המרתפים האפלים של חברות התרופות

הויוקס, אחת התרופות הרווחיות בעולם (במיל’), חוזרת שנית לכותרות בעקבות תגליות חדשות שעלו בדיונים משפטיים שונים. אז בשביל מי שלא היה כאן, או לא זוכר – תקציר ורענון: הכל על הויוקס – התרמית, המוות ההמוני, השקרים, הכסף והדיונים המשפטיים. יהיה מעניין…

הקדמה
את האספירין אנו מכירים כבר שנים רבות. האספירין הופק במקור מצמח הערבה הלבנה ומשמש עד היום לטיפול בדלקות שונות ובכאבים שונים. האספירין וחברותיה יודעות לשכך דלקת אך אינן סטרואידליות ומכאן שם המשפחה שלהם: NSAID, שפירושו בתרגום חופשי – תרופות אנטי דלקתיות שאינן סטרואידים.

תופעות לוואי
תופעות הלוואי של ה NSAID מוכרות וידועות ובעיקר – נזק ודימומים במערכת העיכול. הסיבה: ישנן רכיבים “דלקתיים” במערכת העיכול שאחראיים באופן טבעי לרפד את דפנות הקיבה ומערכת העיכול. בקיבה נמצאת חומצה חזקה שמעכלת את המזון שאנו אוכלים אבל אמורה לא לעכל את דפנות הקיבה. לפיכך, יש מנגנון שאחראי על ציפוי של הקיבה ושמירה על הקיבה מפני עיכול עצמי. כאמור – תרופות כמו אספירין, יוצרות מצב של נטרול המנגנון של ציפוי הקיבה ובאופן זה, עלולות לגרום לעיכול של דופן הקיבה = דימומים, כיבים ובשם החיבה שלהם: “אולקוס”.

מה עושים?
בחברות התרופות ניסו למצוא נוסחה שתאפשר להפחית את תופעות הלוואי של התרופות מקבוצת ה NSAID. נוסו שיטות שונות כמו למשל ציפוי התרופה בחומר שגורם לה להתפרק רק לאחר הקיבה ולא בתוכה. אין ספק שפתרונות אלו ואחרים עזרו לחולים שהשתמשו באספירין אולם את חברות התרופות זה לא סיפק. חברות התרופות חיפשו את הכסף הגדול…

הויוקס
כאן נכנסה לתמונה התרופה החדשה והצעירה. הקץ לדלקות המפרקים! הקץ לדלקתיות בגוף! הויוקס תציל אותך!!
הויוקס היא תרופה ממשפחת Cox 2 selected שבתרגום חופשי זה אומר: “הצלחנו ליצור משהו שיודע להבחין בין דלקתיות טובה בגוף (כמו למשל הציפוי של מערכת העיכול…) ובין דלקתיות שאינה טובה (כמו למשל דלקת מפרקים)”. ואכן, הויוקס עבדה נהדר. 84,000,000 אנשים בעולם צרכו את התרופה היקרה, חלקם במינונים גבוהים ולאורך זמן וכל זה עם תופעות לוואי פחותות משל ה NSAID הרגילים שאינם Cox 2 selected. אלא ש…

שמחה מוקדמת
מסתבר שהשמחה היתה מוקדמת מדי. לאחר ש 8,000 אנשים מתו ו 27,000 אחרים חטפו שבץ מוחי מישהו בעולם התחיל להתעורר.

השקרים, התרמית, הכסף
מסתבר, שככל הנראה, חברת מרק (MERK) שייצרה את התרופה, ידעה על הסיכונים והמשיכה לייצר ולשווק את התרופה באופן אינטנסיבי. החברה יצרה את התרופה, השקיעה כל שנה 100,000,000$ בשיווק מסיבי של התרופה ובסופו של דבר הובילה כצאן לטבח אנשים תמימים שלא יכלו לשער כלל שפצצה קטנטנה שוכנת בתוך הכדור שהם לוקחים מידי יום.
חברת מרק המשיכה לייצר על אף שידעה שיש סיכונים. בשנת 2000, מספר חודשים לאחר תחילת שיווק התרופה, פורסמו שני מחקרים שהתריעו בפני ה FDA ובפני חברת מרק על סיכונים לשבץ מוחי ולהתקפי לב בקרב נוטלי התרופה. אבל – חברת מרק בחרה לערוך ניסויים חדשים בקופים ולהוכיח שהתרופה אינה מסוכנת.

תעצרו רגע, אני חייב שתקראו את זה שוב:
בשנת 2000, מספר חודשים לאחר תחילת שיווק התרופה, פורסמו שני מחקרים שהתריעו בפני ה FDA ובפני חברת מרק על סיכונים לשבץ מוחי ולהתקפי לב בקרב נוטלי התרופה. אבל – חברת מרק בחרה לערוך ניסויים חדשים בקופים ולהוכיח שהתרופה אינה מסוכנת.

אתם מבינים את זה? יש כבר נתונים על מוות מוגבר של אנשים בעולם והחברה מתכחשת. היא ממשיכה לערוך ניסויים, לכתוב מאמרים, להשקיע בפרסומים והכל על מנת להחזיק את התרופה עוד קצת על המדפים על אף שהיא מודעת לכך שהיא הורגת כמה אנשים אנונימיים בדרך. אגב, בשנת 2004, לאחר 5 שנות שיווק אינטנסיביות, הורדה התרופה המסוכנת מהמדפים.

התביעות
אתם יודעים, אם יש משהו שהאמריקאים טובים בו ממש, זה התביעות המוצלחות שמגיעות אל שערי בתי המשפט שלהם. הם אלו שגורמים לנו לכתוב על כוסות חד פעמיים “זהירות! חם!”, הם אלו שגורמים לנו לכתוב על אריזות הצעצועים “לא למאכל” ועוד ועוד. בקיצור, במדינה שבה תובעים על כל שטות, גם סיפור זה לא עבר בשקט… אלפי תביעות הוגשו כנגד חברת מרק. תביעות על שידעה ושתקה. אבל – תוך כדי הדיונים – ארכיונים נפתחו, מסמכים נחשפו וזכינו (?) להצצה נדירה למרתפים האפלים ביותר של חברת התרופות הגדולה בעולם. ויש לה מרתפים אפלים מאד.

המרתפים האפלים
מה גורם לצרכן לצרוך תרופה יקרה? בדרך כלל אלו המחקרים, המאמרים המקצועיים ובכלל – כאשר רופא בעל שם כותב מאמר מקצועי ומסביר בו על יעילות התרופה, הסיכוי שהיא תימכר – עולה פלאים. זה מה שצריך בסך הכל – מאמר קליל וקל לקריאה שבראשו תמונה של רופא חמור סבר בחלוק לבן וסטטוסקופ ובסופו מתנוססת חתימתו של הרופא. זה יכול להיות גם בדמות מכתב המלצה של רופא או כל רעיון יצירתי אחר שקשור לרופאים או חוקרים בעלי שם עולמי. במרתפים האפלים של חברת מרק נמצאו מאמרים, מחקרים ומכתבים שנכתבו ונוסחו על ידי מיטב המוחות של חברת מרק. או אז, לאחר שמלאכת הניסוח הושלמה, היתה חסרה רק התמונה והחתימה. הרי אם מישהו מחברת מרק יחתום על “מחקר חדש של הויוקס” זה ישמע מאד לא טוב. גם מכתב המלצה של מישהו מחברת מרק יהיה חסר משמעות ומצחיק עד דמעות. אבל, בחברת מרק, כאמור יצרנית התרופות הגדולה בעולם, לא התייאשו. הם מצאו חוקרים, רופאים ואנשי אקדמיה שהיו מוכנים תמורת “סכום סמלי” וקצת פרסום וחשיפה תקשורתית, לחתום על מחקרים שמעולם לא ערכו, על מאמרים שמעולם לא כתבו ולחתום על מכתבי המלצה שמדווחים על הצלחות של מטופלים של רופאים אחרים…

שערורייה
ואותי מה מעניין? הייתי רוצה לערוך סיור קטן במרתפים האפלים של מרק. להוציא עוד כמה מסמכים ודפים מעניינים. ללכת לעוד יצרניות של תרופות ולבדוק גם שם מה קורה. בכל זאת, מרק מייצרת עוד המון תרופות שאתם מכירים וגם על תרופות אלו נערכים מחקרים, מתפרסמים מאמרים של אנשי אקדמיה ורפואה ומושקעים מליונים של דולרים בפרסומן וקידומן של תרופות אלו. מחקרים אמרתי? מאמרים מקצועיים? אני לא ממש בטוח.

ולסיום – רוצו להתחסן!!
אם גם אתם בסיכון מוגבר למות מסיבוכי שפעת החזירים – רוצו להתחסן. החיסונים מיוצרים על ידי חברות גדולות ואמינות, נערכו מחקרים רציניים על בעלי חיים ופורסמו מאמרים רבים על חשיבותו ויעילותו על ידי חוקרים, רופאים ואנשי אקדמיה. מי שקיבל את ההמלצה הנ”ל ברצינות – אנא שיחזור לראש הכתבה ויקרא קריאה מחודשת.

הערה: החתום על הכתבה אכן כתב אותה…

0 תגובות
  1. רויטל
    רויטל אומר:

    חח איזה רוצו להתחסן?
    ממש חברות גדולות ואמינות.

    יש לי מספר עובדות ,שיעניינו אותך..

    1. הידעת שאת שפעת החזירים המציאה בדיוק אותה החברה שפיתחה את החיסון אליה?

    2. הידעת שרוב הרופאים אינם רוצים להתחסן?

    3. משום מה באמריקה פתאום קם חוק חדש שאומר : במדינה ותפרוץ מגיפה עולמית , אז המדינה ותאגידי התרופות לא ייאלצו לשלם פיצויים על מוות של אנשים בגלל חיסון וכדומה..

    4.בעלי ההון עושים טונה של כסף על מכירת החיסונים , והטמיפלו לבתי החולים..

    5.התקשורת זה הפודל של בעלי ההון , משום מה הם העלו את הדרגה לדרגה 6 שהיא הכי גבוהה במשרד הבריאות .. ואנשים לא מתים בכמויות שהם אומרים .. לנסוע לכל מדינה באירופה אנשים אינם חולים .
    מעניין איזו דרגה הם ישימו כאשר אנשים ימותו תוך כמה שעות.

    6.זו תוכנית לצימצום מספר האנשים על כדור הארץ.

    7.לשאול את עצמכם, מי מת משפעת החזירים? ותראו שבדיוק אותם אנשים שמתים משפעת רגילה כל שנה ..

    8.החיסון נגד שפעת החזירים יכול להגדיל את הסכנה שהוא אמור לפתור בגלל
    שהוא ידכא את המערכת החיסונית וכך תישארו עם הגנה פגומה.
    אין עדויות לכך שאפילו חיסון נגד שפעת רגילה מעניק הגנה משמעותית לאנשים
    שמקבלים אותו.

    ואם עדיין לא שכנעתי אותך אז הנה סירטון:

    http://www.youtube.com/watch?v=Epz_wrpyKh8&feature=related

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    רויטל שלום,

    קורא אינטרנטי טיפוסי שקורא ברפרוף בלבד את הכתבות והמידע מרשת האינטרנט – היה נופל בקלות ברשת בה נפלת. מציע לך לקרוא את הכתבה שנית ולעומק ולהבין על רקע מה באה ההמלצה להתחסן (??!!).

    קריאה נעימה!

    הגב
  3. רויטל
    רויטל אומר:

    אם בכירה לשעבר במשרד הבריאות הפיני אומרת דבר כזה .. אז תחשוב על זה…

    זה עובדות.. והרבה דברים אינם הגיוניים פה כלל

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *