אפיתרפיה והטיפול בעזרת עקיצות דבורים

אפיתרפיה הוא תחום רחב מאד שמתעסק בטיפול במגוון מחלות על ידי מוצרי כוורת שונים. כדי לא להשאיר את הנושא ריק לגמרי מבלי טיפול, רק אכתוב על מוצרי הכוורת השונים בקצרה ולאחר מכן נעבור לטיפול שבאמת מעניין אותי היום – הטיפול בעזרת עקיצות דבורים.

בין מוצרי הכוורת השונים ניתן למצוא את הפרופוליס, מזון המלכות, פולן, דונג, והדבש כמובן.
הפרופוליס, שאפשר לכתוב עליו ספר שלם, הוא יציר כפיה של הדבורים. חומר שמזכיר גוש גומי או זפת שחור ודביק. הפרופוליס משמש את הדבורים לאיטום הכוורת וכן לעטיפת מזיקים שמתו בכוורת – אם לטאה, לדוגמא, מתה בתוך הכוורת, הדבורים לא יכולים להוציא אותה ולכן הם פשוט עוטפים אותה בדבק השחור באופן שלא תרקב ותקלקל להם את הכוורת. כיום, הדבוראים ש’מייצרים’ פרופוליס, דואגים שיהיה רווח ניכר בין מגש למגש של הדבורים. הדבורים, שלא אוהבות כנראה רווחים, עומלות לסתום את הרווחים בפרופוליס וכך אנו מקבלים את הגוש השחור.
הצורה המועדפת ביותר לצריכה של הפרופוליס היא תמיסה כהלית. ממיסים את הפרופוליס באלכוהול ומסננים ממנו שאריות של דונג וחומרים אחרים לא רצויים.
הפרופוליס משמש לחיזוק מערכת החיסון וללחימה בזיהומים שונים בטיפולים חיצוניים ופנימיים. הפרופוליס נבדק בעשרות מחקרים שונים ונמצא יעיל למגוון של בעיות רפואיות. בהזדמנויות נוספות נסקור את הפרופוליס יותר בהרחבה.

מזון המלכות הוא מה שמבדיל בין מלכת הדבורים לבין שאר הדבורים, מה שגרם לבני האדם לחשוב שיש למזון המלכות קשר לפוריות. הדבורים מכינות את המזון המיוחד עבור המלכה והיא היחידה שצורכת אותו. את מזון המלכות חייבים לשמור בקירור או בתערובת של דבש כדי לשמר אותו. הוא מצוין לחיזוק מערכת החיסון, ומחזק כללי למצבי חולשה שונים. הוא מכיל רכיבים מסוימים כמו 10-HAD , חומר שהוכח כחומר שפועל כנגד סרטן. בניסוי מעבדתי הוזרק החומר לעכברי מעבדה חולים בסרטן. העכברים שרדו שנה שלמה. העכברים בקבוצת הביקורת מתו תוך 12 יום (Townsend, G.F., et al, Nature, May 2, 1959, 183: 1270-71) מניסיוני האישי, ה”שפעות” שמשאירות אחריהן עקבות של שיעול וחולשה חדשים ארוכים, נשברות משימוש כמעט חד פעמי במזון המלכות.

הפולן הוא לא ממש תוצר הדבורה אלא תוצר עמלה. הדבורה עומלת ואוספת את אבקת הפרחים מפרחים שונים. היא אוספת את האבקה לכדי כדורים קטנים אותם היא נושאת לכוורת. בפתח הכוורת מחכה לדבורה החכמה מתקן פשוט – המתקן מקשה על הדבורה להיכנס לכוורת ודורש ממנה לעשות אקרובטיקה קטנה כדי להדחק פנימה. במהלך הכניסה, נשמטים שני כדורי האבקה מידיה הזעירות אל תוך מיכל איסוף קטן מעשה ידי אדם. הדבורה, שנותרת בלי האבקה, יוצאת למסע איסוף נוסף וחוזר חלילה. אכזרי? אולי, אבל זה נותן לבני האדם הרבה עושר. לא רק במובן הכלכלי…
הפולן מכיל כמות גדולה של חלבון. כל חומצות האמינו הבסיסיות נמצאות בו ובנוסף, הוא מכיל ויטמינים ומינרלים רבים. הפולן לפיכך נחשב ל”מזון-על”. מתאים מאד לכל מי שסובל מתת תזונה כלשהי, מתאים לאנשים חלשים שצריכים חיזוק לגוף ומתאים לסובלים מאלרגיות שונות לפריחה. השימוש בטיפול לאלרגיות צריך להיעשות על ידי מומחה ומבלי להיכנס לפרטים מרובים – מדובר על חשיפה של הגוף לכמויות הולכות וגדלות של פולן כך שמערכת החיסון תפסיק להתקף בחרדה נוכח פריחה של פרחים ואפילו נוכח דברים אחרים. כאמור, הטיפול באלרגיות חייב להינתן על ידי מומחה. עוד קצת על השיטה כתבתי בפרק שעוסק בהומיאופתיה.

הדונג משמש בעיקר את האדם בשימוש חיצוני. החל משימושים לא רפואיים כמו נרות (לפני התחליפים המודרניים לדונג) וכלה בשימושים הרפואיים כמו נרות הופי, בסיס למשחות טבעיות ואולי לשימושים נוספים.

ואחרון חביב ומתוק – הדבש. הדבש שונה מאד בתכונותיו מאריזה לאריזה. חוקרים שבדקו את האינדקס הגליקמי של סוגי הדבש השונים מצאו הבדלים נכרים בין סוג לסוג. גם חומרים אחרים בדבש נבדקו ונמצאו שינויים גדולים בין דבש לדבש. ישנם מגדלים ועוסקים בתחום שטוענים שהשינויים הגדולים נובעים מסוגי הפריחה השונים, מהם מלקטות הדבורים את הצוף. בטענה זו יש הגיון ואמת אולם ישנה סיבה חשובה אף יותר לאיכויות הדבש השונות. אתם יודעים איך אפשר לגרום לדבורה להפיק יותר דבש? הדבוראים יודעים. להכנת גרם אחד של דבש עפה הדבורה 100-500 ק”מ. הדבורה מתעופפת במהירות של 60 קמ”ש, מה שאומר שיכול להיות שדבורה “תשרוף” ארבע שעות עבודה ויותר על גרם אחד…
הדבוראים מצאו פתרון טוב. הדבורה מקבלת תפקיד קל”ב (קרוב לבית) וכך יכולה לנצל את הזמן ביתר יעילות. במקום לשלוח את הדבורה לפריחה הבריאה והטובה, הם שמים מגש עם מי סוכר בריכוז גבוה וכך הדבורים לא צריכות להתאמץ בכדי למצוא חומר גלם – המגש נמצא ליד המפעל..
הנהנים הגדולים – כמובן הדבוראים, הסובלים – מי שחיפש תכונות בריאותיות בדבש…
עצה קטנה: כשאתם קונים דבש, תדעו ממי אתם קונים ותשאלו אותו: האם הדבורים שלו מקבלות “האכלה” (כך קוראים הדבוראים לפעולה זו של נתינת מי סוכר לדבורים) בעונת האיסוף. אגב, לאחר האיסוף – כל הדבוראים נותנים “האכלה” לדבורים מכיוון שהמזון שהדבורים אספו לעצמן נמצא על מדפי הסופרמרקטים..

ועכשיו – אחרי שטעמנו קצת מדובשה של הדבורה, נטעם קצת מעוקצה…[singlepic=27,320,240,,left]
כשחושבים על טיפול בעקיצות דבורים, חושבים ישר על איזור נפוח וכואב, אדום וחם. המעשיים יותר, מדמיינים קרח על המקום או קצת אלוורה. אחרים נזכרים בחיים שנעקץ בטיול השנתי. כל אחד וזיכרונותיו.
הטיפול עצמו, כואב אומנם אבל, כפי שמדווחים המטופלים, נסבל. גם במקרים ה”קשים” נעלמת העקיצה אחרי יום או יומיים מלבד מקרים נדירים יחסית של אנשים שפשוט לא מגיעים לטיפול. אנשים שרגישים מתגלים בבדיקת האלרגיה שעובר כל מטופל בארס דבורים, והמטפל מבשר להם שהם לא יוכלו לקבל את הטיפול.
הטיפול מתבצע בדרך כלל בעזרת דבורים חיות. המטפל מוציא מהתיבה הרוחשת דבורים שלו דבורה, מקרב אותה אל הנקודה אותה הוא רוצה לדקור והדבורה שולפת את העוקץ ומבצעת את המלאכה. המטפל ידקור את החולה בעזרת הדבורה בנקודות הכואבות והצריכות טיפול אצל המטופל או בנקודות אנרגטיות שנמצאות לאורך המרידייאנים כפי שסומנו על המפה הסינית.
ישנן מחלות רבות שמטופלות על ידי עקיצות בדבורים, אולם הדובדבנים שבקצפת הן דלקות פרקים וטרשת נפוצה. לאחרונה נוספה אליהן מחלה דומה-שונה – ניוון שרירים (ALS). גם בניוון שרירים וגם בטרשת נפוצה הפגיעה היא עצבית. חומר שנמצא בארס הדבורה ונקרא MCDP, מעודד כנראה את ייצור המיאלין שעוטף את העצב ומעודד את העצב להתחדש. בנוסף, ההתמודדות של מערכת החיסון עם הארס, גורמת להתבגרות ואיזון של מערכת החיסון וכך מפסיקים חיילי מערכת החיסון לתקוף את המיאלין ותאי העצב. זה המנגנון המשוער של הטיפול בחולי טרשת נפוצה. יתכן שישנם מנגנונים נוספים שטרם ידועים לנו.
במחקר כפול סמיות שנערך בקוריאה, בדקו החוקרים את ההשפעה של דיקור סיני מסורתי על דלקת פרקים לעומת של דיקור סיני מסורתי בתוספת קצת ארס דבורים. הטיפול בקבוצה של ארס הדבורים היה מוצלח באופן משמעותי לעומת קבוצת הביקורת.
מחקרים רציניים נוספים חסרים עדיין על הטיפול בארס דבורים, אבל התוצאות מדברות בעד עצמן. אין עוד טיפול בעולם שכל כך הרבה חולי טרשת נפוצה (MS) מדווחים על היעילות שלו.

מטפלים מסוימים מלמדים את המטופל לטפל בעצמו וכך גם נחסכת העלות הכספית הגבוהה של הטיפול. המטופל-מטפל מקבל הביתה ערכת דבורים וציוד ויכול לטפל בעצמו לפי הסדרה שהנחה אותו המטפל. עם הזמן, יורד המינון של העקיצות והמצב מתייצב.

27 תגובות
  1. שרה טליאס
    שרה טליאס אומר:

    איפה אפשר לקבל טיפולים בעקיצות דבורים? אני ממרכז הארץ. ואם יש משהו שהתנסה בפועל בטיפול כזה אשמח לקבל משוב. תודה ובריאות מלאה.

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    שרה שלום,
    אני מפנה אותך לאתר של אלון מהמרכז לאפיתרפיה ישראל http://www.apitherapy.co.il/index.htm. תוכלי באתר לקרוא המלצות על אלון ואני חושב שהוא יוכל לתת לך מספר טלפון של מטופל או שניים. אם את צריכה עוד את “התמיכה מסביב” שתתן את הטיפול השלם לבעיה שלך – את מוזמנת תמיד לפנות אלי. רק בריאות, נדב.

    הגב
  3. ג'וני
    ג'וני אומר:

    איפה אפשר לקבל טיפולים בעקיצות דבורים? אני מצפון הארץ(חיפה והסביבה). ואם יש משהו שהתנסה בפועל בטיפול כזה אשמח לקבל משוב. תודה ובריאות מלאה.

    הגב
  4. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    ג’וני שלום,
    טיפולים באפיתרפיה ניתן למצוא באמצעות החיפוש באינטרנט. באופן אישי, אני מכיר רק במרכז ובאיזור ירושלים.

    מצטרף לקריאה שלך למטופלים שהתנסו – לשיתוף שלנו בחוויות ובתוצאות.

    יום טוב ובריאות, נדב.

    הגב
  5. חתמי תלמה
    חתמי תלמה אומר:

    אבקש לדעת איפוא אני יכולה לקבל טיפול בעקיצת דבורים לכאב
    שיש לי בשוק חלק אחורי רגל ימין, אני גרה בחדרה אם יש באיזור שלנוכדבר הזה בתודה תלמה

    הגב
  6. יעקב שרביט
    יעקב שרביט אומר:

    אנ י מטפל בדבורים כ – 15 שנים מוסמך מטעם AAS בטרשת נפוצה, ניוון שרירים, אסטמת עור, פרקיסון, דלגות בגידים, דלקות בשרירים
    גר בשיה ומגיע לכל חלקי הארץ עם המרפאה שלי  0526881706

    הגב
    • אבי רושנרוז
      אבי רושנרוז אומר:

      שלום, יש לי דלקת פרקים (אני לוקח פלקוניל), ורציתי לבדוק לגבי טיפול בארס דבורים. אני גר בצפון (מעלות), האם יש מרפאה/ מטפל באזורי?

      הגב
  7. מטי
    מטי אומר:

    שלום נדב,
    אני מכיר את יעקב שרביט וממליץ עליו בחום.
    הוא מטפל באזור שלנו בשומרון.

    הגב
  8. הילמר קונמן
    הילמר קונמן אומר:

    אני מעונין ללמוד אפיתרפיה,האם משהו יודע איפו אפשר ללמוד את המקצוע הנ”ל?
    תודה
    הילמר

    הגב
  9. יובל והדבורים
    יובל והדבורים אומר:

    לרוציםלדבר עם מטופלים שחובים את הריפוי של הדבורים מוזמנים להיתקשר ליובל והדבורים

    הגב
  10. רוני שלמן
    רוני שלמן אומר:

    חוץ מאלון גמליאלי יש עוד משהוא שמעביר הדרכה מקצועית ?
    אני גר בבאר-שבע.

    הגב
  11. ענת קורן
    ענת קורן אומר:

    לכל מי שרוצה להתייעץ עם אנשים שעברו את תהליך ה”העיקצוץ”
    אשמח להמליץ. למי שמחפש מטפל בצפון הארץ אשמח ליידע אותי ני מכירה מישהו בחיפה.

    ענת

    הגב
    • שרון
      שרון אומר:

      הי ענת אשמח למידע על מישהו שמטפל באמצעות דבורים באיזור חיפה,
      תודה

      הגב
  12. נפתלי פלדמן
    נפתלי פלדמן אומר:

    למעוניינים –
    טיפול בעזרת דבורים באזור הדרום
    מאפיתרפיסט מוסמך של אורית קדר
    נפתלי 054-9409212

    הגב
  13. אבי
    אבי אומר:

    שלום.אני בעל ידע רב ברפואה ובנוסף השכלתי האוניברסיטאית היא באותו מסלול שבו עבר אלון גמליאל בעל האתר הישראלי לאפיתרפיה.אני מטפל בעצמי בלבד.ממליץ מאד על הטיפול ובכל מה שנוגע בהעלמת כאב וריפוי דלקות פרקים.שרירים.סחוסים בעיקר בברכיים זה מאד עוזר בגיל המבוגר.גולת הכותרת בטיפול הוא העלמת כאבים.מלבד מבחני רגישות שהוא חובה לבצע לפני טיפול כדי לאתר במיוחד את אלה שעלולים ללקות בשוק אנפילקטי.יש לשים לב לספירת הטסיות שלכם בבדיקות הדם(PLT) שלא יהיו מתחת ל150(הנורמה150 עד 450) למקרה שיווצר אלח דם(שטפי דם תת עוריים).לי הטיפול עשה פלאים ודלקות או כאבים הנמשכים חודשים נפתרים בתוך יום.

    הגב
  14. שמחה יבלונוביץ
    שמחה יבלונוביץ אומר:

    יש לי כאבי גב תחתון שהתחילו מצד שמאל
    ועברו לצד ימין וירדו הכאבים לירך רגל ימין
    ואני כבר לא יודע מה לעשות.
    אחרי שקראתי את הכתבה יש לי שאלה: אם
    אני תופס דבורה ונותן לה לעקוץ במקום הכואב האם זה יכול לעזור לי וכמה דבורות אני צריך כדי להפטר מהכאבים
    הרבה תודות שמחה יבלונוביץ

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      שמחה שלום,

      האגדה מספרת שתחום האפיתרפיה התגלה במקרה כאשר אדם שסבל מדלקת פרקים נעקץ מנחיל דבורים. אבל – למרות הסיפור מעורר ההשראה, לא הייתי ממליץ לטפל ללא ידע וללא כלים מתאימים. אם יש לך את הביטחון בטיפול וחסר לך רק ידע – ישנם מטפלים שיסכימו לטפל בך 2-3 טיפולים ולאחר מכן, להדריך אותך איך לבצע את הטיפול בעצמך. לא מכיר דרכים קצרות יותר…

      בהצלחה ובריאות, נדב.

      הגב
  15. יהודה
    יהודה אומר:

    מי יכול לתת טיפול בעקיצות בצפון? יש לי פגיעה בחוט השדרה וחשבתי שזה יכול לעזור

    הגב
  16. אבי רושנרוז
    אבי רושנרוז אומר:

    שלום, אני גר בצפון הארץ (מעלות) ורציתי לברר האם יש מטפל/ מרפאה באזורי? תודה.

    הגב
  17. יסמין קסיס
    יסמין קסיס אומר:

    שלום
    מחפשת דחוף מטפל באמצעות עקיצות דבורה מאיזור עכו , חיפה
    מי יכול לעזור לי בבקשה

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *