ליתיום

ליתיום – תרופה או מזון?
הליתיום הוא יסוד מתכתי הנחשב למינרל ללא פעילות ביולוגית, כלומר, אין פעילות שהליתיום אמור לבצע באופן טבעי בגוף שלנו. מינרלים אחרים כדוגמת מגנזיום, אשלגן או נתרן – פועלים בכל תא ותא בגוף ופעילותם חיונית לחיי האדם. כאשר יורדת רמתו של אחד המינרלים האלו (ואחרים נוספים) בדם, נמצא האדם בסכנת חיים מידית. כיום אם כן, מקובל לחשוב שהליתיום אינו מקבוצה זו של מינרלים ואין לו תפקיד חיוני בגוף.

הפרעה דו-קוטבית (Bipolar)
הפרעה דו קוטבית שנקראה גם בעבר “מאניה-דפרסיה”, היא מחלה של שינויים קיצוניים במצב הרוח. המחלה היא בעלת שני מצבים שמתחלפים ביניהם במשך החיים. בכל מצב, “שוהה” האדם שבועות, חודשים ואפילו שנים. שני המצבים הלא הם המאניה והדיפרסיה.

1. המאניה – במצב זה, החולה מרגיש טוב. הבעיה היא שהוא מרגיש טוב מאד. הוא סוגר עסקאות לא הגיוניות עם אנשים שונים, יוצא למסעות קניות וחוזר עם שלל מופרז, מתחיל פרויקטים ענקיים שאין לאף אחד, מלבד לו, מושג מהיכן “נולדו” לו פתאום הכישורים לעסוק בניהול פרויקטים אלו ועוד ועוד. לאדם החולה, עודף בטחון עצמי שגורם גם לאגרסיביות לעיתים, לתוקפנות ועוד.

2. הדיפרסיה – הדיפרסיה, הלא היא ידידתנו משכבר הימים – הדיכאון. הדיכאון המוכר לנו מגיע גם כאן ברמות שונות – החל ממצבי רוח ירודים וכלה בנטיות אובדניות, הסתגרויות ובכי.

הבעיה בטיפול בבעיה זו נעוצה בכך שהטיפולים הרבים שנותנת הרפואה למחלות נפש, מתבססים על שליטה במוח והפעלתו בכיוונים מסוימים. ונרחיב קצת בנושא.

המשחק בחומרים הביוכימיים של המוח
כל המשחק בחומרים הביוכימיים של המוח הוא משחק ברור מאד. כל תרופה, אנו יודעים מה היא עושה במוח ויש הגיון כלשהו שהיא תפעל במוח באופן בו היא פועלת. לדוגמא – התרופה המפורסמת פרוזק, תרופה נוגדת דיכאון, פועלת בעזרת עיכוב של ספיגת חומר שנקרא סרטונין. באופן זה, עולה רמת הסרטונין במוח. אנו מבינים אם כן, שכל פעולה שתעלה את רמת הסרטונין במוח, יכולה לגרום לתוצאה חיובית מבחינת הדיכאון של האדם. בהפרעה דו קוטבית, ישנו דיכאון אך ישנה גם מאניה! מה ניתן? האם ניתן חומר שמעלה את רמת הסרטונין במוח? אולי חומר שמוריד? האם מחליף למטופל תרופות חדשים לבקרים?
במקרה כזה, שלא ניתן לפתור את הבעיה באמצעות תרופה קלאסית, ניסתה הרפואה לבדוק משהו ש”מאזן מצבי רוח”. חיפשה ומצאה.

ליתיום – מאזן מצבי רוח
הליתיום יכול לאזן מצבי רוח. כך גילתה הרפואה כשנתנה לחולים ביפולריים את הליתיום. החולים הגיבו כל כך טוב עד שנראה שהליתיום פותר אצלם את הבעיה לחלוטין. המפליא הוא מספר התופעות הלוואי הקטן שסבלו ממנו המטופלים. בניגוד לתרופות פסיכיאטריות אחרות, שם בדרך כלל תופעות הלוואי הן רבות ומשמעותיות, לתרופת הליתיום אין כמעט תופעות לוואי. נראה, שליתיום היא תרופה אידיאלית לסובלים מהפרעה דו קוטבית.

רק להפרעות דו קוטביות?
המוזר בכל הסיפור הוא העובדה שהליתיום עובד גם במקרים אחרים, אבל לא עובד במקרים צפויים. אם הליתיום הוא “מאזן מצב רוח”, למה הוא לא עובד טוב בדיכאון רגיל? למה הוא לא מצליח לאזן את החולה?
מאידך, ניתוח תוצאות מחקרים, מטא אנליזה, גילה שיש הצלחה לליתיום בטיפול בדיכאונות לא פתורים. כלומר, במקרה בו הטיפול הרגיל לא מצליח, יכול להיות מאד שהליתיום הוא התשובה. מסקנת החוקרים הייתה שהליתיום צריך לשמש כאסטרטגיה טיפולית ראשונה במקרה של חוסר תגובה לטיפול נוגד דיכאון רגיל.
דברים אלו ועוד, מחזקים את ההשערה שלליתיום תפקיד חשוב בגוף. אולי לא כל תא צריך אותו, אולי אנו צריכים אותו בכמויות מזעריות, אבל אנו צריכים אותו.

רפואה אורתומולקולארית
הרפואה האורתומולקולארית דוגלת בשימוש בחומרים שישנם באופן טבעי בגוף במקום להשתמש בתרופות ואפילו בצמחי מרפא. ברפואה האורתומולקולארית רואים ערך עליון בלעזור לגוף להתמודד בעזרת הכלים שהוא כבר מכיר. דוגמאות לא חסרות – B3 ישמש להורדת כולסטרול במקום תרופות הסטטין, ויטמין A ישמש לטיפול בבעיות עור (אקנה למשל) במקום אנטיביוטיקה ועוד. גם במקרה זה, נדמה שיש לנו חומר אורתומולקולארי ולא תרופה. הליתיום מתפקד טוב בגוף, כמעט שאינו גורם לתופעות לוואי ונתונים אלו רק מחזקים את הטענה. יתכן, אם טענה זו נכונה, שזו הסיבה לכך שהליתיום עובד על אנשים שאצלם נכשל הטיפול התרופתי הרגיל. אצל אותם אנשים פשוט חסר ליתיום בגוף! אי אפשר לחפות על חסר בגוף באמצעות נוגדי דיכאון!

עצה טובה

אם גם אתם מאלה שהתרופות האנטי דיכאוניות לא משפיעות עליהם טוב, אם אתם לא מאלה אבל אתם מכירים מישהו שגם מאלה, תמליצו לו לחפש טוב טוב את אותה פעם בחיים שבה הוא היה במאניה. מספיק שבוע אחד של מאניה בכדי להגדיר אדם זה כ”סובל מהפרעה דו קוטבית” ולשנות את הגישה הטיפולית כלפיו. גם במקרים שלא מצליחים להיזכר במאניה בעבר, יתכן עדיין שמדובר בהפרעה דו-פולארית. אנשי מקצוע מסוימים אולי יעדיפו לקרוא לתופעה “אנשים עם הפרעת דיכאון רגילה שמגיבים לטיפול של ליתיום למרות שלא הגיבו לטיפולים הרגילים של נוגדי דיכאון”. נו, גם טוב, העיקר שיקבלו טיפול נכון ומועיל.

איך נמנעים מחסר בליתיום?
מעיון בהמלצות לשימוש ב”תרופה”, ניתן לראות שמלח מרובה (נתרן) או קפה בכמות גדולה, מרוקנים את הליתיום מהגוף ופוגעים לפיכך ביעילות התרופה. גם אם אין לכם שינויים במצבי רוח, אך בעיקר אם יש לכם – המלצה קטנה: תהיו זהירים משני חומרים אלו. צרכו אותם בכמות סבירה.

לטיפול הוליסטי בגוף ובנפש ניתן ליצור קשר.

7 תגובות
  1. בת-חן
    בת-חן אומר:

    שלום רב,
    אני סובלת מהפרעה דו-פולרית מס’ שנים.ולאחרונה מטופלת בליתיום.
    רציתי לשאול אם ניתן להיגמל מתרןפות בעזרת טיפול מתחומי הרפואה המשלימה?
    אשמח לקבל את המלצתכם לאימייל שלי .
    תודה, בת-חן
     

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    בת חן שלום,

    כמובן שאפשר להגמל מתרופות באמצעות טיפולים של הרפואה המשלימה. בעיקר בתחום הנפש.

    בתור התחלה הייתי ממליץ לך לקחת חומצה פולית 400 מק”ג במקביל לשימוש בלתיום. כשאת מרגישה מאוזנת, את יכולה לפנות למאבחן (לא מטפל, מאבחן!) בתחומי הרפואה המשלימה שיערוך אבחון וייתן יעוץ לגבי הפעולות שצריך לעשות כדי לצאת מהמעגל. 

    בהצלחה והרבה בריאות, נדב.  

    הגב
  3. mor
    mor אומר:

    שלום פניתי למספר רופאים על מנת להפסיק את הליתיום ואף אחד לא מוכן להפסיק לי את הכדורים קראתי שצריך להפסיק בהדרגה 10% פחות בכל חודש אבל זה מפחיד לעשות את זה לבד ומצד שני אף רופא לא משתף פעולה ורק רופא יודע בדיוק איך להוריד את המינון בהדרגה מה אפשר לעשות , תודה

    הגב
    • גנים
      גנים אומר:

      נסי ליתיום אורוטאט lithium Orotate שאינו דורש ניטור מעקב 5 מ”ג , והוא טבעי. קראי אצל דולב גילמור ואת יכולה להתקשר אליו והוא ישתף איתך פעולה

      הגב
  4. איתן
    איתן אומר:

    שלום נדב!
    אני סובל ממאניה דפרסיה ובעיקר מהתקפים מאניים כבר 15 שנה. אני לוקח סרקוול. איזה טיפול טבעי או תרופות טבעיות ניתן לקחת כדי לשפראת המצב? ומהי הסכנה בהפסקת תרופות וטיפול טבעי בלבד?

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      איתן שלום,

      הסכנה העיקרית כמובן היא שקיעה להפרעה הביפולרית.

      המנעות מקפה יכולה לשפר את המצב, יש לד״ר טבעוני, אם אני זוכר נכון, מוצר שאמור לשפר את איזון הלתיום בגוף ויש עוד המון אפשרויות. בכל מקרה, תעשה מה שתעשה בזהירות ומתוך מודעות למתרחש. רצוי שתשתף דמויות רלוונטיות בתהליך.

      בהצלחה

      הגב
  5. רעות
    רעות אומר:

    תיקון חשוב לצה שכתבת בכתבה:
    לתרופה ליתיום יש המון תופעות לוואי, חלקן מסכנות חיים, בעיקר חשש מנזק שעלול להיגרם לכליות בשל שימוש בתרופה.
    כדאי לתקן פרט זה בכתבה.
    יש שממליצים על ליתיום אורוטאט-שהינו ליתיום טבעי הנמכר כתוסף תזונה, ללא צורך במרשם רופא , ובעל פחות תופעות לוואי מליתיום קרבונט -התרופה הפסיכיאטרית.
    ניתן לקנות את ליתיום אורוטאט בבתי מרקחת ללא מרשם רופא. יש להתייעץ עם הרופא גם לגביי שימוש בתוסף תזונה זה מכיוון שאין עליו הרבה מחקרים.
    ניתן לבצע חיפוש באינטרנט באנגלית, ולקרוא כתבות שנכתבו על ליתיום אורוטאט בעולם.
    lithium orotate – הינם מילות החיפוש למידע על ליתיום אורטאט בעולם.

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *