סיבים תזונתיים? דגנים מלאים?

תמיד אמרו לכם שדגנים מלאים ומזון מלא בסיבים תזונתיים יוריד את רמות הסוכר אצלכם בדם? מסתבר שזה קשקוש.

סיבים תזונתיים
לסיבים התזונתיים יש מקום חשוב בדיאטות הבריאות השונות ולא בכדי. הסיבים יכולים לספוח שומנים במעי ולהוריד את רמות הכולסטרול ויכולים לספוח רעלים מהגוף ולנקות את מערכת העיכול. הם גם מפעילים מהר יותר את מערכת העיכול ובכך דואגים שלא ירקיב אוכל במשך שעות ארוכות במערכת העיכול. חלק מהסיבים גם משמשים מזון פרה-ביוטי לחיידקים הפרו-ביוטיים שבמערכת העיכול. אבל, עכשיו מסתבר שהסיבים לא יכולים להוריד את רמות הסוכר בדם. הסיבים התזונתיים אומנם תורמים להרבה דברים אבל לא לכך.

דיאטת האינדקס הגליקמי
על פי שיטת האינדקס הגליקמי עליה דיברנו רבות, אדם יכול לאכול מזונות “לא בריאים” אם הם מאוזנים מבחינה גליקמית. לא נחזור שוב על עיקרי השיטה אבל רק לשם ההדגמה – גלידה דלת שומן תהיה הרבה פחות טובה מגלידה עשירה בשומן והגלידה העשירה בשומן תהיה הרבה יותר טובה מלחם דגנים מלאים. כמובן שבחרתי בכמה דוגמאות קיצוניות כדי להראות את ההבדל והקורא המתעניין יקרא את הדברים במקומם. בממסד הרפואי צחקו הרבה על השיטה המוזרה אולם עכשיו היא קיבלה תימוכין רציניים.

המחקר הקנדי
במחקר שארך כמעט 3 שנים בדקו החוקרים את ערכי הסוכר של שתי קבוצות – הקבוצה שאכלה מזון עשיר בסיבים וקבלה תוספות סיבים בתזונה והקבוצה שאכלה על פי האינדקס הגליקמי ודאגה לאכול מזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך בלבד. כל הנחקרים היו חולי סכרת מסוג 2 (“סכרת מבוגרים”).
החוקרים השתמשו במדד ה A1C. מדד זה נותן שיקוף על ידי בדיקת דם אחת של מצב ממוצע של שלושת החודשים האחרונים. מדד ה A1C נחשב למדד החשוב ביותר היום שיכול לנבא את סיבוכי הסכרת בקרב סכרתיים. הוא אינו בודק את רמת הסוכר ברגע הבדיקה אלא בודק את כמות ה”המוגלובין המסוכרר”, כלומר המוגלובין שעבר שינוי כימי בגלל מצב מתמשך של חשיפה לרמת סוכר גבוהה.
התוצאות היו חד משמעיות – הקבוצה שאכלה מזון עשיר בסיבים לא השיגה כמעט תוצאות. לעומתה, הקבוצה שאכלה מזון בעל אינדקס גליקמי נמוך הגיעה לתוצאות יפות.

סיכום
לא באתי כמובן לשלול את התזונה העשירה בסיבים רק להאיר את עיניכם: הקורנפלקס ודגני הבוקר הנוספים שעשירים בסיבים תזונתיים ובסוכר, לא יתרמו כנראה לבריאות ילדיכם. את הסיבים ניתן לקבל ממקורות קצת יותר מומלצים. בנוסף, אין שום סיבה לא להשתמש בשיטת האינדקס הגליקמי ובוודאי למי שחולה בסכרת. בסך הכל מדובר על מודעות – לשים קצת שמן זית על תפוחי האדמה, לא לקנות מוצרים “דיאטטיים-דלי שומן”, ולשים קצת טחינה על סלט הירקות. מי שלא הבין מה נאמר בשורות האחרונות – מומלץ לרוץ ולהתעניין בנושא דיאטת האינדקס הגליקמי.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *