ללבלב לייצר תאי בטא חדשים. מסובך? לא כמו שזה נשמע. יש מולקולות מסוימות שגורמות באופן טבעי ללבלב לפתח תאי בטא. אם יצליחו לזהות את המולקולות הדומיננטיות יותר ואלו שבשטח יעבדו טוב יותר – התרופה מוכנה לפיתוח.

בפייזר טוענים שהם לא מתחילים מאפס. בידי פייזר מספר רעיונות למולקולות כאלו אותם הם צריכים לבדוק כעת. המחקר יערך בשיתוף של ארבעה גורמים: בית החולים הדסה, האוניברסיטה העברית, האגודה הבינלאומית לסכרת נעורים וכמובן – פייזר ישראל.

בהצלחה!!

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *