גלוטטיון – המלך של נוגדי החמצון

גלוטטיון פרוקסידאז הוא נוגד חמצון חזק מאד, אולי אפילו יותר מכל נוגדי החמצון המוכרים כיום. יש הטוענים שכל ההשפעה של נוגדי החמצון טובה רק משום שהם גורמים לעלייה בגלוטטיון. כנראה שזו טענה מעט מופרכת, אולם ברור שחלק מאותו אפקט טוב של נוגד חמצון הוא בזכות יכולתו לעלות את רמת הגלוטטיון בגוף.

הגלוטטיון מיוצר בכבד בתהליך ארוך ומורכב שבו שותפים מינרלים, ויטמינים וחומצות אמיניות מסוימות. בגלל התהליך המורכב והמסובך תלוי כל החומרים, ישנן לא מעט תקלות – יותר ויותר אנשים מסתובבים עם רמות נמוכות של גלוטטיון.

למה זה צריך להפריע להם?

גלוטטיון מפחית תגובה אלרגית גלוטטיון מפחית תגובה אלרגית, ולכן הגיוני לחשוב שאצל אנשים עם רמה נמוכה של גלוטטיון נמצא יותר אלרגיות מאצל אנשים אחרים. נראה, שה”ניקוי כבד” המסורתי, משפיע טוב על הגוף על ידי העלאת רמת הגלוטטיון. מסיבה זו, ניקוי כבד משפיע מאד לטובה על אלרגיות.

נמצא עוד שגלוטטיון מפחית סיכון לזאבת כלומר, ככל שיהיה לנו יותר גלוטטיון בגוף – הסיכוי שלנו לחלות בזאבת יורד. זאבת היא מחלה אוטואימונית, כלומר, מחלה שבה מערכת החיסון תוקפת את הגוף. ד”ר ריי סטראנד (M.D.) טוען בספרו “what your doctor doesn’t know about nutritional medicine may be killing you” (יצא גם בעברית בהוצאת פוקוס), שכל מחלה אוטואימונית מושפעת ישירות מכמות נוגדי החמצון בגוף שלנו. כך גם קרוהנ’ס, קוליטיס, דלקות מפרקים שונות מחלות לב וכלי דם, סכרת (שגם בהן יש רכיב אוטואימוני) ועוד. הגיוני שגלוטטיון יוריד את הסיכון לחלות בכל אותן מחלות.

אם זה תוסף כל כך טוב, איך לא שמענו עליו?

אז לפני שאתם רצים לקנות את מלך נוגדי החמצון, צריך להוסיף עוד פרט שולי – מעולם לא הצליחו להראות קשר בין רמת הגלוטטיון לבין נטילת גלוטטיון פומי, כלומר, נראה שהגלוטטיון שלוקחים כתוסף, לא נספג בגוף. אז למה אנשים בכל זאת ממשיכים לקנות? שאלה טובה. קודם כל, זה לא מזיק, ושנית, לפחות על 20% מהם עובד אפקט הפלצבו, כלומר, עצם הנטילה של התוסף, ללא קשר לתכולתו, עושה להם טוב. אולי גם ישנם אנשים שאצלם נספג קצת התוסף.

מנקודה זו, עובדים ועמלים כולם בניסיון למצוא דרך להעלות את רמת הגלוטטיון בדמם. אסקור כמה דרכים להעלות את רמת הגלוטטיון:

1.       במחקר שנערך בניו-זילנד נמצא שסלניום לא משפיע על רמת הגלוטטיון.  הדבר עומד בניגוד גמור להגיון שהרי סלניום הוא מרכיב מהותי בגלוטטיון. אבל מחקר אחר מסביר את התוצאות – במחקר שנערך גם הוא בניו-זילנד, אך באוניברסיטה אחרת, נמצא שכמות של 170 מ”ג ויטמין E בשילוב של 200 מק”ג סלניום יצרו את השינוי. הסלניום והויטמין E, הרימו את רמות הגלוטטיון. נראה שסלניום בשילוב אנטיאוקסידנטים אחרים יכול להעלות את רמת הגלוטטיון.

2.       N אצטיל ציסטאין (N-ACETYLCYSTEIN) – N אצטיל ציסטאין הוא חומר מוצא לגלוטטיון. במחקר שנערך בארצות הברית מצאו החוקרים טיפול טוב ל CF, ציסטיק פיברוזיס. במחלה גנטית זו, סובלים הילדים, בין השאר, מעודף ליחה דלקתית, ממנה ימותו גם בעתיד (כל עוד אין פתרון למחלה קשה זו). ה N אצטיל ציסטאין העלה את רמת הגלוטטיון בילדים אלו ועל ידי כך הוריד את כמות הליחה אצל אותם ילדים ושיפר את מצבם תוך זמן קצר. מכיוון שזו מחלה גנטית, לא הייתה צפייה אצל החוקרים לרפא את אותם ילדים וההקלה הייתה מטרת המחקר. מוכח אם כן, ש N  אצטיל ציסטאין מעלה את רמות הגלוטטיון.

3.       את המלטונין כבר הזכרנו ולכן אני לא יאריך בנושא. מה שלא הזכרנו שמלטונין יכול להעלות את רמת הגלוטטיון. במחקר שנערך בניו-דלהי שבהודו נבדקו ילדים אפילפטיים שקבלו מלטונין. התוצאה הייתה חיובית – אצל הילדים שקבלו מלטונין, עלתה רמת הגלוטטיון. החוקרים ראו שיכולה להיות השפעה טובה של המלטונין על הגלוטטיון ועל מחלת האפילפסיה בכלל.

4.       הגיוני לטעון שחומרים נוספים שמשתתפים במעגל הגלוטטיון, יעלו את רמת הגלוטטיון כמו ויטמין B6, ויטמין B12, חומצה פולית, חומצות אמיניות כמו מתיונין וציסטאין ועוד. כבר הזכרנו איך ניתן לבדוק את רמת הויטמינים ואת מצב הסינטזות של החומצות האמיניות שקשורות לגלוטטיון. אלו אותם ויטמינים וואותן חומצות אמינו שקשורות להומוציסטאין אותו  הזכרנו בהרחבה. הבדיקה היא בדיקת דם פשוטה וזמינה.

5.       זריקות גלוטטיון – זריקות גלוטטיון מעלות את רמות הגלוטטיון בדם מיידית… אך החסרונות הם רבים: אין בארצנו הקטנה אפשרות חוקית כזאת ו..המחיר. אגב, אם תבדקו בחו”ל, תופתעו לגלות כמה דברים מכניסים דרך הוריד במדינות קצת יותר פתוחות – באתר זה, תוכלו לראות דוגמא אחת. כמובן שאלו לא טיפולים שבשגרה, אך אלו טיפולים במצבים קשים.

6.       מדבקות גלוטטיון – אין לי ניסיון עם המדבקות אך יש תגובות חיוביות כתוצאה מהשימוש בהם. המדבקה, שעשירה בגלוטטיון, מודבקת על העור. הגלוטטיון אמור לעבור מהמדבקה לעור ומשם ישירות לדם. כנראה שזה עובד.

7.       מעל הכל – תזונה עשירה באנטיאוקסידנטים מירקות ופירות ועשירה במינרלים שונים, תעלה את רמת הגלוטטיון לרמה טובה. הטיפולים האחרים נצרכים אמנם למצבים קריטיים או לריפוי במצבי חולי שונים, אך אסור לשכוח את העיקר – התזונה.

להתאמה אישית של תוספי תזונה וצמחי מרפא ניתן לפנות אלינו. התחילו את השינוי מהיום!

6 תגובות
  1. חינן אגמון
    חינן אגמון אומר:

    היום ניתן להישתמש במדבקות הגלוטטיון של חברת לייף וייב. המדבקות לא מעבירות חומר לגוף אבל מורות לגוף להתחיל לייצר גלוטטיון. הדבר נבדק במחקרים מעבדתיים גם בארץ. רמות הגלוטטיון מזנקות לפי 3 !!! תוך 24 שעות. לפרטים נוספים ניתן לפנות לחינן אגמון 050-6616156. 

    הגב
  2. חינן אגמון
    חינן אגמון אומר:

    שלום לך נדב.
    תודה על התייחסותך. במאמר שלך הזכרת מדבקות שמכילות גלוטטיון ועוברות לתוך העור מהמדבקה. אני מדבר על מדבקה שונה לגמרי, זוהי מדבקת תדר שנותנת הנחיה לגוף להתחיל לייצר גלוטטיון.
    תוכל לקרוא על המחקרים המדעיים הללו באתר:
    http://lifewavetraining.com/news/?p=142#more-142
    המשך יום נעים.
    חינן אגמון 050-6616156

    הגב
  3. יוחאי
    יוחאי אומר:

    נדב אתה נטורפט ולא ביולוג אבל יש לך טעות קטנה בתכילת המאמר גלוטטיון פראקוסידז הוא אנזים שמשתמש במולקולת הגלוטטיון לפריוק מי חמצן בגוף אך הוא לא המולקולה עצמה  כלומר הגלוטטיון פשוט נקרה גלוטטיון וכל הכתבה שלך היא על גלוטטיון ולא על גלךוטטיון פראוקסידאז
    תיקון נוסף סלינויום לא בונה את הגלוטטיון וגם לא חלק מהמולקולה הוא פשוט קופקטור ולכן יתכן שהריכוז שלו מספיק גבווה בדם בכל מקרה לכן אין צורך בהגברה שלו

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *