עוצמת הפלצבו

אם היו מספרים לכם שעובדים עליכם תוך כדי שעובדים עליכם, האם הייתם נופלים בפח? לא תאמינו עד כמה התשובה יכולה להיות מפתיעה… חולים שסבלו מתסמונת המעי הרגיז/ש (IBS) נפלו בפח. למזלם – הפח היה נעים, מרופד ועזר להם להתגבר על התסמינים. המשך – בכתבה…

פלצבו
פלצבו היא שיטה בדוקה כדי לבדוק השפעה של תרופה על בני אדם. בכל מחקר רפואי רציני משתמשים בפלצבו על מנת לבדוק את שפעת התרופה. לקבוצה גדולה של אנשים נותנים את התרופה הנבדקת במחקר. לקבוצה השנייה נותנים “תרופת פלצבו” = כמוסה, כדור, סירופ או כל דבר אחר הזהה במראהו ואריזתו לתרופה הנבדקת אולם שונה לחלוטין בתוכנו. תרופת הפלצבו אינה מכילה שום רכיב פעיל בעל ערך כלשהו לבריאות האדם. כמובן שאיש אינו יודע, מלבד עורכי המחקר, האם הנבדק קיבל תרופה או תרופת פלצבו.

ואז?
הרעיון הוא לבדוק כמה אנשים הושפעו לטובה על ידי התרופה וכמה על ידי ה”תרופה”. אם התוצאות יהיו דומות סימן שההשפעה של התרופה היא בזכות אפקט הפלצבו, כלומר, בזכות האמונה שחש האדם שמשתמש בתרופה ולא בזכות החומר הפעיל. 

העיקר שלא ידע…
מקובל לחשוב שהעיקר שהמטופל לא ידע האם הוא מטופל בתרופה או בתרופת הפלצבו שאם לא כן, זה יהרוס את תוצאות המחקר. בקשר לתוצאות המחקר, אין ספק שדבר זה נכון. אולם, במחקר שנערך בארצות הברית החליטו החוקרים לבדוק מה קורה לאנשים שיודעים שמדובר בתרופת פלצבו. האם כאן זה יעבוד?

המחקר 
במחקר לקחו החוקרים 80 נבדקים שסבלו מתסמונת המעי הרגיז (IBS). הם סיפרו להם שהם הולכים לקבל תרופה בדוקה ומנוסה. תרופה ללא חומר פעיל… הם הולכים לקבל תרופה שכיכבה במחקרים שונים של תסמונת המעי הרגיש אולם בתור תרופת פלצבו. התרופה, כך הבטיחו החוקרים, הועילה יפה לאנשים כאשר הם לא ידעו שמדובר בפלצבו. מטרת המחקר: לבדוק האם כאשר החולים יודעים שמדובר בפלצבו, ה”תרופה” תמשיך לעבוד כמתוכנן…

תוצאות מפתיעות
במחקר התברר שלמרות שהאנשים ידעו שמדובר בתרופת פלצבו שלא אמורה לעשות כלום, התרופה עבדה. התרופה שיפרה את התסמינים של תסמונת המעי הרגיז והאנשים דיווחו על הקלה.

ומה זה אומר לנו?
האמת שזה מחקר די מבלבל שמעמיד באור אחר קצת את כל מה שידענו על פלצבו. אני לא הגעתי עדיין לתובנות ברורות ואשמח לשמוע מכם…

0 תגובות
  1. לירן
    לירן אומר:

    שלום,
    ראשית ברצוני לציין כי הפלציבו הוא מושג מדעי רפואי
    שבעצם מהווה הוכחה חד משמעית לקיום ותקפות כל הרפואה האלטרנטיבית ובדגש על ריפוי תוך שימוש בעוצמת המודעות.

    בעצם, המחלה ברבים מהמקרים היא כתוצאה ממצב נפשי מסוים שמאפשר התגברות של מזיקים על מערך ההגנה של הגוף. הפלציבו מלמד אותנו שהגוף ביכולתו המופלאה מסוגל להתגבר בעצמו על הבעיה ובלבד שהמטופל עובר למצב בו התת מודע שלו מכיר בכך שהוא בשלב הטיפול בבעיה ובכך מפעיל מנגנונים בגוף שמאיצים את הריפוי.

    התשובה לשאלתך נעוצה בעצם העובדה שהתת מודע מורכב יותר ממה שנדמה לנו וגם אם אמרו למטופל כי התרופה אינה באמת “תרופה” אך יש בה יעילות מסוימת, התת מודע מבצע מניפולציות שעדיין מפעילות את תהליך הריפוי.

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *