נפש?

האם הנפש קיימת או שמדובר באוסף של תאי מוח שאנו נותנים להם את השם “נפש”? את מי זה בכלל מעניין? – הכל בכתבה הבאה.

אוסף של נוירונים
תאי המוח שלנו, הם האחראים למצב הרוח שלנו. בכך אין ספק. אבל – במשך שנים רבות קיים ויכוח לגבי מה שמעבר למוח. הנפש. האם היא קיימת? האם יש משהו שמכתיב למוח איך לנהוג? ישנם הטוענים שאין נפש – כל התגובות הרגשיות, למשל, נובעות כתוצאה מהמצב הביוכימי של תאי המוח. תאי המוח, הנוירונים, מתקשרים האחד עם השני באמצעות מתווכים עצביים, הנוירוטרנסמיטרים. על פי רמת הנוירוטרנסמיטרים באזורים השונים של המוח, נקבע מצב הרוח של האדם, אופיו, תכונות ה”נפש” שלו והנטיות המוסריות, החברתיות ועוד. אין משהו שמכתיב למוח איך להפעיל את הנוירוטרנסמיטרים, מדובר בגנטיקה פשוטה. לפי הסבר זה – המושג “נפש”, הינו מושג שהמציא האדם כדי לתאר תכונות מסוימות ותופעות מסוימות שהוא רואה. אין ישות כזאת “נפש” אלא זו מילה שנועדה לעזור לנו לתאר ולדבר האחד עם השני.

נפש ששוכנת בגוף
גישה אחרת בה נוקטים חלק מאנשי הרוח והמדע היא שיש נפש ששוכנת בגוף ומשפיעה על הגוף. לא ברור בדיוק איך מתבצע הקשר הזה בין רוח לחומר אבל הוא קיים. הנפש יכולה להיות מושפעת גם מהגוף לדוגמא: אם אדם נחשף למצבים רגשיים קשים באופן יום יומי, לדוגמא – אדם שמסייע בקבורה, הנפש שלו “תתחספס” ולא תתנהג איך שהיא אמורה להתנהג באופן רגיל כאשר היא נתקלת במוות. אם כן, ישנה ישות רוחנית שמושפעת ומשפיעה על האדם.

הוכחה
ישנם טיעונים (טובים) לכאן ולכאן ומכיוון שאני חושב שהגישה השנייה היא הנכונה, אני גם חושב שלעולם זה לא יוכח באופן חד משמעי. הנפש היא קשורה בקשר אמיץ לבורא וכמו שלא ניתן להוכיח את מציאות הבורא ב 100% אלא תמיד יישאר מקום לספק, כך גם לגבי הנפש. בכל אופן, למה זה משנה? את מי מעניינת השאלה הזו?

טיפול הוליסטי
אם מטפלים רק במוח או רק בגוף ומתעלמים מתחום הנפש, הטיפול הנפשי יהיה לוקה בחסר. יתכן, שהמטפל יצליח לטפל בגוף והנפש תושפע מהגוף ותתאזן אך יתכן שלא. צריך להכיר בנוכחות הנפש על מנת להגיע לטיפול שלם. אם אנחנו מנסים לטפל בדיכאון למשל, יתכן שנרצה לטפל בדיכאון דרך הגוף למשל – שימוש בתוספי תזונה שמשנים את המאזן הביוכימי במוח. האם זה אומר שטיפלנו גם בנפש? לפעמים. אדם שיטען שאין קיום של “נפש”, יטען שכל עוד אנו מחזיקים את המוח במצב ביוכימי מאוזן, אנו ניצחנו. בין אם מדובר בשימור המצב הביוכימי על ידי תרופות, תוספי תזונה, צמחי מרפא או שיחות פסיכולוגיות.
אדם שמאמין בקיומה של הנפש – לא יוכל לעבור על כך לסדר היום. הדיכאון רק מציף מצב שבו נתונה הנפש. אם לא נטפל בנפש / נטפל בגוף ונוודא שהנפש מטופלת – אנחנו עלולים להיקלע למצב שבו אנו חונקים את הביטוי הנפשי.

מוח – נפש
הנפש אינה מעבירה נתונים סתמיים למוח. היא מעבירה ביטוי למוח כדי שהאדם ידע מה לעשות עם אותם ביטויים. נפש ששבורה מפרידה קשה ומשדרת זאת למוח באמצעות “דיכאון”, רוצה לשדר לאדם שהוא צריך להתמודד עם המצב שבו היא נמצאת. היא רוצה להציף את אותו מצב על-מודע ולהפוך אותו למודע על מנת שיעשו מעשים ויוסקו מסקנות.
האדם שמתעלם מנוכחותה של הנפש, דוחק אותה לפינה, וגורם לה שהיא תוציא את המסר בכיוון אחר – אם האדם משתיק מסר גלוי וחד, אולי הוא לא ישתיק מסרים סמויים. כך נוצרים להם – במקום מתח ולחץ – אולקוס, במקום פחד – כאבי גב, במקום דאגה – מחלות לב ובמקום כעסים שמודחקים – כאבי ראש. הכל בגלל שהתעלמנו מהבעיה האמיתית – הנפש פגועה וצריכה טיפול!

סיכום
אם אתם רוצים לשמור על בריאות גופכם – שימרו על נפש בריאה ואל תשכחו שכדי לשמור על נפש בריאה – צריך לשמור על גוף בריא.

לטיפול הוליסטי בגוף או בנפש ניתן לפנות אלינו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *