אבני מרפא

האם אכן יש לאבני המרפא סגולות מרפא? האם כדאי להשתמש בהן? האם המחיר של המוצר אמור להשפיע על ההחלטה האם להשתמש בו? קצת אבנים והמון פילוסופיות חיים.

אודם ופטדה
ישנם המון סוגים של אבני מרפא. אבנים שמרפאות? זה נשמע בהתחלה קצת הזוי ומאד רחוק. למה שאבן תעזור למישהו להתרפא?
בהסתכלות פיזיולוגית פשוטה וקונוונציונאלית אין באמת מקום לאבני המרפא בסל התרופות אבל אם מסתכלים בהסתכלות רחבה יותר ניתן להסביר את התופעה. הסינים ובעצם כל הרפואה הקדומה, דיברה על אנרגיה (צ’י / אנרגיה / רוח / מרה / ועוד) שזורמת בגוף וכשהיא מצטברת במקום אחד או בכמה מקומות – נוצרת מחלה. כל התזונה הותאמה לשחרור הליחות החסומות או להגברת הצ’י במקום מסוים. צמחי המרפא הותאמו במיוחד לחולה על מנת לשפר אצלו את המצב האנרגטי / רוחני. המחטים הסיניות נועדו לשחרר את החסימה ביתר יעילות. למה מחט יכולה לשחרר צ’י ואבן לא? מי קבע שלמחט יש תכונה אנרגטית חזקה יותר?
ישנן אבנים עם אנרגיה חזקה מאד. האבן שמונחת בנקודות מסוימות בגוף, יכולה לשחרר חסימה – לעיתים טוב יותר מהמחט. בעבודה עם אבנים צריך המון ניסיון או לדעת לחוש את האנרגיה על מנת לדעת היכן להניח את האבן ובאיזה אבן לבחור.

הרמב”ם
גם הרמב”ם, גדול הרציונאליים בהיסטוריה היהודית ובכלל, דבר על שימוש באבני מרפא. לטענתו, בדרך כלל לא כדאי להשתמש באבני מרפא, אלא לעיתים בודדות. הסיבה, שעוד רגע נחזור אליה, אינה קשורה ליכולות של אבני המרפא. אבני המרפא “יודעות” לרפא אולם אנו לא משתמשים בהן מסיבה אחרת.
בכל מקרה, היום פופולארי מאד לבחור באבני המרפא שהיו בחושן של הכהן הגדול. אינני יודע מאין לכל אותם ה”כהנים הגדולים” שהאבן שהתאימה לכהן הגדול יכולה להתאים גם להם. אני חושב בכל אופן, שאם כבר משתמשים באבני מרפא, צריך להיות הדבר כמו שמשתמשים בצמחי מרפא או בתרופות. אומנם ההשפעה שלהם יותר עדינה, בדרך כלל, מאשר השפעת צמחי המרפא או התרופות אבל אין זה אומר שלא ניתן להינזק משימוש אינטנסיבי לא נכון ולא מושכל.
לפני שניגש להסבר גישתו של הרמב”ם, נקדים הקדמה קטנה.

מכוון לעולם – קצת פילוסופיה
העולם שלנו קיים בכוונת מכוון. מעטים הם שיחלקו על כך. אנחנו חיים לפעמים בכזאת שגרה עד ששוכחים מאיפה באנו ומי מנהיג אותנו בעולם. הרמב”ם קובע קביעה ראשונה: העולם שלנו מונהג על ידי הבורא בחסד. הרמב”ם מתכוון שכל הצרות שיש בעולם (כמעט) הן פרות מעשהו של האדם. הבורא יצר את הכל בצורה כל כך פשוטה – ממציא אבק השריפה, למשל, הוא הורס את העולם. אין לבוא בטענות אל הבורא על הרוע שיש בעולם אם האדם יצר אותו. הבורא יצר טוב בעולם ואחד הדברים שהוא נתן לאדם – חיים.
ככל שהדבר יותר נחוץ לאדם, הוא יותר חופשי, קל להשגה ושווה לכל כיס. אין דברים נחוצים שהבורא לא נתן לנו להשיג אותם בצורה סבירה –

1. האוויר – האדם לא יכול לחיות ללא חמצן. לאחר 4-6 דקות נוצר נזק מוחי בלתי הפיך במוח. הבורא ברא את העולם כך שאת המצרך הכל כך חיוני הזה ניתן להשיג בשפע וכמעט ללא כל מניעות. תדמיינו מציאות של אנשים שעומדים לחוצים בסופר כי החמצן שלהם כמעט נגמר והם צריכים לקנות עוד – אבל יש תור…
2. מים – המצרך השני החשוב והנדיר. ללא מים – אין חיים. גם המים מאד נפוצים וניתן להשיג אותם במחיר זול מאד. אין כמעט אדם אחד בעולם שלא יכול להשיג מים בגלל קשיים כלכליים. המים נחוצים אך לא כמו האוויר ולכן הם יותר יקרים וקצת יותר קשים להשגה.
3. מזון – המצרך השלישי בחשיבותו. גם כאן, כמעט לכל אדם יש מזון, אם כי, פחות מאשר מים. ישנם אנשים הסובלים חרפת רעב במקומות שונים בעולם. המזון הוא פחות נצרך מהמים ולכן יותר קשה להשגה מאשר המים. עם זאת, קמח הוא מצרך השווה כמעט לכל כיס.
4. רפואות – הרפואה היא פחות נצרכת מהמזון (לא כולם צריכים אותה – בניגוד למזון) אולם היא חשובה מאד. לפיכך, כמעט כל אחד יכול להשיג רפואה בצורה סבירה ובהוצאות נסבלות. יותר יקר ממזון אולם עדיין – זול יחסית.
5. מותרות – נצרכות במעט. לפעמים אדם צריך קצת “להרחיב את דעתו” ולכן צריך מעבר למזון הבסיסי. ניתן לומר שהמותרות הן צורכי הנפש אך לא צורכי הגוף. בתוך סעיף זה של המותרות, יש תתי ותתי סעיפים של מותרות יותר נצרכות כמו: קצת תבלינים לאוכל, סדינים יפים ועוד, ופחות נצרכות כמו: מסכי פלאזמה, ציוד חשמלי יקר ומשוכלל ועוד. גם כאן הדירוג של המחיר הוא הרבה פעמים לפי הצורך. הדברים היקרים – מותרות פחות נצרכות או לא נצרכות בכלל, הדברים הזולים יותר – מותרות “נצרכות” יותר או על גבול המזון או החיים.

רפואה – זולה?
ראינו אם כן, שהרפואה, בגלל נחיצותה, היא זולה ונגישה לכל אחד. כל זה יפה בתיאוריה של הרמב”ם, אבל אנחנו רואים היום שהרפואה עולה הון!
ההסבר לכך הוא פשוט – ראשית – אנחנו פונים לרפואה רק כשיש בעיה. אנחנו לא פונים לרופאים כדי שישמרו עלינו בריאים אלא רק בשביל שירפאו אותנו כשאנחנו חולים. הרמב”ם כתב ספר “הנהגת הבריאות”. ספר זה, אם היה יוצא היום, לא היה נמכר בחנויות – אנשים שמחפשים בריאות הם אנשים חולים. לא מעניין אנשים בריאים איך להישאר בריאים….
בנוסף – צריך לזכור – זה שהרפואה היקרה היא משום שאנו בוחרים ברפואה היקרה. לכך בדיוק התכוון הרמב”ם – יש אנשים שבוחרים ברפואה היקרה! אל תבחר באבני המרפא – אומר הרמב”ם – אלא בצמחי המרפא! את צמחי המרפא ניתן ללקט מתחת לסלעים ובחינם! אל תבחר בתרופות יקרות אלא – אם אין ברירה ואתה לא מכיר צמח שעושה את אותה הפעולה – תבחר באבן מרפא.

פילוסופיה חשובה לבריאות
הפילוסופיה שמציג הרמב”ם, רלוונטית עד היום בכל מיני החלטות שאנו עושים ברפואה – האם לנסות צמחי מרפא או מכשיר מיוחד (ויקר מאד) שהוכח שעוזר לבעיה שלי? אם אין ברירה – המכשיר היקר אבל אם אפשר להתרפא בזול – אין שום סיבה שלא לעשות זאת. הבורא שיצר את האדם ואת המחלות – יצר גם את התרופות למחלות. רצונו שתתרפא בדברים הזולים. אתה יכול לפעול כנגד הוראות היצרן – אולם אני לא בטוח שהאחריות תישאר בתוקף…
היום, צמחי המרפא מעט יותר יקרים. בודדים הם האנשים שיוצאים עדיין לשדה ומלקטים צמחי מרפא. כל השאר קונים. אך ההתייקרות של צמחי המרפא אינה מגלה דבר לגבי רצון הבורא שנשתמש בהם. צריך לנסות ולהתנתק מהמחיר הריאלי של המוצר ולנסות להבין האם היינו יכולים, תיאורטית, להשיג אותו בזול.

כדי לוודא שהבנתם אני מצרף עוד כמה דוגמאות לסיכום. הפתרונות אצלכם… מה עדיף?
(שימו לב! אל תחשבו רק על המחיר של הדברים אלא גם על המחיר ה”לא ריאלי”)

שימוש בצמחי מרפא או דיקור סיני?
שימוש בצמחי מרפא או שינוי תזונה?
סדרת רפלקסולוגיה או חופשה של שבוע?
הומיאופתיה או שינוי אורח חיים?

התבלבלתם? לא יודעים באיזה טיפול לבחור? פנו אלינו!

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *