תזונה אחידה לכולם?

שיטת הטבעונות דוגלת בתזונה אחידה לכולם, בניגוד אליה – טוענים נטורופתים מסוימים שלאדם זה מתאים מאכל מסוים ולאחר – מאכל אחר. מה ההגיון בשתי השיטות? מי צודק?

הטבעונות
תאכל טבעי – תהיה בריא. זה הכלל המוביל של הטבעונות. לשיטתם, כל אדם שיש בעולם צריך לאכול את אותם המזונות. כולנו בני אדם ולכולנו תזונה שווה. הרי בני האדם לא הגיעו עם הוראות שימוש צמודות ולכן ברור שיש דברים אבסולוטיים טובים ויש דברים אבסולוטיים רעים. אין מאכל שהוא טוב לזה ולא לזה. הטבעונות מסתכלת על שיטות תזונה לפי סוג דם למשל בבוז – וכי למה שסוג הדם ישפיע על המזונות שאני אוכל? מה עשו בני האדם לפני בדיקות הדם?
גם כלפי הנטורופתים שמאבחנים דרך אירידיולוגיה למשל, ובודקים מהם המזונות שצריך אותו אדם להימנע מהם ומהם המזונות שצריך לאוכלם, מגחכים הטבעונים.
הפילוסופיה של הטבעונות היא פשוטה – האדם נברא כמין אחד וכך הוא צריך להתנהג. לא יתכן שהאדם נברא עם הוראות אכילה מסוימות כל כך והוא לא קיבל את ההוראות לידיו.

תזונה אינדיווידואלית
התזונה הנטורופתית או התזונה לפי סוג דם, נותנת לאדם הנחיות ספציפיות לתזונה. התזונה לפי סוג דם למשל מחלקת את האנושות לארבע קבוצות פחות או יותר כאשר לכל קבוצה מוגדר מה לאכול ומה לא לאכול למשל – לבעל סוג דם AB אסור באיסור חמור לאכול עוף. לעומת זאת יהיה מותר לו לאכול הודו. לבעל סוג דם AB יועיל מאד לאכול קוטג’ ואילו לבעל סוג דם O – יזיק. כרובית תהיה טובה לסוג דם AB ואילו סוג O יאכל ברוקולי. סוג דם A לא יאכל לאכול מוצרי חלב כלל ואילו סוג דם AB יהנה מהם בשפע. אלו קצת דוגמאות, על קצה קצהו של המזלג, לאופי השיטה. הנטורופתים יוכלו לחלק את העולם לקבוצות רבות יותר כמספר אנשי העולם. לאחד יאסרו תפוזים ולאחר ימליצו, לשני ימליצו על קטניות ולחבירו יאסרו וכך הלאה.
הפילוסופיה של שיטה זו מתבססת על תהליך אבולוציוני שקרה וקורה בעולם (לא… האדם לא נוצר מהקוף…). החוקרים כיום סוברים שסוגי דם A, B ו- AB, הם בעצם “פיתוח” על גבי סוג דם O, סוג הדם המקורי. ההתפתחות נועדה על מנת להגן על האדם ולהתאים אותו לסביבה החדשה שלו. כשם שמערכת החיסון עברה שינויים רבים מבריאת האנושות ועד היום כך גם שאר מערכות הגוף. מערכת החיסון של כל דור שונה ממערכת החיסון של הדור שלפניו. מערכת החיסון לומדת להתמודד עם חיידקים ווירוסים חדשים שלא היו קיימים קודם בעולם. ישנם חוקרים שטוענים שלו היה אדם מ”פעם” מגיע פתאום אלינו – הוא היה מת מזיהום חמור בתוך כמה דקות, פשוט מפני שמערכת החיסון שלו לא הותאמה לחיידקים החדשים של היום.
גם הדם שלנו השתנה וקרו בו מוטציות קטנות על מנת להתאים את האדם לעולם המתחדש. לפי זה, אנשים בעלי סוג דם O יוכלו להנות רק ממה שנהנו בו בעבר הרחוק – בשר, סוגים מסוימים של דגן וירקות מסוימים. על מוצרי חלב אין מה לדבר. סוג AB למשל יוכל לאכול גבינות שונות, ירקות ודברים “מודרניים” נוספים. אגב, זו הפילוסופיה, אבל את השיטה להתאמת מזון מסויים לסוג דם, בודקים במעבדה.
הנטורופתים גם יצביעו על העולם כעל עולם שמתפתח ללא הרף ונוצרת בו אינדיווידואליות ביוכימית. הרי אף אחד לא יתכחש לכך שמזונות מסוימים לא מתאימים לכולם – לאלרגים לבוטנים אסור לאכול בוטנים, לאנשים מסוימים שמערכת החיסון תוקפת אצלם את הגלוטן (צליאק) – אסור לאכול גלוטן, לחסרי G6PD – אסור באיסור חמור לאכול פול וזוהי רק רשימה קטנה. המדע היום גילה למעלה מכל ספק שיש אנשים שמתים אם הם אוכלים מזום מסויים או סובלים מהפרעות קשות. מדוע שלא יהיה זה נכון שיש אנשים שיותר טוב להם לאכול מזון כזה או אחר ולהימנע מסוגי מזון מסוימים?
נראה, שטבע העולם מוכיח שיש אנשים שונים עם צרכים ביוכימיים אחרים ונתונים שונים בגוף לגבי יכולת לקבל מזונות מסוימים. אבל מיד לאחר שהכרעתי אני חייב להסתייג.

הסתייגות
גם אם אוכלים לפי שיטת הסוג דם, לא ניתן להתעלם מהנזקים שעושה המזון המתועש בגוף שלנו. גם מי שאוכל את הדברים ש”טובים לו”, אין הכוונה שהוא יכניס זבל לגוף שלו. גם אם לא כתוב במדריך לאכילה לפי סוג דם, שצבעי מאכל מזיקים לו – הוא יכול להיות סמוך ובטוח שהם אכן מזיקים לו.

אולי אין מאכלים שמועילים לכולם, אבל יש מאכלים שמזיקים לכולם. להתאמה אישית של תזונה וטיפולים הוליסטיים אחרים אתם מוזמנים לפנות אלינו.

0 תגובות
  1. שניר
    שניר אומר:

    עברתי על מאמר שמציין איזה סוג דם צריך לאכול איזה מאכלים….האמת..זה נראה קישקוש אחד גדול…
    ברור לי שבן אדם אחד יכול לעכל בשר טוב יותר לעומת אחר והשני מוצרי חלב טוב יותר (כלומר עד גיל מאוחר יותר)אבל מה זה קשור לסוג דם? אני בעל סוג דם A והגוף שלי ממיס שומן של בקר בקצב של מנגל(בניגוד להנחיות).הייתי מוכן לתת לזה שבוע נסיון,אבל כל מה שכתוב שם הוא הזוי מבחינה מדעית..
    כל מי שימנע מתעשיה ויאכל בריא ,ויתחיל להרגיש את הגוף שלו מה טוב לו ומה לא,יהיה ע”פ טבע בריא…

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      שניר שלום,

      גם כותב הספר הספיק להסתייג מספרו ולכן אתה מתפרץ לדלת פתוחה.

      ולמרות כל מה שכתבת: אנשים רבים שניסו טוענים שיש כאן משהו ומעולם לא ראיתי מישהו שניסה ולא אמר שיצאו מזה דברים טובים. גם אם לא כל אחד שמנסה נהיה בריא וחזק, כל אחד שמנסה רואה שיפור בבריאותו.

      הזוי? אולי. אבל ניכרים דברי אמת..

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *