ויטמין D ואסתמה

על ויטמין D כבר דיברנו. אבל מה הקשר בינו ובין אסתמה? האם ניתן לרפא אסתמה בעזרת ויטמין D? מי הביצה ומי התרנגולת ובכלל – האם ויטמין D צורכים מביצה או מתרנגולת? (תשובה: מהשמש..).

רקע
ויטמין D הוא בעצם לא ויטמין. הוא הוגדר בטעות כויטמין מכיוון שחשבו שהגוף לא יכול לייצר אותו ויש צורך לצרוך אותו רק מהתזונה. מאוחר יותר התברר שעור האדם יכול להפיק בעזרת קרני השמש נגזרת התחלתית של ויטמין D אשר עוברת שינוי בכבד ובכליות ומגיעה לאחר שלבים אלו למצב הפעיל שלה.
תפקידי הויטמין רבים אולם מקובל לייחס לויטמין חשיבות רבה בבניית העצם ובמניעת סרטן המעי הגס. בכתבה הקודמת גם מתחנו ביקורת לא קלה על האגודה למלחמה בסרטן ועל ועל… אבל היום – קצת על אסתמה.

אסתמה
אסתמה ואלרגיה הן בעצם מחלות של פעילות יתר של מערכת החיסון. מסיבות שונות שאינן ברורות די הצורך, מתעוררת מערכת החיסון לפעילות דלקתית למרות שאין תוקף או מאיים על הגוף. בכתבה מערכת חיסון משתוללת, סקרנו כבר את הרובד העמוק יותר של הפרעות מהסוג הזה והיום אנו הולכים לדבר בכיוון מעט שונה.

אז מה הקשר בין ויטמין D לאסתמה?
במחקר שבוצע בקוסטה ריקה התגלה קשר בין ילדים עם אסתמה ובין ויטמין D נמוך. רמת הויטמין D אצל הילדים החולים הייתה נמוכה מהרמה אצל הילדים הבריאים. האם זה אומר שאם נוסיף ויטמין D לילדים אלו נרפא אותם? עד שלא ננסה לא נדע. יתכן שהחסר הוא גורם אך יתכן שהחסר הוא תוצאה של המחלה. במחקר נבדקו מעל 6000 ילדים בגילאי 6-14 וזהו בהחלט מחקר מקיף ואמין מבחינת התוצאות והסטטיסטיקה אולם כאמור, אין אנו יודעים מי כאן הביצה ומי התרנגולת…

מה עושים?
רמות נמוכות של ויטמין D הן מצב לא בריא גם למי שאין אסטמה. לפיכך ההמלצות הפשוטות שניתן ליישם כבר מחר הן לשלוח כל ילד או מבוגר עם אסטמה לבדיקת רמת ויטמין D. הבעיה – יכולות לקחת עוד כמה שנים טובות עד שההמלצה תיושם באופן גורף והמלצתי – לדחוק את הקץ: היום, הבדיקה של רמת ויטמין D בדם היא זמינה לכל דורש. אולי לא כל רופא אוהב לתת אותה אם את לא אשה בגיל 45, אבל אולי עם לחץ קטנטן ואולי העתק המחקר המקורי שיצא יגרמו לרופא לתת את הבדיקה הפשוטה. בשבילו זה בסך הכל עוד X על טופס בדיקות הדם (אם כי אני יודע שהם צריכים לתת דין וחשבון על חריגות מהמקובל).

רמה נמוכה
בהימצא רמה נמוכה אצל הילד או המבוגר חולה האסתמה, ניתן לו תוספת ויטמין D. בכך, אולי נפתור לו את הבעיה שלו והתקפי האסתמה שלו יירגעו (??) ואולי "רק" נספק לו משהו שהגוף שלו כל כך חסר – ויטמין D. נזכיר – אין זה משנה למה חסר ויטמין D בגוף, האם בגלל אסתמה או בגלל חשיפה נמוכה לשמש, מה שברור – חסר של ויטמין D זה רע מאד לגוף. אם יש חסר – צריך למלא אותו ואולי באמת המחלה נובעת מהחסר ואו אז – נצליח לרפא את החולה.

פרקטיקה
מה עושים? איך משלימים חסר בויטמין D? השיטה הכי פשוטה – תוספי תזונה. בתוסף של שמן כבד דגים יש ויטמין D וויטמין A. זו אופציה אחת. האופציה הנוספת – לצרוך ויטמין D בתוך מולטי ויטמין או בתוך פורמולת סידן. המינון, בכל אופן, לא יפחת מ 400 יב"ל במקרה של חסר. כמובן, תמיד קיימת האפשרות להגביר באופן נכון ומבוקר חשיפה לשמש. שמש ≠ סרטן …

סיכום
האם האסתמה נובעת מחסר בויטמין D או שחסר ויטמין D נובע מאסתמה? כרגע אין תשובה ברורה לשאלה זו אולם ברור שעל פי תוצאות מחקר זה – כל אדם עם אסתמה חייב לבדוק את הרמה של ויטמין D אצלו בדם.

0 תגובות
  1. adva
    adva אומר:

    לאחר בדיקות ,התברר כי חסר לי ויטמין די.
    איזה סוג של ויטמין די עלי לרכוש ,מה ידוע לכם על ויטמין די טבעי ללא כימיכלים?

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    הבעיה בויטמין D בדרך כלל היא לא הויטמין עצמו אלא כל הנלוים לו. כדאי לקנות ויטמין D מחברות שיש להם "גישה" לכיוון הטבעי ולא מחברת תרופות. למשל, ויטמין D של חברת GNC אינו מכיל כימיכלים חריגים. לעומת זאת, "קלצ'יצ'ו" מכיל כמויות יפות של סידן וויטמין D אולם עם תוספות של סוכרים מלאכותיים, מולקולות לא מוכרות של שומן ועוד.
    יותר טבעי – לקנות שמן כבד דגים (בתוך כמוסות). לחברת סולגר למשל, יש כמוסות מסוג זה. כמוסות אלו מכילות כמויות יפות של ויטמין D ושל ויטמין A. מומלץ מאד למי שרוצה בצורה הגולמית והטבעית.
    יותר טבעי – לאכול כבד דגים למי שאוהב.
    כמובן שמי שאין לו בעיה מיוחדת מפני חשיפה לשמש – זוהי הדרך הטבעית. 

    יום טוב והצלחה!! 

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *