פיצה או סלט?

כולם יודעים שסלט זה בריא. האם יתכן שפיצה טובה יותר מסלט? הכל בכתבה הבאה.

עגבניות
המשותף לסלט ולפיצה היא ששתיהן מכילות עגבניות. בפיצה העגבניות מעובדות כרוטב ואילו בסלט העגבניות טריות ורעננות. מה יותר טוב? איזו שאלה! ברור ש…

ליקופן
החומר החשוב ביותר שהתגלה עד כה בעגבנייה הוא הליקופן. הליקופן הוא אנטיאוקסידנט חזק ממשפחת הקרטנואידים. הליקופן הוא החומר שמעניק לעגבניות את צבען. אני יודע שהראש מתחיל לעבוד ולחפש איזה עוד מאכלים אדומים אנחנו מכירים – אז ככה – האשכולית האדומה מכילה ליקופן וכמו כן – באבטיח, פפאיה ועוד. למרות שהליקופן זמין במאכלים רבים, הפכה העגבנייה לסמל הליקופן. הליקופן אומנם מצוי באבטיח יותר מאשר בעגבנייה אולם העגבנייה זמינה כל השנה וזוכה לפופולאריות קולינארית הרבה מעבר לפרי הקיץ המסורבל והגדול.

תכונות רפואיות
הליקופן, מעצם היותו אנטיאוקסידנט, יכול לפעול בגוף במישורים שונים, כלומר בכל מקום שיש בגוף חמצון (בכל הגוף…). מחקרים מראים את יכולתו להפחית סיכון לסוגי סרטן שונים כמו סרטן ריאה ולבלב, להפחית סיכון להתקפי לב ולהקטין את הסיכון להתפתחות של סרטן צוואר הרחם. אבל, עם כל יתרונותיו, סומן הליקופן כאחד מהטיפולים הטובים ביותר לטיפול בסרטן הערמונית. הליקופן חיוני מאד לבריאות הערמונית ויכול למנוע בעיות שונות אך גם לטפל בסרטן הערמונית בשילוב בתוך תוכנית טיפולית.

תכונות כימיות
הליקופן לא נספג טוב באופן טבעי בגוף. כמויות קטנות מהעגבנייה עוברות בסופו של דבר לתאים בגוף אבל – ישנם כמה דברים שיכולים לקדם את הספיגה שלו בגוף:

1. חום – בניגוד לרכיבי תזונה רבים שנהרסים בחום, הליקופן לא נהרס ואף משתפרת הספיגה שלו בגוף. הוא עובר שינוי כימי בעת החימום והופך ממצב “טרנס”, שאינו נספג טוב בגוף, למצב “ציס” שנספג טוב יותר.

2. ריסוק – הריסוק של העגבנייה, גורם לשבירה של התאים ולהפרדת הליקופן מהתאים של העגבנייה. כך, הופך הליקופן לחופשי יותר ויכול להיספג בגוף טוב יותר.

3. סביבה אוהדת – הליקופן צריך סביבה שומנית בכדי להיספג טוב יותר.

עד כאן, נראה שהליקופן המנצח הוא זה המצוי בפיצה – הרבה חימום עד למצב של “רסק עגבניות”, ריסוק למרקם הומוגני, קצת שמן בפיצה והספיגה מעולה. פיצה או סלט? נראה ש…

פיצה או סלט?
כמובן שסלט! אבל לא לספיגת הליקופן. סלט עשיר ברכיבי תזונה נוספים מלבד ליקופן והפיצה לא יודעת לספק אותם. עם זאת, רצוי לצרוך גם רסק עגבניות בצורות שונות. ניתן להכין רטבים טעימים מרסק עגבניות ולהוסיף אותם למאכלים בריאים יותר מפיצה. אבל – למרות הפחיתות והריקנות התזונתית שבפיצה – חלק מהמחקרים שבוצעו על הליקופן והגנה מסרטן הערמונית בוצעו על אוכלי פיצות. הפיצה עזרה! זה לא אומר להיות צרכני פיצה – אבל זה סתם נתון מעניין.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *