ויטמין D – זבנג וגמרנו?

בעולם המערבי, עולם שבו שולחים מייל מהנייד אל קצה העולם, בעולם שבו הכל נהיה קרוב יותר, בעולם שבו הזמנים התקצרו, מישהו החליט לקחת את זה צעד קדימה: אולי במקום לתת לקשישים כל יום מנת ויטמין D, ניתן להם פעם בשנה. ואני שואל – תגיד לי, מה חשבת לעצמך??!

ויטמין D, בין תפקידיו הרבים, משפיע על ספיגת הסידן ובניית העצם. מחסור בויטמין D נהיה נפוץ יותר ויותר בעולם. קופות חולים רבות יותר מכניסות בדיקות של רמת ויטמין D בדם כדבר שבשגרה. תוספי ויטמין D נהיו פופולריים במידה שלא היו מעולם. ואכן, מחקרים רבים בעולם מראים שצריכה של ויטמין D באופן יום יומי משפרת את מצב העצם ועוזרת לתועלות נוספות כמו טיפול ומניעת אסטמה, הורדת הסיכון לסרטן המעי הגס, הורדת הסיכון ללידות מוקדמות והפלות ועוד ועוד.

המינון בו משתמשים בעולם נתון למחלוקת. מצד אחד, ברוב המחקרים משתמשים במינונים של 400-800 יב”ל (IU) ביום. מאידך, מחקרים אחדים מראים שאין נזק ואף יש תועלת במקרים מסוימים במינונים של 2000 יב”ל. כך או כך, אלו פחות או יותר המינונים. חשוב לי שתכירו את המספרים כדי שיהיה לכם פורפורציות לגבי המחקר הבא שנדבר עליו.

ובכן, כמה אנשים חשבו שאולי יהיה טוב יותר לתת לקשישים מנה אחת פעם בשנה. נכון שזה נשמע הגיוני? אם אדם מפיק תועלת מצריכה של 1500 יב”ל ביום, אולי ניתן לו את הכמות השנתית בפעם אחת? אמרו ועשו.

 2,250 נשים מעל גיל 70 קיבלו במשך 3 שנים לפחות ויטמין D בכמות שנתית או פלצבו דמוי ויטמין D. אתם שואלים כמה זה כמות שנתית? 500,000 יב”ל!!! כלומר פעם בשנה הן לקחו כמות שנתית. האם זה עזר?

אני מרשה לכם לנחש לבד. מה אתם אומרים? כמובן שלא. ידעתי שתדעו את זה לבד. למה לכל הרוחות היו חייבים לבדוק את זה על כל כך הרבה נשים??

אם אדם ילך ויאכל עכשיו כמות של 30 טון מזון (כמות של מזון לחיים שלמים בערך), האם הוא יכול להפסיק לאכול עד סוף חייו? ומה לגבי לצרוך 50 אריזות אנטיביוטיקה לכל צרה שלא תבוא? וחשבתם פעם לישון במרוכז, כמו דובים ואז לנצל את כל שעות היממה מבלי צורך לישון?

אז למה זה היה נשמע למישהו הגיוני לתת 500,000 יב”ל ביום אחד כדי שזה יספיק לשנה שלמה???

המחקר הזה יכול בשקט לזכות ב”פרס המחקר האוילי” שמוענק מידי שנה על ידי אוניברסיטאות שונות ברחבי העולם. מסתבר שלא רק שלא היתה תועלת בקבוצה שקיבלה את ה”מינון לכל השנה”, אלא גם היה נזק: בקבוצה שצרכה את הויטמין היו יותר שברים מהקבוצה שצרכה את הפלצבו!! המנה החד פעמית יצרה את הפעולה ההפוכה!!

טוב, לפחות עוד כמה אנשים למדו בעולם שאין בגוף זבנג וגמרנו. זה טוב אולי לעסקאות נדל”ן או לדילים טובים שם באמת מישהו יכול לעשות דיל אחד טוב ואחר כך לנוח למשך שנה או יותר מבלי לעבוד. בעולם הטבע זה לא בדיוק עובד כך…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *