חסר ברזל

חסר בברזל הוא בעצם סימפטום ולא מחלה. מה הכוונה? האם זה משנה את האסטרטגיה הטיפולית? איך מטפלים? על כל השאלות האלו ועוד, נשתדל לענות בכתבה הבאה.

טיפול בחסר ברזל
פעמים רבות שואלים אותי איך מטפלים בחסר ברזל. חסר ברזל הפך להיות נפוץ מאד בעולם ויותר ויותר אנשים ונשים בעולם סובלים ממנו. הבעיה היא – ששאלה מסוג זה, כמוה לשאול ‘מוסכניק’ – “למה הרכב שלי לא מניע?”. “למה?” – יענה המוסכניק – “מצבר? פלגים? משאבת דלק? מנוע? אתה מחפש עוד סיבות?… תביא – נראה!”.

רקע ויישור קו
הברזל הוא מינרל בעל תפקידים חשובים בגוף שלנו ובעיקר בכדורית הדם. על גבי כדורית הדם שלנו, מצוי חלבון שנקרא המוגלובין. המוגלובין הוא חלבון שמורכב מארבע יחידות “הם” כאשר כל יחידת הם מכילה אטום ברזל אחד. אם כן, סך כל אטומי הברזל בחלבון המוגלובין אחד – 4.
כל כדורית דם מכילה “המוגלובינים” רבים. כל כדורית דם, מכילה לפיכך אטומי ברזל רבים, אליהם יקשר החמצן בבוא העת. כשאנו מדברים על “החמצן שעובר בדם”, אנו בעצם מדברים על אטומי הברזל של ההמוגלובין שקשורים לחמצן.

אנמיה
אחת הסיבות לאנמיה – היא חסר בברזל. חסר ברזל יוצר אנמיה – מצב של חסר בכדוריות דם אדומות. מכיוון שאין ברזל לייצור ההם, אין כדוריות תקינות ואין מספיק חמצן ברקמות. התופעות השכיחות הן עייפות וחולשה, חיוורון, מערכת חיסון חלשה, נשירת שיער, ציפורניים חלשות ועוד.
יש לזכור שיש סיבות נוספות לאנמיה מלבד חסר ברזל כמו – חסר ב B12, חסר בחומצה פולית, איבוד דם, הרס עצמי של כדוריות (מחלה אוטואימונית למשל), פגיעה במח העצם ועוד. כלומר, חסר ברזל היא רק אחת הסיבות לאנמיה.

לקניית ברזל איכותי – לחץ כאן!

גורמים לחסר בברזל
מקובל לומר לאדם שסובל מחסר ברזל צריך לאכול יותר בשר. האדם הרי סובל מחסר של ברזל, מה יותר הגיוני מלהוסיף לגוף שלו ברזל?
עם זאת, צריך לבחון גורמים לחסר ברזל ולנסות להבין את המצב הספציפי אצל החולה.
חסר ברזל נוצר כאשר הצורך של הגוף בברזל עולה על האספקה של הברזל מהמזון. נשמע פשוט? לא כל כך… הסיבות קשורות לעודף צריכה של ברזל על ידי מערכות הגוף ולחוסר ברזל בתזונה:

1. חסר ברזל בתזונה – החלטתי להתחיל מסיבה זו, מכיוון שהיא הפשוטה ביותר. אדם שלא אוכל “ברזל”, לא יכול לצפות שיהיה לו ברזל. אבל – במאכלים רבים יש ברזל בכמות יפה – החל מעוף ובשר וכלה בירקות ירוקים ושקדים. הברזל מככב במאכלים רבים ובעולם של שפע קשה להגיע לחסר בברזל רק על רקע של צריכה נמוכה של מאכלי מזון עתירי ברזל.

2. ספיגה לקויה – ספיגה לקויה של ברזל יכולה להיות בהחלט סיבה טובה לחסר ברזל. האדם אוכל ברזל בכמות סבירה אך מערכת העיכול לא סופגת אותו טוב. הסיבות יכולות להיות שונות – העדר חומציות מספיקה בקיבה, שימוש במינרלים שונים בכמויות ענק ועוד. אם אתם משתמשים בסותרי חומצה על בסיס יומיומי וסובלים מאנמיה על רקע של חסר ברזל – תחשבו טוב האם אתם צריכים את סותרי החומצה לפני שתיגשו לרופא. כנ”ל אם אתם לוקחים סידן כתוסף.

3. איבוד דם – גם בכותרת משנה זאת יש כותרות משנה נוספות – האם מדובר באירוע חד פעמי שגרם לאיבוד דם כמו תאונה למשל או שמדובר באירוע חוזר כמו למשל איבוד דם רב במחזור? האם אנו יודעים שיש איבוד דם או אנו לא יודעים וצריכים לחשוד לאיבוד דם באופן סמוי?

נגענו בקצת מהסיבות בחסר בברזל ואתם כבר מבינים שהטיפול יהיה בהתאם. לפני הטיפול נעשה “אבחנה מבדלת” ונראה מה הסיבות לחסר בברזל אצל אותו מטופל שבא אלינו.

לקניית ברזל איכותי – לחץ כאן!

אבחנה מבדלת וטיפול
שלב ראשון באבחנה המבדלת הוא בדיקות הדם. כבר בספירת הדם, ניתן לגלות פעמים רבות האם מדובר באנמיה על רקע של חסר בברזל או אנמיה על רקע אחר. בשלבים הבאים ייעשה תשאול מקיף ובדיקה של הגורמים שהוזכרו. הבירור ינסה לבדוק האם מדובר בנערה עם מחזור שופע שמאבדת דם בכמות גדולה כל חודש או בנער שתורם דם בקביעות וגם נמצא בדיאטה חריפה ואולי בכלל מדובר בילד עם צואה שחורה (איבוד דם!!) או שאין ממצאים קליניים וצריך לשלוח את הילד לבדיקת “דם סמוי בצואה”. האם מדובר במבוגר שיתכן שסובל מסרטן המעי הגס וחסר בברזל הוא רק סמפטום אחד מתוך רצף של סמפטומים כמו כאבי בטן, צואה שחורה ועוד – אדם כזה, יופנה כמובן לבדיקה של קולונוסקופיה לגילוי סרטן המעי הגס. אולי בכלל מדובר במישהו עם בעיית ספיגה מסיבה כלשהי?
הטיפול כמובן יהיה בהתאם לבעיה – אך על גבי הטיפול נוסיף טיפול סימפטומטי – השלמת תזונתית של ברזל.

ברזל – תוסף מזון
כאמור, גם אם הבעיה היא אבוד דם כתוצאה מסרטן המעי הגס, אנו ניתן למטופל ברזל כתוסף תזונה. המטרה של התוסף היא לפתור נקודתית את הבעיה של חסר הברזל. עד שניתן פתרון למחזור הבעייתי של הנערה או לצרבות של האיש שהצריכו אותו להשתמש בסותרי חומצה – ניתן לו פתרון מיידי וזמני לבעיית האנמיה שלו.
כשמסתכלים על המבחר של תוספי הברזל שקיים בבתי המרקחת כיום, הראש מתבלבל. מה טוב? איזה מינון לצרוך? האם יש תופעות לוואי?
ניתן לומר באופן כללי שיש שני סוגי תוספי ברזל:

1. תוסף של ברזל נטו – תחשבו על אונייה שיצאה מכלל שימוש שלקחו וטחנו אותה והכניסו אותה לתוך קפסולות או טבליות – זהו התוסף של הברזל הקלאסי. מכיוון שאתם מבינים שאנו לא אמורים לאכול אוניות ומערכת העיכול שלנו לא אמורה לספוג אוניה בצורה טובה – מכניסים הרבה אוניות לכל קפסולה, כלומר, מינון הברזל שנותנים בכל טבליה או קפסולה גבוה מאד. החסרונות בשיטת טיפול כזאת – הברזל בקושי נספג על אף הכמויות הגדולות, הברזל יוצר בלגן במערכת העיכול ובעיקר בעיות של עצירות כרונית שיכולה להביא למצב של טחורים וכו’.

2. ברזל רך – ישנן חברות שונות שמייצרות “ברזל רך” – ברזל שיותר טוב לעיכול. ברזל רך אמור להיות ברזל שקשור בקשירה כימית כלשהי שיודעת להיספג טוב יותר בגוף שלנו. מולקולות שונות שמכילות ברזל, נמצאות בתוך הקפסולה והגוף מכיר את המבנים והצורות של המולקולות ויודע לספוג את הברזל באופן טוב. כמות הברזל בטבלית כזאת מגיעה לכדי 25 מ”ג לכל היותר. אין צורך ביותר מכך. הברזל נספג ביתר קלות והעלייה בדם מורגשת תוך שבועות בודדים (פחות מחודש!). כל זה – בתנאי שלמדנו להתמודד עם הסיבה האמיתית לחסר בברזל.

לקניית ברזל איכותי – לחץ כאן!

סיכום
אסור לקבל המלצה של נטילת ברזל בשוויון נפש. צריך לוודא שאנו יודעים את הסיבה לחסר בברזל! אם לא יודעים לברר! אם אתם כבר נוטלים השלמה תזונתית של ברזל – תדעו איזה ברזל לקנות.

לייעוץ נוסף בתחומי הרפואה המשלימה בכלל ותוספי המזון בפרט ניתן לפנות אלינו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *