הקוקוס – אויב או ידיד?

הקוקוס זכה בעשורים האחרונים לירידת ערך. אף אחד לא מסתכל עליו אם לא הגיע חג הפסח וגם אז הוא לא זוכה לעדנה. הקוקוס נחשב למשהו לא בריא, מלא בשומן רווי ולפיכך גורם למחלות לב וכלי דם.

הקוקוס – האויב של תעשיות השמנים
מתחילת ייצור השמנים המזוקקים כדוגמת שמן סויה וקנולה, התחילו יצרניות שמנים להכפיש את שמו של שמן הקוקוס. שמן הקוקוס היה אז המתחרה שלהם ונפילתו – עלייתם.
איך מורידים את ערכו? פשוט מאד! מסבירים לכל העולם ששמנים רוויים הם אסון. מאוחר יותר יכתבו גם היצרנים על תוויות הבקבוקים “ללא כולסטרול” וינצלו את תמימות הצרכנים שאינם תמיד יודעים שבשום מוצר מן הצומח אין כולסטרול…
כך יצבור לו השמן המזוקק (שהיום כולם מתחילים להבין כמה הוא רע..) תאוצה, והשמן המתחרה, הלא הוא שמן הקוקוס – ישכח.

יתרונות הקוקוס
נקדים ונאמר שאין זו שטות גמורה לומר שיש בקוקוס רכיבים שצריך להימנע מהם בכמות גדולה – השמנים הרוויים, אך מכאן ועד לסכנה של ממש – המרחק גדול. יתרה מכך – נראה שהיתרונות עולים בהרבה על החסרונות.

טיגון
טיגון בשמן קוקוס שהוא שמן יציב, גורם להרבה פחות רדיקלים חופשיים מאשר בטיגון בשמן סויה או קנולה למשל. שמן הקוקוס נשאר יציב במהלך הטיגון, גם בטמפרטורות גבוהות ולא יוצר שינויים כימיים שיכולים להיות הרסניים בגוף שלנו. אם גם אתם עשיתם את הטעות הזו פעם ושפכתם שמן רותח, אחרי טיגון, לצנרת המטבח ורק כשהתהוותה סתימה התוודעתם לטעות, היום תדעו – שמן קוקוס אינו גורם לבלגן הזה. במקסימום הוא יכול להתקשות קצת בצנרת ובטמפרטורת החדר + קצת הוא ישתחרר. אותו הדבר קורה בגוף שלנו – השמן של הצ’יפס גומר את הצנרת ושמן הקוקוס לא!

חומצה קפרילית
החומצה הקפרילית שנמצאת בקוקוס יכולה ללחום בקנדידה ולא לאפשר לה להתפתח. במקרים של קנדידה פורצת ייתכן שנצטרך להשתמש בחומצה קפרילית בכמוסות אבל כל עוד זה לא קורה – נוכל להשתמש בקוקוס כמניעה טובה לקנדידה ושמירה על מערכת העיכול שלנו.

טוקוטריאנולים
הטוקוטריאנולים הם קבוצה של חומרים שהיו נחשבים עד לא מזמן כ”חיקוי” של הויטמין E. הם דומים אבל שונים מהויטמין E וחשבו שכל מה שהויטמין E יודע לעשות – הם עושים אבל פחות. מסתבר שטעו – הטוקוטריאנולים יכולים למנוע מצבים של טרשת עורקים ושבץ! הם עושים זאת טוב יותר מהויטמין E. כיום, אנו כמעט ולא מוצאים בתזונה שלנו טוקוטריאנולים – הם נמצאים במיוחד בשמן קוקוס ושמן דקלים. שני שמנים ש”יצאו אל מחוץ לחוק”.
גם כאן – צריכה של טוקוטריאנולים היא יקרה מאד וכמעט שלא בנמצא אולם מי שלא נמצא במצב טיפולי יוכל לצרוך בתזונה טוקוטריאנולים כמניעה.

MCT – השומנים האנרגטיים
ה MCT (נחשתם נכון! גם רכיב זה נמצא בקוקוס) הוא שרשרת שומן בינונית שאינה נשארת במחזור הדם אלא משמשת כחומר זמין לאנרגיה. צריכה של קוקוס יכולה לתת אנרגיה זמינה מצד אחד אך גם לאורך זמן. חוקרים (אכזריים קצת לדעתי) נתנו לעכברים לשחות עם ובלי MCT. העכברים שקבלו את ה MCT הצליחו לשחות זמן רב יותר לפני שטבעו…
מעולה למניעת נפילות אנרגיה במשך היום ולאנרגיה זמינה ללא צורך לנשנש סוכרים מזיקים במשך היום. נראה שה MCT יכול לטפל בסוגים שונים של סרטן ובעיקר סרטן בראש לסוגיו.

ולסיום – הצעת הגשה

רכיבים:
חצי כפית דבש
חצי כוס מים קרים מאד
חצי כוס נוזל קוקוס
מעט מים רותחים
כפית ליקר שוקולד איכותי

הכנה:
מערבבים את הדבש עם המים הרותחים עד להמסה מלאה. מוסיפים את שאר החומרים ומערבבים. אם שותים בלגימות איטיות ניתן לחוש את רמת האנרגיה שעולה כבר תוך כדי שתייה!

לטיפול בבעיות בריאותיות שונות אתם מוזמנים לפנות אלינו.

0 תגובות
  1. איולי
    איולי אומר:

    רציתי לברר כיצד להשתמש בשמן קוקוס, לדוגמא עבור הקיבה?
    לבלוע כפית שמן ליום? 2 כפיות?
    מה המינון המומלץ?ואיך ניתן להשתמש כשמדובר בבליעה?

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    איולי שלום,

    בדרך כלל השימוש בשמן קוקוס יהיה לטובת מערכת העיכול התחתונה (קרי – המעי הדק והגס) ולא לקיבה. בכל אופן, אופן השימוש משתנה על פי היצירתיות:

    1. שמן קוקוס הוא שמן שלא נוטה לחמצון כמו שמן זית או שמנים אחרים מכבישה קרה ולפיכך ניתן לטגן בשמן קוקוס ללא חשש ובקיצור – את החביתה בבוקר מכינים עם קצת שמן קוקוס. זו דרך אחת ודומות לה: שימוש כללי בתזונה.

    2. בליעה ממש – גם אפשר: כפית עד שתיים ליום – רוב האנשים טוענים שהם לא יכולים ליישם את זה.

    3. במקומות מסוימים בחו”ל ניתן להשיג את השמן כתוסף לבליעה או רכיבים ממנו (כמו טוקוטריאנולים למשל) בנפרד.

    בהצלחה.

    3.

    הגב
  3. בת-ציון
    בת-ציון אומר:

    בס”ד
    שלום נדב,
    תודה על האתר המרענן והמצוין, ועל המידע לגבי שמן קוקוס. האם אתה מדבר על שמן קוקוס בכבישה קרה או שלא משנה? היכן משיגים אותו? האם עדיף שמן קוקוס בכבישה רגילה (מזוקק וכו’ כפי שיש בחנויות לקראת פסח) מאשר שמן קנולה בכבישה קרה? ומה כדאי להוסיף למאכלים קרים (סלט) – שמן זית או שמן קוקוס?

    הגב
  4. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    בת ציון שלום,

    כמובן שמדובר על שמן בכבישה קרה. כל הטוקוטריאנולים עלולים לההרס או גרוע מזה, מוצאים לעיתים בכוונה מתוך השמן המזוקק. שמן קוקוס מזוקק הוא אחד הדברים הגרועים שיכולים להיות. שמן קוקוס מכיל שומן רווי שהופך ל”מרגרינה” פחות או יותר בתהליך הזיקוק. בקיצור – לא מומלץ..

    באשר לשאלתך לגבי שמן זית או שמן קוקוס: הכי טוב – לגוון! אחת הבעיות של התזונה שלנו היא חוסר הגיוון. אנחנו מורידים על ימין ועל שמאל מאכלים שונים מהתפריט שלנו ונשארים עם תפריט דל ולא מספק. ככל שהתפריט עשיר יותר במזונות חיוביים – אנו מקבלים יותר רכיבים תזונתיים מועילים מסוגים שונים, יותר אנטיאוקסידנטים שונים, יותר מנרלים ומיקרו מינרלים, יותר ויטמינים ועוד. השילובים של רכיבי תזונה חשובים בכמויות קטנות טוב יותר מאשר רכיב אחד בכמות גדולה.

    יום טוב ובריאות, נדב.

    הגב
  5. רבקה
    רבקה אומר:

    בס”ד
    האם שמן הקוקוס טוב לטיפול או אפילו למניעה במחלת האלצהיימר? ואם כן כיצד לצרוך את השמן?

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      שלום,

      יש דברים טובים בהרבה. עם זאת, מומלץ לשלב בתזונה שמן קוקוס על מנת לשפר ולתמוך את הטיפול.

      ניתן להשתמש להכנת חביתה ולטיגונים קלים.

      הגב
  6. רבקה
    רבקה אומר:

    שלום רב
    אני הלכתי אתמול לקנות קוקוס והירקן אמר לי שהיבואנים שואבים את מיף הקוקוס מהפרי ומזריקים לו חומרים לא טבעיים האם יכול להיות דבר כזה תודה רבקה

    הגב
  7. ג'וני
    ג'וני אומר:

    לנדב שלום
    רציתי לשאול מי שיש לו כבד שומני האם מומלץ לו לצרוך שמן קוקוס אגב הרפואה הקונבנציונאלית מתנגדת לשימוש בו.
    תודה מראש ג’וני

    הגב
  8. דפנה
    דפנה אומר:

    האם ניתן לתת שמן קוקוס לתינוק בן 10 חודשים כדי להעלות את רמת החיסוניות שלו למחלות חורף ? תודה

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      יכול להיות אבל לא בטוח שזה הכיוון שהייתי בוחר בו. ממליץ יותר על שימוש בפרוביוטיקה ייעודית לגילאים אלו על מנת לקבל שיפור החיסוניות ללא תופעות לוואי.

      הגב
  9. דפנה
    דפנה אומר:

    שלום נדב,
    בהמשך לתשובתך על מתן שמן קוקוס לתינוק להעלאת רמת החיסוניות למחלות חורף, הצעת “פרוביוטיקה יעודית”. מהי והיכן ניתן להשיג אותה ? תודה רבה .

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      עד גיל שנה ניתן להשתמש בביו קיד של סופהרב, ב ABCדופילוס של סולגאר ובטח יש עוד.

      כאשר פעוט אוכל “רגיל”, כלומר, את כל האוכל פחות או יותר שאוכל אדם מבוגר (לחם, בשר ועוף, ביצים, גבינות, ירקות ופרות) אני ממליץ לתת פרוביוטיקה של מבוגרים. גם יותר זול וגם יותר נכון. בהקשר זה אני ממליץ בדרך כלל על ביו פלוס של סופהרב אם כי יש וודאי עוד הרבה חברות שונות עם מוצרים מעולים.

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *