דלקת ריאות

לא לתת להם לנוח!
לכל אחד יש בריאות חיידקים ווירוסים. האוויר שאנו נושמים הוא לא סטרילי ולמרות מנגנוני הסינון המעולים שיש לנו באף ובקנה הנשימה, מצליחים פעמים רבות להיכנס חיידקים ווירוסים ותוך הריאות. אז מה הופך אדם בריא לאדם חולה? מה שקובע הוא האם החיידק/ הוירוס, נשאר בריאות, מתיישב שם ומתפתח. כשחיידק/ וירוס מגיע אל המנוחה בריאות – מתחילה דלקת ריאות.

להזיז את החיידקים
המניעה הטובה ביותר היא לגרום לחיידקים לנוע בלי הפסקה. להיות פעילים, להיות בתנועה, לנשום נשימות עמוקות וטובות ולא שטחיות ומהירות ובקיצור לא לתת להם לנוח. אנשים מבוגרים “חוטפים” לעיתים יותר קרובות דלקת ריאות מאשר צעירים, גם בגלל הסיבה הזו – הם פשוט לא זזים. אנשים ששוכבים כל היום במיטה עקב חולשה או מחלה – פשוט מביאים אל עצמם את דלקת הריאות.
ההמלצה היא – ללכת לטיול באוויר הפתוח (אם לא קר מדי) ולקום מהמיטה ככל האפשר. כאשר זה לא ניתן – לפחות לשבת במיטה חלק מהיום ולפתוח מעט את החלונות כדי לאפשר זרימה ותחלופה של אוויר בבית. בנוסף, לנסות ולתרגל נשימות עמוקות וריקון של הריאות ככל האפשר מספר פעמים ביום.

חיזוק מערכת החיסון
אם אתם גם מאלה שחולים כל שנה בדלקת ריאות, נראה שאתם צריכים לחזק את מערכת החיסון שלכם. לוחמי מערכת החיסון נמצאים גם בתוך הריאות והם ישמחו לתת טיפול הולם למזהמים הקטנים. את מערכת החיסון ניתן לחזק באמצעות צמחי מרפא, תוספי תזונה ובאמצעים נוספים עליהם כבר דיברנו. אם שכחתם, אתם מוזמנים להיזכר.

ואם כבר חלינו?
דלקת ריאות מתחלקת לשניים – דלקת חיידקית ודלקת ויראלית.
בדרך כלל, הדלקת החיידקית תלווה בחום גבוה, שיעול רב ובצילום הרנטגן נראה דלקת בממוקדת באיזור אחד של הריאה. הדלקת הויראלית תתפשט על פני כל הריאה והיא תלווה בחום נמוך אם בכלל.
גם בין החיידקים יש סוגים שונים ובטיפול אנו חוששים מחיידק הפניאומוקוק, חיידק אלים למדי שיוצר דלקות ריאה. במקרה זה, יש לקחת ללא דיחוי אנטיביוטיקה או טיפול הולם אחר. זו לא דלקת שבה אפשר לשחק ולבדוק. הטיפול חייב להיות מיידי וממצה. כאשר אין מדובר בחיידק אלים אלא בחיידק חלש יותר או בוירוס – ניתן לטפל בדרך כלל בדרכים פחות אגרסיביות. לעיתים, הרופא מוכן לשלוח את החולה ללא אנטיביוטיקה בתנאי שאם יש: חום גבוה, ירידה בתיאבון או במצב הכרה – פונים מייד לחדר מיון. ברגע שכללי המשחק ברורים – ניתן להתחיל. צריך לחזק את מערכת החיסון ולטפל בחולה.
הבעיה היא שלא ניתן לזהות ללא בדיקות פולשניות (מיותרות ומסוכנות) באיזה חיידק מדובר. כאן צריך רופא מעט אמיץ שיסכים לקחת קצת אחריות ולתת חוות דעת. כמובן שרופא יכול לטעות ולכן הוא נותן את ההנחיות שהזכרנו. אך הוא יכול לפחות לחוות דעה. יש רופאים שגם את זה לא מוכנים לעשות. הם דורשים מהמטופל לקחת אנטיביוטיקה ולא מוכנים להידרש לשאלה האם מדובר בחיידק או בוירוס. במקרה כזה, ניתן לראות אם אפשר לקבל חוות דעת שנייה מרופא אחר.

דלקת א-סימפטומטית
פעמים רבות מגיעים הורים עם ילדים או תינוקות לבית חולים ושם מתגלה שילדם סובל מדלקת ריאות במצב קשה. איך זה קורה? בדרך כלל, ההורים רצים עם ילדם אל הרופא מייד כשהילד לא מרגיש טוב. הרופא בודק והכל נראה כשורה. “ויראלי” – הוא מפטיר ומוסיף – “זה יעבור עד סוף השבוע”. בהמשך השבוע, כאשר נמשך המצב, מגיעים ההורים לחדר מיון כתוצאה מהתייבשות (הילד לא שותה) או בגלל שלילד יש חום גבוה או מסיבות אחרות. רק שם מתגלה שלילד יש דלקת ריאות קשה שאינה מתבטאת בשיעול (או כמעט שלא) ואינה מתבטאת בחרחורים וגם הרופא לא מצליח לשמוע דבר באמצעות הסטטוסקופ.
המקרים האלה מסוכנים במיוחד מכיוון שהילד (בדרך כלל מדובר בילד) חולה אבל לא מטופל! הוא אפילו לא מקבל חיזוק קטן. הוא היה אצל הרופא, יש לו וירוס קטן, יהיה בסדר.
על גבי דלקת ריאות א-סימפטומטית, יכול לתפוס טרמפ הפניאומוקוק. זוכרים מה ההבדל בין אדם בריא לאדם חולה בדלת ריאות? את הדבר הזה בדיוק מנצל החיידק. יש אזורים בריאות שאין בהם זרימה. שם הוא יכול להתיישב ולעשות ככל העולה על רוחו.
אז איך מגלים אותה?
אם יש אי שקט אצל הילד מספר ימים מלווה בחום לסירוגין והרופא אומר שהוא לא שומע משהו ברור שמצביע על דלקת ריאות (אבל משהו הוא שומע?), כדאי ללכת לצילום. 40 שקל (תלוי בקופה..) – אבל לפחות אנחנו יודעים מה המצב.

דלקת קרום המוח
ולפני שנפרדים להיום, תעשו לי טובה.
לדלקת ריאות פניאומוקוקית (שנוצרת מפניאומוקוק) יש נטייה להרחיב “גבולות גזרה” ולהגיע גם לקרומי המוח. דלקת קרום המוח היא מצב חירום ומסוכן מאד, בייחוד אם לא מטפלים בו מייד. ניתן לבדוק דלקת קרום המוח בבדיקה פיזית פשוטה שלוקחת 10 שניות (אם עורכים אותה לאט וביישוב הדעת) ולא עולה אפילו שקל. אם מדובר במקרה כמו שדברנו עליו (אי שקט, חום לסירוגין, אולי קצת הפרעות נשימה) ובעיקר אם מדובר ב”דלקת ריאות רשמית”, מאובחנת ומטופלת, דרשו מהרופא לבצע את הבדיקה! 10 שניות כאלו של בדיקה יכולות להיות מצילות חיים!

תשמרו על עצמיכם. חזקו את מערכת החיסון! לפרטים נוספים פנו אלינו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *