מה לאכול בחודשי החיים הראשונים?

פעמים רבות אני שומע הורים שמתלבטים מתי נכון לתת לראשונה לילדיהם אוכל מוצק. בגיל שנה? חצי שנה?

בעבר רווחה הגישה שכדאי לתת למערכת החיסונית שנה ויותר על מנת לתת מזונות מסוימים וכך חינכו אותנו ב”טיפת חלב”, אולם לאחרונה בעקבות מחקרים שונים מתחילה הגישה להשתנות.

מחקר נוסף התפרסם לאחרונה ב JAMA ובדק את השפעת החשיפה למזונות מוצקים על הסיכון לסוכרת מסוג 1, שכונתה בעבר “סוכרת נעורים”. סוכרת מסוג 1 מתאימה בהחלט להתלבטות שהוצגה בכותרת הכתבה שכן היא נגרמת כתוצאה ממערכת החיסון. לימוד של השפעת המזונות על הסיכון לסוכרת נעורים יספר לנו בעצם על השפעת המזונות על מערכת החיסון.

ולפני כן – הקדמה קצרה על סוכרת מסוג 1
סוכרת מסוג 1 כונתה עד לא מזמן בשם “סוכרת נעורים” מכיוון שפגעה בעיקר בילדים צעירים. השם “סוכרת נעורים” עזר גם להבדיל אותה מ”סוכרת המבוגרים”, סוכרת סוג 2, שבינתיים התחילה לפגוע יותר ויותר בצעירים. להבדיל מסוכרת סוג 2 שנגרמת ישירות מהתזונה המערבית העשירה בסוכר, סוכרת מסוג 1 נותרה לוטה בערפל. יש לה אומנם מאפיין גנטי אך לא ברורות לגמרי הסיבות להתפרצותה.

סוכרת מסוג 1 מתחילה באופן קלאסי כשפעת או מחלה דומה.  לפחות כך נראה כלפי חוץ. בתוך הגוף פנימה מתחוללת מלחמה: תאי מערכת החיסון של הגוף תוקפים את תאי הבטא בלבלב והורסים אותם. תאי הבטא, שאחראים לייצר אינסולין, נכחדים ורמת האינסולין יורדת. בהעדר אינסולין, הסוכר לא יכול להגיע לתאים בגוף. בשלב זה, מתחיל בלבול שנובע מאספקת סוכר לקויה לתאי המוח וכמו כן מתחיל תהליך של נסיון נואש של הגוף לייצר אנרגיה, תהליך שגורם להיווצרות ריח חריף של אצטון מנשימת החולה. זה בדרך כלל השלב שבו מעורב צוות רפואי שבודק את הסוכר בדם החולה ומוצא ערכים גבוהים של סוכר – 400-700 בדרך כלל. השלב הבא הוא בית חולים, אינסולין, עובד/ת סוציאלי/ת, שחרור הביתה עם אינסולין וכניסה לשגרה שעד לרגעים אלו לא נמצא לה פתרון.

ואחרי ההקדמה, על מה נעשה המחקר?
המחקר נערך על יותר מ 1800 ילדים עם “גנים בעייתיים של סוכרת סוג 1”. אחרי הילדים נערך מעקב לאורך שנים בו נבדקו הרגלי האכילה שלהם וכמובן נבדק – האם הילדים חלו בסוכרת מסוג 1 בשנות המעקב.

התוצאות
המחקר הראה שחשיפה למזונות מוצקים בגילאי 4-5 חודשים היתה אידיאלית מבחינת הסיכון לסוכרת מסוג 1. חשיפה מאוחרת יותר או מוקדמת יותר לפירות ודגנים העלתה את הסיכון לפתח סוכרת מסוג 1. התוצאות מראות גם ששילוב של הנקה יחד עם החשיפה מוסיף אפקט של הגנה מפני המחלה.

ולענייננו
אומנם זה טרם נחקר, אולם סביר להניח שסוכרת מסוג 1 יכולה לשקף את תפקוד מערכת החיסון באופן כללי. ניתן ללמוד מכאן שמערכת החיסון מעדיפה חשיפה מבוקרת מגיל צעיר יחסית למזונות ולא כפי שהיה מקובל לחשוב. עם זאת, חשיפה מוקדמת מדי גם אינה טובה.  כמו כן, הנקה מסייעת למערכת החיסון “ללמוד” את הסביבה החדשה ולא לתקוף שלא לצורך.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *