לחץ דם נמוך

בלחץ דם גבוה כולם יודעים איך לטפל. טוב, אולי לא יודעים, אבל כולם חושבים שהם יודעים ולכולם יש לפחות עמדה בנושא. כשמגיעים ללחץ דם נמוך – פה נאלמים כולם דום. “אם זה לא מפריע – לא נורא” – מציע רופא אחד. “תשתי קפה” – מציע אחר. “אם את כמעט מתעלפת – תשבי מהר” – מייעצת חברה. ובסוף אחרי שלל העצות ה”מועילות”, אנו נשארים חסרי אונים. כל מה שרציתם לדעת על לחץ דם נמוך.

לחץ דם
לחץ דם הוא הלחץ שמפעיל הדם על כלי הדם. את לחץ הדם מודדים “פעמיים”: מודדים כמה הלחץ שמופעל על כלי הדם כשהם מכווצים וכמה הלחץ של הדם על כלי הדם כשהם רפויים. התוצאה נרשמת בשני ערכים לדוגמא – 120/80, כלומר, הלחץ הוא 120 מ”מ כספית כשהכלים מכווצים ו 80 מ”מ כספית כשכלי הדם רפויים. התוצאה הגבוהה נקראת הלחץ הסיסטולי והתוצאה הנמוכה נקראת הלחץ הדיאסטולי.
משני ערכים אלו ניתן ללמוד המון – למשל: ניתן ללמוד על כמות הנוזלים בגופו של מי שהתייבש. כשכמות הנוזלים קטנה – הלחץ של הדם יורד ואנחנו נראה ירידה בלחץ הדם. הטיפול יהיה כמובן החזרת נוזלים לגופו של המיובש (על ידי שתייה או אינפוזיה). לחץ הדם מלמד אותנו גם על מצב העורקים – אם לחץ הדם הוא גבוה תדיר והלחץ הדיאסטולי גבוה, מראה הדבר שגם כשהעורקים רפויים יחסית, יש לחץ גבוה, כלומר, העורקים לא מצליחים להתרפות והם איבדו מגמישותם ומהאלסטיות שלהם.

לחץ דם גבוה

כאשר באופן קבוע לחץ הדם גבוה, זהו מצב מסוכן מאד שמשפיע על איברים שונים בגוף לרעה. הלב נפגע, הכליות והעיניים ניזוקות ועוד. לחץ דם גבוה מכונה על ידי הרופאים “הרוצח השקט”. כינוי זה ניתן לו מפני שהוא אכן “רוצח שקט”. אין כאן מליצה – לחץ הדם הגבוה הורג ובשקט. אף אחד לא יודע על נוכחותו של הרוצח השקט ועובדה זו מתגלה בדרך כלל בבדיקה שגרתית. מצב זה מושפע מתפקוד לקוי של הכליות, מלחצים שונים, מריבוי מלח בתזונה ועוד ועוד.
על הטיפול בלחץ דם גבוה נכתוב בפעם אחרת.

לחץ דם נמוך
לחץ דם נמוך, בניגוד גמור לרעהו הרוצח, אינו מסוכן. הוא לא מסוכן אבל מציק מאד – הוא עלול לגרום להתעלפויות חוזרות ונשנות, לסחרחורות וקשיים בריכוז ואנשים רבים שסובלים מהתופעה אינם יכולים לשאת את העובדה שיתכן שעוד רגע הם יתעלפו.
בניגוד ללחץ הדם הגבוה, שם יש לרופא המון תרופות באמתחתו, בלחץ דם נמוך אין לרופא שום פתרון. האם ניתן לחיות על קפה? הקפה מעלה לחץ דם, אבל האם זה הפתרון?
ד”ר אטקינס טוען בספרו “עוצמת הריפוי של תוספי התזונה”, ש B12 יכול לטפל בבעיות של לחץ דם נמוך. לקחתי את השיטה שלו (ומכיוון שאיני מכיר שום דרך אחרת – זו הייתה ברירת מחדל..) ונסתי אותה על מטופלים. כולם הגיבו מעולה לטיפול! בדקתי אצל כמה מהם ומתברר ש – כל מי שבדקתי עם לחץ דם נמוך ובדקתי את רמת ה B12 שהתגלתה בבדיקת הדם שלו, הראה תוצאה מפתיעה מעט – לכולם היה B12 נמוך או בטווח התקין הכמעט נמוך.
מכיוון שהטווח מפספס 2.5% מהאוכלוסייה, כלומר, יש 2.5% שצריכים יותר B12 מאשר כמה שהקציבו להם בערכי הייחוס של הבדיקה, הגיוני שגם אנשים עם רמות “תקינות” של B12 יסבלו מחסר ב B12 (ועל נושא זה הרחבנו רבות בכתבה על B12 ).

האם כל הסובלים מלחץ דם נמוך – סובלים מחסר של B12? האם תוסף של B12 מטפל סימפטומטית בבעיה או שיש כאן פתרון מוחלט של בעיה?

לי אין תשובות בנושא אבל אני מקווה שככל שישמעו יותר ויותר אנשים על האפשרות לטפל בלחץ דם נמוך – יתגברו העדויות ונוכל אולי להסיק מסקנות.

בכל שאלה אתם מוזמנים להתקשר 0525-802-441 (נדב)

0 תגובות
  1. ר
    ר אומר:

    מעולם לא התעלפתי או סבלתי מכאבי ראש חוזרים ונשנים הלחץ דם שלי יושב בד”כ על 90/50,
    אני לא יודע כמה יש לזה השפעה אבל אני מקפיד לאכול הרבה מוצרי בשר ועדיין לחץ הדם שלי אינו ברמות ההממוצעת לגילי (22)
    אני מקפיד על שמירה של כושר(2-3 אימונים בשבוע) ועל שינה טובה ולמרות זאת הלחץ דם שלי עדיין לא בערכיו התקינים,
    כמו שכבר צויין, הרופא שלי אמר שאין לי סיבה לדאוג ואם אני מרגיש טוב עם זה אין טעם לבזבז זמן או מאמץ מיותר

    עם זאת אני חושב שאני עייף יותר מאנשים אחרים ובד”כ אנשים מעידים עליי כעל “אסטרונאוט”, אני לא מכיר טיפול טוב אך מעוניים לדעת אם ישנם עוד אנשים כמוני בעל לחץ דם נמוך שיכולים לבעיד על עצמם כ”עייפים” יותר מחבריהם

    הגב
  2. ע
    ע אומר:

    אני בעל לחץ דם נמוך ועייף בדרך כלל יותר מאנשים אחרים. אבל אני גם חולה במחלת הנשיקה שכידוע היא גורמת לעייפות יתר. אז אני לא יודע מה יותר גורם לעייפות. מלחת הנשיקה או לחץ הדם הנמוך.

    הגב
  3. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    “ע” שלום,

    התגובה שלך מעידה על דבר אחד: אתה חושב שאין דרך לטפל במונונקלאוזיס וחברותיה. האמת היא, שזה לא מדוייק: למחלות אלו יש טיפולים מעולים ברפואה המשלימה ולכן הייתי ממליץ לך לטפל גם בלחץ דם הנמוך וגם  במחלת הנשיקה.

    בקיצור – יש מה לעשות בכדי לא להיות עייף…

    הגב
  4. איריס
    איריס אומר:

    שלום
    אני בת 26 סובלת מלחץ דם נמוך שמתבטא בסחרורות,חוסר יציבות,חולשה ,עייפות כרונית ועוד.הלחץ דם שלי מצביע ברוב הפעמים על52\96 לאחרונה נכנסתי להריון מה שחיזק את התסמינים עוד יותר ,ולאר בדיקת דם התברר שאני סובלת ממחסור ברזל,כעת צורכת את הכדורים באופן יומיומי,לצערי ללא הצלחה,אני אובדת עצות אני מתפקדת חצי המהיום ובחצי השני רק רוצה לישון מחחש לעילפון ,ראוי לציין שבסופו של יום אני לא מתלעפת אך ההרגשה שכן,מה עוד שאני צמחונית למעלה מ15 שנה ,רציתי לדעת מה עליי לעשות לשפר את מצבי ואם מי עליי לייעץ.תודה רבה

    הגב
  5. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    איריס שלום,

    ממליץ לצרוך בהקדם מאד B12 למציצה מתחת ללשון, 1000-1200 מק”ג כל יום. בנוסף, אם את משתמשת בברזל של קופת חולים, את יכולה לצרוך ברזל 18 של חברת GNC. אני חושב שהוא יכול לעזור לך מאד. אל תתפתי לקנות דברים אחרים ש”הם אותו הדבר”.

    לאחר שתתחזקי, תתחילי לחשוב ברצינות יתרה על שני נושאים:

    1. צמחונות והתאמתה לגוף, למוסר ולנפש (מצרף קישור https://www.holisticcenter.co.il/archives/1165)

    2. על תפקוד מערכת העיכול שלך בעבר ובהווה.

    יום טוב ובהצלחה, נדב.

    שוב אני מדגיש – אל תוותרי בשופ אופן על B12 באופן מיידי!!!

    הגב
  6. ש
    ש אומר:

    אני בת 15 ויש לי סחרחורות בחילות וגם אני מרגישה כיאלו כל העולם סובב סבבי וזה גורם לי לחוסר יציבות אני לא יודעת עם יש לי לחץ דם נמוך אמא שלי אומרת שזה יגמר ושזה כלום העם זה באמת כלום?
    נ.ב בזמן האחרון אני שותה יותר מהרגיל.
     

    הגב
  7. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    ש שלום,
    בדרך כלל, כאשר נערה או אשה באה עם תלונות מסוג זה אל הרופא הרופא ירצה לשלול הריון. במידה ואין אפשרות כזו או שנשלל הריון, יש לעשות בדיקת דם דחופה לבירור רמות B12, ברזל, המוגלובין ודברים נוספים. בגדול, המצב אותו את מתארת יכול להתאים מאד לחסר של B12. חסר של B12 ניתן לטיפול בקלות אולם תוצאותיו חמורות וקשות אם הוא לא בטיפול.

    בקיצור, בדרך כלל כדאי לך להוועץ באמך אולם במקרה זה, הסבירי לה שכדאי מאד שתעברי בירור קצר אצל רופא.

    יום טוב ובריאות, נדב.

    הגב
  8. חנה
    חנה אומר:

    אני בת 36 סובלת מבעיה בתפקוד בלוטת הטריס יותר מ10 שנים ואני נוטלת אלטרוקסין (50 ביום ) , בנוסף ללחץ דם נמוך 90/60 .לאחרונה אני קמה כל בוקר עם כאבי ראש חזקים ,טשטוש בראייה ועייפות נוראית עם דפיקות לב מואצות .
    פניתי לרופא המשפחה והוא הפנה אותי לבדיקות דם ויצא הכל תקין , הפנה אותי לנורולוג וזה לבדיקת עיניים וכלי הדם ויצא הכל תקין .
    אני מאד מבקשת יעוץ למצב שלי משום שאני מרגישה שאיני מתפקדת כראוי.

    הגב
  9. חנה רוט
    חנה רוט אומר:

    שלום
    אני לוקחת כל יום כדור ברזל אחד לא בארוחה חלבית.
    אני מטופלת ,על דעת עצמי,ברפואה משלימה :דיקור 2 טיפולים .שיאטשו 2 טיפולים.ואת היתר ברפלקסולוגיה אצל מטפלת טובה ברחוב הנביאים בחיפה
    תודה

    הגב
  10. חנה
    חנה אומר:

    שלום נדב ,
    זאת שוב חנה כשעשיתי בדיקות דם יצא ה B12 בגדר הנורמה ,ז”א לא נמוך אך לא גבוה ,ואני נוטלת כדורים B12 כי פעם היה מאד נמוך .

    הגב
  11. ח.
    ח. אומר:

    נדב שלום,
    אני סובלת מ cluster headache ולכן לוקחת כדורים שאחת מתופעות הלוואי שלהם היא לחץ דם נמוך. אני בד”כ נמצאת בגבול התחתון של ברזל. הבעיה היא שתופעת לוואי נוספת של הכדורים היא עצירות איומה ואם אקח גם ברזל בכלל אהיה בבעיה. האם יש פתרונות נוספים?
    אני סובלת מסחרחורות וטשטוש ראיה בשל לחץ הדם הנמוך.

    הגב
  12. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    ח. שלום,

    אני מניח שאת לוקחת תרופה ממשפחת חוסמי הבטא.

    בהסתכלות כוללת יותר ומדוייקת יותר לטעמי, הייתי שואל “האם  ניתן לטפל בכאבי ראש מצרריים ללא תרופות?” או “איך ניתן להחליף תרופות ממשפחת חוסמי הבטא בתוסף טבעי?”

    אז ככה: כדי לקבל תמונה כוללת צריך לעבור אבחון מקיף. אולם, ללא אבחון מקיף הייתי חושב בשני כיוונים:

    1. צריכת מגנזיום במקום התרופות – בייעוץ אישי עם נטורופת!
    2. הרגעה.

    באם תחליטי להשאר עם התרופה ולנסות להפטר בתופעות הלוואי:

    1. נסי לקחת “ברזל עדין / קל”. ממליץ מאד על הברזל של GNC שמכיל 18 מ”ג בלבד אבל עובד מעולה. לא גורם לעצירות כלל.

    2. יכולה לבדוק את רמת ה B12 שלך. יתכן שהרמה מעט נמוכה ובשילוב על הלחץ דם הנמוך שיוצרת התרופה זה מחמיר שבעתיים.

    בקיצור – לדעתי, ללכת ליעוץ מורחב וכולל שיכול לפתור לא רק את לחץ הדם הנמוך אלא גם את כאבי הראש.

    יום טוב ובריאות, נדב.

    הגב
  13. ע. ג.
    ע. ג. אומר:

    שלום נדב!
    אני בת 27 +3 סובלת שנים רבות מחולשה , סחרחורות, עייפות והתעלפויות. לפני שנתיים אבחנו לי אורטוסטטיק היפוטנשיין ואמרו לי להימנע משינויים קיצוניים בתנוחות כגון: מישיבה לעמידה ועל צריכת מלח מרובה . יש לי שנים ברזל נמון ומאגרי ברזל ריקים , b12 508. היום התחלתי מתן וונופר דרך הווריד (ברזל בעירוי) מה עוד ניתן לעשות ?האם יתכן זה תורשתי? יש לי קושי בתפקוד היומיומי , כשעבדתי זה החמיר וכתוצאה מההתעלפויות נאלצתי לעזוב את העבודה. כיצד ניתן לפתור בעיה זו?

    הגב
  14. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    שלום, ברור שיש צורך לטפל בברזל אולם כנראה שעירוי ברזל או כדורי ברזל זה לא הכיוון. מציע לפנות דחוף לאבחון נטורופתי על מנת לפתור את הבעיה. כמו כן, ההנחייה של צריכת מלח היא אולי הכרחית היום אבל פוגעת בבריאות לטווח הרחוק. בהצלחה, נדב.  נ.ב. את מוזמנת לפנות אלי טלפונית לעוד קצת ייעוץ והכוונה.

    הגב
  15. אתי
    אתי אומר:

    היי אני בת 34 בריאה אחרי 2 לידות
    לא לוקחת תרופות …
    לפני כמה חודשים הרגשתי סחרחורת בזמן מחזור והתעלפתי לכמה שניות דבר שלא קרה בעבר
    הרופא הפנה אותי לבדיקות דם ..הולטר ..אקג..אקו לב וeeg הכל יצא תקין ולפי הרופא אין לי חוסר בברזל או בb12 ואפילו התוצאות כל כך טובות שאני יכולה לתרום דם …אבל עדיין כל בוקר אני קמה מאוד חלשה ועייפה …כשאני מודדת לחץ דם בבוקר לפעמים הוא 112 על 67 ..זה מפריע לי במהלך החיים נהייתי חסרת אנרגיות ואפילו קצת חרדתית לצאת מהבית כשאני חשה כך אפילו לעבודה ….האם אני יכולה לקחת b12 אפילו שלא חסר לי ?האם אין בזה סיכון ? מה לעשות ?

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      קודם כל – אפשר לקחת B12 גם אם לא חסר ומחקרים מראים שלאחר זמן מרובה מאד יתכן ויש נזק. בקיצור – לא רואה בעיה לקחת לתקופה של שנה לפחות. מומלץ על מתיל קובלאמין (יש לסולגאר, אלטמן ואולי לעוד כמה חברות). בכל מקרה, כדאי לבדוק את הערך של ה B12 (לא את מיקומו היחסי של הערך בסוגריים) כדי לקבוע בוודאות האם יש חוסר או לא.

      בהצלחה!

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *