סימבסטטין = שמירה על הלב?

האם יתכן שתרופה כמו סימבסטטין שנועדה לשמור על הלב – תגרום בסופו של דבר לפירוקו? קצת על הסימבסטטין, על אזהרת ה FDA, על קו אנזים Q10, על מיטוכונדריות והכי חשוב – נדבר קצת על שמירה על הלב.

רקע סימבסטטין

הסימבסטטין היא תרופה ממשפחת הסטטינים. הסטטינים, ניתן לומר, פועלים בעיקר על הכבד. הם חוסמים תהליך של יצירת כולסטרול ועל ידי כך מורידים את רמתו של הכולסטרול מסוג LDL. עד כאן, זה נשמע די טוב: לוקחים סטטינים, הכולסטרול יורד = פחות סיכון להתקפי לב!!

הנזק לתא

אלא ש.. הסטטינים פוגעים במיטוכונדריות. בכל תא ותא בגוף יש מיטוכונדריות שהן בעצם ספקיות האנרגיה של התא. פגיעה במיטוכונדריות רבות יותר – כמוה כגזר דין מוות לתא. התאים שזקוקים בעיקר למיטוכונדריות רבות הם השרירים. כך יוצא, ששימוש בסטטינים יוצר הרס של מיטוכונדריות שמשפיע בעיקר על השריר וכך נוצר מצב של תאי שריר שנחלשים ומתים. בשטח זה מתבטא בצורה של חולשת שרירים, כאבי שרירים ועוד.

קו אנזים Q10

מה זה השם המפוצץ הזה? טוב, היום כבר הרבה אנשים יודעים: מדובר בתוסף תזונה. מה שהרבה אנשים לא יודעים הוא שמדובר בחומר שבאופן טבעי אמור להיות במיטוכונדריות של התא. אפשר לדמות את הקו אנזים Q10 לרדיאטור של המיטוכונדריות. אם אין רדיאטור – המיטוכונדריה נשרפת. זה לא בדיוק כך אולם אני חושב שזו דוגמא די טובה.

הנזק מהסטטינים

לאמיתו של דבר, הסטטינים לא פוגעים במיטוכונדריות אלא בקו אנזים Q10. אלא שהבנו כבר שפגיעה ב Q10 = פגיעה במיטוכונדריות = פגיעה בתא.

נסכם את התהליך בקצרה: שימוש בסטטינים >> ירידה ברמת קו אנזים Q10 >> פעילות לא תקינה של המיטוכונדריות >> הרס המיטוכונדריות >> הרס התא (בעיקר תאי שריר).

עד כאן זה היה די פשוט אלא שצריך להוסיף עוד נתון אחד: הלב הוא גם שריר!!

אתם מבינים? הסטטינים שנועדו להוריד את רמת הכולסטרול, יכולים בסופו של דבר לגרום להרס תאי לב ובסופו של דבר גם לאי ספיקה!!!

מה עושים?

קודם כל, אם אתם שואלים אותי – לחפש תחליף אחר לסטטינים. זה יכול להיות ניאצין (ויטמין B3), זה יכול להיות ניקוי כבד בעזרת צמחי מרפא, או כל אפשרות אחרת שעולה לכם בראש. רוב הרופאים יהיו גם מוכנים לקבל את זה ש”אני מנסה חודשיים-שלושה משהו אחר ואם זה לא יעזור אני אקח סטטינים”.

ואם אני לוקח סטטינים?

אם אתה לוקח סטטינים יש לך שתי אפשרויות: לגשת לרופא ולראות אם ניתן להפסיק (ר’ פסקה קודמת…) או לקחת קו אנזים Q10 כתוסף תזונה. אני לא מבטיח שזה יעזור לגמרי למנוע את הנזקים מהסטטינים אבל לפחות תנסה…

למה נזכרתי עכשיו?

עכשיו ראיתי אזהרה של ה FDA. ה FDA פרסם אזהרה מהתרופה סימבסטטין. סימבסטטין, כך טוען ה FDA מזיק יותר מאשר הסטטינים האחרים ובמינון גבוה הוא מזיק במיוחד. אז – אם אתם מאמינים ל FDA תדאגו לא לקחת תרופות מסוג סימבסטטין במינון גבוה אלא לקחת סטטינים אחרים. אם אתם מאמינים לי – אולי הסימבסטטין גורם יותר נזק אולם אין ספק שכל הסטטינים גורמים נזקים קשים עד כדי הפך הפעולה אותה הם אמורים לעשות: במקום לשמור על הלב – הרס של תאים בלב.

11 תגובות
  1. דבורה
    דבורה אומר:

    ת כלס Q10 זה טוב לקחת לשמירת הלב? ומה טובלהיפראקטיביות אצל ילדים האם הקורולול?אשמח לקבל תשובה

    הגב
  2. נחום
    נחום אומר:

    כחולה סוכרת אני משתמש בכדורי ” סימבקסון ” האם כדורים אלה גורמים לפגיעה בשרירים ?

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      נחום שלום,

      זה עלול לגרום לפגיעה. כדאי להוסיף Q10.

      במקביל כדאי לבדוק החלפה של התרופה בניאצין ובטיפולים אחרים.

      בהצלחה ובריאות, נדב.

      הגב
  3. יהודה
    יהודה אומר:

    אני מקבלת סטטינים בגין כולסטרול 245. האם אפשר להפסיק את הסטטיניםבבת אחת?
    תודה
    י.

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      יש בעיה בהפסקה של הסטטינים בבת אחת.

      עלולה להיות עליה מהירה וחדה ברמת הכולסטרול.

      בנוסף, צריך לגבש אסטרטגיה כנגד המצב לפני ששוללים את הקיים, זאת אומרת: להחליט מה הטיפול החלופי שנותנים במקום הסטטינים.

      בהצלחה ובריאות, נדב.

      הגב
  4. נוטלת סטטינים
    נוטלת סטטינים אומר:

    אין לי מושג על מה אתה מדבר. אני משתמשת בסטטינים כבר שנתיים ללא כל תופעת לוואי, נהפוך הוא – סבלתי מריבוי פעימות מוקדמות אשר נעלמו כלא היו תוך שבוע מרגע שהתחלתי להשתמש בסטטינים. אני מכירה עוד רבים בני גילי הצורכים סטטינים ולאיש מהם אין תופעות לוואי וכולם מרגישים מצויין. תפסיק להפחיד את הפציינטים לחינם, ולעשות פרסומת לתוסף שאין שום הוכחה רפואית לגבי יעילותו. אתה עובד על אנשים בעיניים.

    הגב
  5. אייל
    אייל אומר:

    שלום רב,
    בן 50, כולסטרול גבוה . LDL 190. ניסיתי  סימבסטטין, כרסטור,  וסטטין נוסף שאינני זוכר את שמו. כולם גרמו לכאבי שרירים ו CPK של 800 .  הרופא  המליץ לנסות  ליפיטור (למרות שהבנתי שאני מועד לתופעות לוואי של סטטינים). אני לא שש לקחת זאת מאחר ואני משוכנע שתופעות הלוואי יחזרו.
    האם יש טיפול שלא כולל סטטינים?
    תודה, אייל

    הגב
  6. יעקב
    יעקב אומר:

    האם גם ליפיטור משפיע בצורה דומה?
    איזה טיפול אלטרנטיבי לסטטינים יש למי לוקח ליפיטור לאחר שעבר התקף לב?
    תודה

    הגב

פינגבקים וטרקבקים

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *