חיזוק כליות

הכליות במדע
הכליות הן איבר דואלי, איבר שנמצא בשני צידי הגוף. צורתם כצורת שעועית וכמחצית מכל כליה ממוקם מתחת לצלעות והמחצית השנייה “גלויה” ומוגנת על ידי שרירים בלבד. הכליות סמוכות משני צידי עמוד השדרה.
התפקיד הרשמי והחשוב ביותר של הכליות הוא סינון הדם מרעלים. הדם עובר דרך מיליוני פקעיות דם קטנות שנמצאות בכליה ושם מתבצע הסינון. הדם “הנקי”, חוזר חזרה למערכת, בעוד נוזלים ופסולת יוצאים אל שלפוחית השתן ומשם החוצה. כל אחת מיחידות הסינון הקטנות נקראת ניפרון.
בנוסף לתפקיד חשוב זה, יש לכליות תפקידים נוספים: מטבע הדברים, כאשר הכליות מסננות את הדם ומפרישות נוזלים, יש להם שליטה על לחץ הדם. אם הכליות לא מפרישות נוזלים – יעלה לחץ הדם. בנוסף, מייצרות הכליות חומרים שונים: חומרים השותפים במעגל הסידן ובעידוד מח העצם לייצור כדוריות דם ועוד.

אי ספיקת כליות
אי ספיקה הוא מצב שבו איבר לא מצליח במשימה שלו. או בגלל ריבוי דרישה או בגלל חולשה של איבר. לדוגמא – כאשר יש אי ספיקת לב, אין זה אומר שהלב אינו עובד כשורה. יתכן שהלב עובד טוב אך מסיבות מסוימות הדרישה לדם עלתה ובעקבות כך הלב אינו מסוגל לעמוד בדרישה. זוהי אי ספיקת לב. נזכור נתון זה להמשך. אי ספיקת כליות מוגדר במצב של כליה אחת בלבד שעובדת ברמה של פחות מ 30% מהמצב הרגיל. הבעיה היא שבדרך כלל כאשר ישנה התדרדרות במצב הכליה, זה הולך ביחד מכיוון שהסיבות שפוגעות בכליה, פוגעות גם בכליה השנייה.
במצב של אי ספיקה – תפקידי הריאה אינם מתקיימים והחולה נדרש לעבור סינון שאינו על ידי הכליה – דיאליזה.
בדיאליזה מוציאים נוזלים מהגוף – בדיוק מה שהכליה אמורה הייתה לעשות, מעבירים את הנוזלים דרך פילטרים מסוגים שונים ואת הנוזלים שנשארו אחרי הסינון מחזירים לגוף. באופן זה, בעזרת מכונות ענקיות מצליחים לעשות את מה שנפרון קטנטן יודע לעשות..
גם ייצור הכדוריות נפגע עקב הפגיעה בכליות ומי שמוצא חן בעיני קופות החולים ומצב האנמיה שלו מתקדם, יכול לקבל זריקות של אריתרופויטין, ההורמון שמפרישה הכליה למח העצם. עד שהאריתרופויטין יאושר בסל התרופות, יצטרכו חולים רבים עם אי ספיקת כליות לסבול, אם הם לא מקורבים לצלחת, כמובן..
הטיפול האמיתי, מבחינת הרפואה, באי ספיקת כליות הוא – השתלת כליה. השתלת כליה יכולה להתבצע מתורם חי, הואיל ואדם צריך, כאמור, כליה אחת עם תפקוד של 30%. אין שום משמעות רפואית לתרומת כליה כלפי התורם, שכן – אם תפגע אצל התורם הכליה הנותרת, הרי שאם היתה עוד כליה – היתה נפגעת גם היא באותו קצב. ננסה בהמשך להסביר למה. הנפקא מינה היחידה שיכולה להיות לתורם היא במקרים של טראומה – תאונה או מכה חיצונית שפגעה בכליה שלו. במקרה כזה, יתכן שיהיה זה נזק בלתי הפיך לאותו אדם שאם היו לו שתי כליות היה נשאר בחיים ולא זקוק לדיאליזה והשתלה בעצמו.
אגב, לא הזכרנו, שרוב החולים באי ספיקת כליות בארץ, מתים מבלי שזכו לכליה הנכספת.

סיבות לחולשת כליות
כליה שלא עובדת משמעה כליה שמתו 70% מהניפרונים שלה. הניפרון עובד בלחץ: הדם נכנס לכליה והלחץ שמופעל על דפנות הכליה שווה בעוצמתו ליחס שמופעל על עורקי הרגל הגדולים למשל. כך, בעוד עורקי הרגל עבים וחסונים, העורקיקים הקטנים שבכל ניפרון לא בנויים ללחצים גבוהים. לכן, כל עוד הכליה עובדת בלחצים רגילים המצב טוב. ברגע שלחץ הדם אצל האדם גבוה – הכליה עובדת גם היא בלחץ דם גבוה והניפרונים מתחילים להפגע. בכל שנה מחיי האדם יש מוות של ניפרונים. זה תהליך טבעי שגם עליו נדבר בהמשך. ההערכה היא שבכל עשור מתים כ 10% מהניפרונים אצל האדם. זה התהליך הטבעי. מי שאצלו מתים הנפרונים יותר מהר – הסיכוי שיגיע למצב של אי ספיקת כליות – עולה.
בנוסף ללחץ הדם הגבוה ישנו גורם נוסף שאוכל ונוגס בכליות – הסוכר. במצב של סוכר גבוה בדם באופן קבוע, נהרסים כלי הדם הקטנים בגוף וביניהם כלי הדם הכליליים בלב, כלי הדם בעין וכלי הדם הקטנים שבנפרון. על הסכרת והטיפול בסכרת כבר דיברנו ארוכות.

הכליות בהסתכלות ההוליסטית
הכליות, מתוקף תפקידם כאיבר חשוב, זכו להתייחסות רבה בתקופה הקדומה. כדי להבין מה תפקידם השלם של הכליות בגוף, נצטרך לראות נקודות שונות והסתכלויות שונות על הכליות. הבטחה: מי שיישאר עד הסוף – יתחברו לו רוב הדברים.

הכליות ברפואה הסינית
בנוסף לתפקידים החשובים של הכליות הן גם אחראיות על תמצית החיים. הכליות ברפואה הסינית מוגדרות כאיבר ש”מתבזבז” וצריך לשמור עליו. כל אדם נולד עם כמות מסויימת של אנרגיית חיים בסיסית שאיתה הוא עובד במשך החיים. הוא יכול לבזבז אותה עם שטויות ויכול לצעוד איתה מרחקים. בדומה למטוס עם כמות של X דלק שצריך להגיע ליעדו. אם הוא יעבור בדרך מעל אגמים ונחלים, “סתם כי זה יפה”, הוא יתרסק לתוך היופי הזה במוקדם או במאוחר..
זה תפקיד הכליות. הכליות מסמלות את אותה אנרגיה קבועה מראש שעליה לא ניתן להשפיע. מה שיש – יש. לא יהיה יותר. בזבזת? חבל! נגמר!
אחד הדברים שמבזבזים את תמצית החיים הוא שימוש באברים יוצרי החיים – פעילות מינית. באופן זה, תמצית החיים שלנו אט אט אוזלת. לפי הרפואה הסינית – נוצרו איברי ההולדה של האדם אף ורק כדי להוליד חיים בעולם. יתכן שיהיה מישהו בן עשרים שבגילו הוא כבן מאה מכיוון שבזבז את תמצית החיים שלו. הגוף שלו יהיה חלש, מלא במחלות שכולן נובעות כתוצאה מאנרגיית חיים חלשה. לא ניתן לחדש את אנרגיית החיים הזו.
הרמב”ם, גדול הרופאים התייחס באופן דומה לנושא בהלכות דעות (פרק ד’ הלכה י”ט):

שכבת זרע, היא כוח הגוף וחייו ומאור העיניים; וכל זמן שתצא ביותר, הגוף בולה וכוחו כולה וחייו אובדים. הוא שאמר שלמה בחכמתו, “אל תיתן לנשים חילך… (משלי לא,ג). כל השטוף בבעילה–זקנה קופצת עליו, וכוחו תשש ועיניו כהות וריח רע נודף מפיו ומשחייו; ושיער ראשו וגבות עיניו וריסי עיניו נושר, ושיער זקנו ושחייו ושיער רגליו רובה; ושיניו נופלות. והרבה כאבים חוץ מאלו באין עליו.
אמרו חכמי הרופאים, אחד מאלף מת בשאר חולאים; והאלף, מרוב התשמיש. לפיכך צריך אדם להיזהר בדבר זה, אם רצה להיות בטובה…

הסבר דברי הרמב”ם
כלומר, יכול להיות שיהיה אדם שקפצה עליו זקנה מפני שבזבז את תמצית החיים שלו! אי אפשר להחזיר את הגלגל. יתרה מזו, הסיבה הבסיסית שגורמת למוות על פי הרמב”ם, היא מחולשת הכליות ואחד מאלף – מסיבות אחרות.
ניתן להבין שגם אם מישהו נדבק בוירוס וחולה ומת, הוא נדבק/ מת בגלל שתמצית החיים שלו נגמרה. לא היה עוד כח בגוף להתמודד עם המחלות מחוץ או מפנים אבל חולשה זו של הגוף נבעה כתוצאה מחולשה של הכליות. היום ברור לרפואה, שאם קבוצת אנשים הייתה חשופה במידה זהה לוירוס מסוים – מי שיפגע יהיו החלשים. הוירוס לא יצליח להתיישב אצל החזקים ולהזיק להם. אולי אצל אחד מאלף – זה לא כך…

עד מאה ועשרים שנה
בחישוב קל, ההרס הטבעי של הכליות (10% בעשור), מוביל את האדם לחיים של 120 שנה. הטבלה שלהלן תמחיש את זה (החישוב הוא חישוב גס מכיוון שגם ההערכה של 10% היא הערכה גסה):

גיל בשנים

אחוז תפקוד כליה

0

100

10

90

20

81

30

72.9

40

65.6

50

59

60

53.1

70

47.8

80

43.1

90

38.8

100

35

110

31.5

120

ירידה אל מתחת ה 30%

כלומר, עם מהלך טבעי של הכליה, אנו אמורים לחיות 120 שנים. אם נאמץ את גישת הרמב”ם והרפואה הסינית, נגלה שאנשים לא חיים עד 120 מכיוון שהם בזבזו את אנרגיית החיים שלהם מוקדם יותר. צריך לזכור שאנרגיית החיים לא נמדדת בניפרונים, אך כנראה שיש שיקוף בין המצב הפיזיולוגי של הכליה לבין המצב האנרגטי שלה.

כליות יועצות
הכליות ביהדות, תפקידם לייעץ. עצה זהו הקו המנחה של כל הגוף. הכליות, על פי המסורת היהודית, למדו את אברהם אבינו תורה. אברהם אבינו ידע מעצמו את התורה מכיוון שהכליות יעצו לו ללכת בדרך ישרה – היא דרך התורה.
אותו ייעוץ, עליו מדברים ביהדות, הוא הוא אנרגיית החיים. אותו קו מנחה שחורז הכל – שבלעדיו אין כלום ואיתו הכל עובד. הכליות הן המחיות והמדריכות את כל הגוף איך לעבוד. בלי הנביעה הפנימית הזו של הכליות יש תחושה של אבדן. תחושה שאין לנו מושג לאן הולכים ומה צריך לעשות. במצב כזה, כל הגוף יפגע ובנוסף תיווצר תחושת פחד.

הפחד
לכל איבר ברפואה הסינית ישנו רגש או תכונה שמתאימים לו. כלומר, האיבר שולט על הרגש והרגש משפיע על האיבר. הלב למשל שולט על הדאגה – “דאגה בלב איש – ישיחנה” ולחלופין מדברי העולם – “מה יושב לך על הלב?” “תוציא, אל תשמור בלב” ודוגמאות רבות נוספות. הרגש של הכליות הוא הפחד. כלומר, כאשר הכליות לא יועצות – אין עצה, האדם מרגיש לבד ומפחד. כאשר יש פחד מסיבות שונות – הוא יכול להשפיע לרעה על הכליה ולהזיק לה.

איבר מקביל
לכל איבר פנימי ברפואה הסינית יש איבר מקביל. האיבר המקביל של הכליות הן האוזניים. מכירים בעיות של נוזלים באוזניים ? השילוב של “נוזלים” ו”באוזניים”, קשור לתפקוד של הכליות והאוזניים כבני זוג. הכליות אחראיות על הנוזלים בגוף וחולשה שלהם יכולה לגרום להצטברות נוזלים בגוף ובעיקר באוזניים.
כאשר יש ירידה באנרגיית הכליות, האנרגיה הבסיסית של החיים, טבעי איפה שיפגעו האוזניים. כל האיברים מושפעים מאנרגיית החיים אך בעיקר האוזניים. גם השיער והעצם מושפעות מהכליות בצורה חזקה מאד. גם הרמב”ם הזכיר את השיער בדבריו שציטטנו לעיל “…ושיער ראשו וגבות עיניו וריסי עיניו נושר…”.

תופעות של הגיל המבוגר
עם החלשות של אנרגיית הכליות נוכל לראות תופעות שונות בגוף:
– החלשות של העצמות (אוסטאופרוזיס) – הרפואה היום יודעת חד משמעית שאוסטאופרוזיס קשורה עם גיל המעבר אצל נשים אף שלא הבינה בדיוק איך זה קשור. לפי הרפואה הסינית זה ברור – אנרגית הכליות נחלשת = ירידה בצפיפות עצם.
– שיער מלבין ונושר – כבר הזכרנו את דברי הרמב”ם ואת הקשר ברפואה הסינית בין כליות לשיער.
– ירידה בשמיעה.
– כאבי גב, אוסטאופרוזיס בגב, דחיסת חוליות גב תחתון ועוד ועוד – האנרגיה של הכליות נחלשת ולכן כל האזור הקרוב נפגע.
– דליפת שתן – אין קשר מדעי בין אי ספיקת כליות לבין דליפת שתן אך יש קשר בין אנרגטי ברור בין ירידה באנרגיית הכליה ובין פגיעה באברי הכליות – כל מערכת השתן.
– אין אונות – הקשר ברור. האונות, כח ההולדה, הוא הוא אנרגיית הכליות.
– ועוד ועוד.

הטיפול היסודי
בנוסף לטיפולים שונים שניתן לתת להפרעות בשמיעה, לאוסטאופרוזיס ועוד, צריך לתת את הטיפול היסודי שהוא חיזוק הכליות.
ברגע שמתגלים אחד מן הסימפטומים האלו, צריך הדבר להדליק נורה אדומה אצל האדם והוא חייב לבדוק ולשאול את עצמו מה קורה לאנרגיית הכליות שלו. נכון הוא שלא ניתן להחזיר אחורה כליות חלשות ולהביאם לתפקוד מלא, אך ניתן לשמור על מצב קיים וניתן להוריד דרישות מהמערכת = לחסוך. כמו שהטיפול באי ספיקת לב יכול להיות הורדת העומס מהלב, כך גם בכליות.

חיזוק ושמירה על הכליות
חיזוק ושמירה מיועדים לכולם. לאלה שהתגלו אצלם סימפטומים של חולשת כליות/ אנרגיית כליות חלשה ולאלה שרוצים להאריך ימים בבריאות איתנה ורוצים לשמור על האנרגיה שלהם לאורך שנים:

1. אכילת מלח מעלה את לחץ הדם ובעקבותיו את הלחץ על הניפרונים. הכליה צריכה לסנן בלחץ יותר גדול ולהפריש יותר נוזלים מהגוף כדי לשמור על מאזן הנוזלים. תכל’ס – יותר מלח = יותר עבודה לכליה ועבודה יותר קשה.

2. עודף חלבון – אכילה של כמות מרובה מדי של חלבון עשויה לגרום אף היא לחולשת כליות. הכליות צריכות לסנן את תוצר הפירוק של החלבון, השתנן, ויותר חלבון = יותר עבודה לכליה. ישנן טבלאות של צריכת חלבון (0.8 גרם חלבון לכל ק”ג של משקל גוף) אך אינני חושב שצריך לספור גרמים של חלבון: ברור למי שאוכל חביתה עם גבינה בבוקר, סטייק גדול לצהריים ועוף ממולא לערב, שהוא אוכל יותר מדי חלבון. מי שכבר נזקק לחיזוק כליות – כדאי שיפנה לייעוץ בנוגע לכמויות החלבון שלו.

3. פעילות מינית מוגברת – דיברנו כבר ארוכות על נושא זה. ועל כך אמר שלמה המלך החכם מכל אדם ” שמח בחור בילדותיך, ויטיבך לבך בימי בחורותך, והלך בדרכי לבך, ובמראי עיניך, ודע כי על כל אלה יביאך האלהים במשפט….”. שלמה המלך אומר לנו בציניות: תעשו מה שאתם רוצים בבחרותכם – אך לכל כיף והוללות יש תג מחיר. ופה התג מחיר הוא גבוה..

4. ישנם צמחי מרפא שיכולים לחזק את הכליות ולשמור על אנרגיית הכליות – הידוע והטוב שבהם – הסרפד. הסרפד הוא צמח מעולה לשמירה על אנרגיית הכליות ולפיכך מעולה גם לזמן ההריון – זמן שבו הכליות מזינות “איש” נוסף. כמעט כל אישה בהריון שמשתמשת בסרפד, מדווחת על שיפור בהרגשתה הכללית. את הסרפד הזכרנו בטיפול בדלקות בדרכי שתן . עכשיו זה ברור יותר.

5. קור – הכליות שלנו מאד לא אוהבות קור. כאשר אנו הולכים עם גב חשוף לרוח או קור, חוץ מזה שזה יכול להיות נעים, זה עלול להרוג אותנו. לא בבת אחת, אלא זה עוד משהו שגומר לאט לאט את אנרגיית הכליות. הקפידו לכסות את אזור הכליות, אזור הגב התחתון, ושמרו על אנרגיית הכליות לאורך זמן. אחד הטיפולים הסיניים לחיזוק כליות מתמקד בהבערת עשב הלענה, המוקסה, באזור הכליות ועמוד השדרה. המוקסה בוערת ויוצרת חום באזור הכליות ומחזקת אותם. היפוקרטס אמר “תנו לי די חום וארפא את כל העולם”. משפט שבוודאי נכון ביחס לכליות.

6. המנעות מפחד – הפחד פוגע בכליות. חפשו את הכיוון שלכם בחיים, הקשיבו לכליות שלכם, לאינטואיציה הפנימית שלכם. קראו לאותו קול פנימי איך שתחפצו, אולם הקשיבו לו. כשאין הקשבה ל”אני” הפנימי, יש בלבול, חוסר דרך ופחד. הקשיבו לכליות וסלקו את הפחד. בטחו בעצמכם. אל תחששו מלצעוד קדימה. תוכלו להיעזר גם בסיועים חיצוניים כמו – מאמן אישי (קואצ’ינג), פסיכולוג, תוספי תזונה (B קומפלקס?), צמחי מרפא (היפריקום ?), חבר, אח ועוד ככל העולה על רוחכם. שימו לב שההכוונה נשארת בגדר הכוונה ולא השתלטות – “נראה לי שיהיה טוב אם תעשה כך” ולא “אתה חייב לעשות ככה! מי שלא עושה כך לא מתקדם בחיים!”.

פחות או יותר סיימנו. שאלנו בעבר איך פותרים בעיות של אוסטאופרוזיס, שאלנו איך פותרים בעיות של גיל המעבר ללא הורמונים. נראה לי שהיום התחלנו לתת כיוון של תשובה לשאלות אלו.

שמרו על הכליות! אין לנו עוד מהסוג הזה! אתם מוזמנים לפנות אלינו למידע נוסף.

33 תגובות
  1. גוסלין אמסלם
    גוסלין אמסלם אומר:

    רציתי להעמיק בנוא חלבון בשתן.אימי בת 66 והתגלה לפני שנה וחצי כליה קטנה שלא התפתחה.ויש חלבון בשתן.לפי ההסבר בכתבה על הפחד שמוסיף למחלה הרופא אסרה מלח לחלוטין.מהו הטיפול הטוב והיעיל  לאי ספיקת כלייה?

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      ג’וסלין שלום,
      את מעלה הרבה מאד נתונים… בכל אופן, ננסה לעשות סדר:

      1. דיברנו על מלח בכתבה. ברור שהצעד של הפחתת / הורדת המלח מהתפריט היא הכרחית.
      2. החלבון בשתן? זה מראה שיש כבר “חור בניפרונים” שמאפשר לחלבון לעבור. באופן תקין, הניפרון לא יכול להעביר החוצה חלבון. החלבון גדול מידי בשבילו. הנתון הזה הוא אחד מהנתונים שמראה על הדרדרות הכליה.
      3. אם למטופל יש פחד, זה כיול בהחלט לפגוע בכליה וכדאי לטפל בזה. כשלא מטפלים, נהיה מעגל קסמים של כליה פגועה שגורמת לפחד, פחד שהורס את הכליה, הכליה הפגועה יותר מגדילה את הפחד וחוזר חלילה.
      4. הטיפול הטוב ביותר יהיה טיפול שהותאם למטופל. לפיכך, עם כל הרצון הטוב, יכולה כתבה זו לתת רקע לטיפול. ההמלצות הקונקרטיות לטיפול באי ספיקה יהיו באבחון מסודר ובהתאמה אישית.

      בהצלחה!!

      הגב
  2. שירה
    שירה אומר:

    ממש נהנתי לקרוא את הכתבה. הרבה מידע חיוני לבריאות  ומאוד מעניין.
    תודה!

    הגב
  3. רינה
    רינה אומר:

    שלום רב, נורא נהנתי לקרוא את המאמר… רציתי לשאול לגבי ניפרוטיק סינדרום בילדה בת ארבע האם יש טיפול חוץ מהסטרואידים?(האלבומין שלה 1.9 והחלבון בשתן בסביבות 150 )
    אשמח לתשובה בהקדם.
    תודה!

    הגב
  4. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    רינה שלום,

    חלק גדול ממה שנכתב במאמר רלוונטי לגבי התסמונת הנפרוטית –

    המנעות ממלח, שימוש בסרפד (מסייע גם לבצקות), טיפול בפחדים, המנעות מחשיפה לקור, שתיית נוזלים בכמות סבירה.

    בנוסף, כדאי לנסות שימוש ב”מוקסה”. אני אשמח להסביר לך יותר טלפונית במה מדובר.

    בנוגע לסטרואידים – ניתן להוריד דלקתיות באמצעים רבים טבעיים. בדרך כלל יהיה שימוש באומגה 3 בתוספת צמחי מרפא שונים כמו קלנדולה (ציפורני חתול) ועוד.

    כדאי גם לבדוק את התזונה. בסופו של דבר, דלקתיות אמורה להווצר כתוצאה ממשהו. לא סתם. מציע גם לקרוא קצת ב https://www.holisticcenter.co.il/archives/187. אולי זה יוסיף לך משהו.

    בהצלחה!!

    הגב
  5. קארין
    קארין אומר:

    שלום רב, הכתבה מעניינת מאוד, ונהנתי ממנה,
    רציתי לשאול, האם יש טיפול טיבעי לתינוק בן חצי שנה, עם הידרוניפרוזיס קשה בכליה השמאלית
    בגין היצרות?
    אני יודעת שהפתרון היחדי הוא ניתוח, וממנו אני חוששת ביותר.

    תודה מראש.

    הגב
  6. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    קארין שלום,

    אני מניח שהכוונה להיצרות בשופכן השמאלי? האם זה מולד? האם זה משהו שהתפתח לאחרונה?

    אם זה משהו שהתפתח לאחרונה, הייתי בודק אפשרות של טיפול נטורופתי בשילוב דיקור לפני שהייתי הולך לכיוון של ניתוח. אם זה משהו מולד, יכול להיות שהפתרון המועדף יהיה ניתוח אם כי, תמיד יתכן שטיפולים אחרים יעזרו אולם את צריכה מראש לדעת שהסיכויים נמוכים בהרבה.

    בהצלחה!!

    הגב
  7. דנה
    דנה אומר:

    כל הכבוד הכל נכון. בנוסף, ממליצה מנסיון אישי על תוספת קבועה פעמיים ביום חמצויות ופרוביוטיקה. יש קפסולות המשולבות בחומרים הללו. בריאות!

    הגב
  8. סיגל
    סיגל אומר:

    שמי סיגל רציתי לשאול אם יש לי חוסר דם ושקיעת דם מוחשת ז”א שהגוף שלי זקוק לבשר ולחלבון, אני לוקחת באופן קבוע B12 אך גם יש לי חלבון בשתן ואני מטופלת בקולכיצין כיצד אתם ממליצים לי לשמור על הכליות מה צריך או כדאי לאכול או ממה להמנע (הבנתי שממלח) וכדאי להגביר את שתיית המים.
    אשמח לתשובתכם המהירה

    הגב
  9. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    סיגל שלום, במצב של שקיעת דם מוחשת לא נראה לי שכדאי לצרוך בשר. תוסיפי לכך את העובדה שיש חלבון בשתן ובכלל זה נראה מיותר. ככלל, צריך במצבך להמנע מקפה ומתה ולא להשתמש במלח כלל. בנוסף, אין ספק שאת צריכה להגיע לאבחון מקיף ולקבל ייעוץ פרטני ומושקע יותר מאשר תגובה באינטרנט. בהצלחה‏!‏

    הגב
  10. שאול
    שאול אומר:

    בגיל 60  עם אוטפ קל לפני 10 שנים וללא מחלות נוספות, מחוסר מודעות לנזקים עברתי הרבה בדיקות גם עם חומרי ניגוד,לקראת צינטור טיפולי ,בבדיקת שתן (לא איסוף)נמצא gfr 81  ,קצת נמוך מהמינימום 90 ,אומנם מעל הגבול הפתלוגי60, 
      מאז הצינטור יש לי תעוקות חזה ולפעמים קוצר נשימה,
    שאלותי,
    האם חומרי הניגוד גורמים נזק לכליות,האם הנתון שהבאתי ניתן לשימור או שיפור:?
    מנהל מחלקה פנימית לשעבר העוסק ברפואה חילופית,הציע בעקבות התעוקות וחוסר הממצאים בבדיקות ,לקחת תוסף נאטוקינז במקום המיקרופרין ותוסף edta הוא נירוי דם ממתכות כבדות ,האם החומר EDTA ,סביר לשימוש בכלל ובמצב כליותי בפרט

    הגב
  11. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    שאול שלום, קשה לענות במדוייק מבלי להכיר אותך אולם נראה לי שהכיוון הוא לא EDTA על אף  שהוא חומר נפלא. חומר הניגוד עלול אכן לגרום לבעיות בכליות בעיקר שהוא ניתן פעמים רבות אולם יתכן שהמצב הוא בר שיפור. בכל מקרה, בנוסף לעבודה על הכליות, מציע לך לחפש בתיבת החיפוש בצד שמאל למעלה את המילה טקוצובו. נראה לי שזה כיוון אפשרי בשבילך.. בהצלחה ובריאות, נדב.

    הגב
  12. ז'ניה
    ז'ניה אומר:

    שלום,
    אני בן 27 והיום, לאחר ביצוע בדיקת אולטרסאונד בכלל נושא אחר לגמרי, נודע לי שנולדתי עם כלייה בודדת. קראתי את המאמרים הזמינים ברשת בנושא והבנתי שהחיים הם רגילים לגמרי ( בגדול בדיוק כמו שהיה עד עכשיו). כמו כן בבדיקות דם שעשיתי מצאו כי רמות הקריאטין שלי הם מעט מעל הנורמה והBUN בנורמה אבל מעט מעל הממוצע.  מה שכן עם הגיל תפקוד כל הגוף נחלש כולל גם הכליות, שאצלי אין לי יתירות של 2י… רציתי לשאול האם יש פעולות מסוימות/אוכל מסוים שאני צריך להקפיד במהלך החיים כדי לשמור בצורה מיטבית על תפקוד הכליה לשם הגדלת הבריאות שלי בגיל יותר מבוגר? 
    תודה ז’ניה 

    הגב
  13. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    ז‏’‏ניה שלום, בראייה הוליסטית, אדם שנולד ללא כליה זה אדם שאנרגיית הכליות שלו חלשה מראש עוד לפני שנולד וכנראה שגם לפני שנוצר. אדם כזה צריך להתנהג ככל אדם עם חולשת כליות בהבדל אחד: הוא צריך לשים יותר דגש על הצד האנרגטי/ נפשי.  לסיכום – תקראי את במאמר שוב ותראי איפה את יכולה ליישם. אגב, בראייה רפואית רגילה אכן כליה אחת לא מהווה בעיה כלל. יום טוב ובריאות, נדב.

    הגב
  14. ענת
    ענת אומר:

    שלום נדב,
    אני בת 41  יש לי השימוטו ובנוסף לפני כשנה חליתי באלופציאה אראטה , שיער ראשי נשר. כיום כשנה אחרי התפרצות המחחלה , י ש צמיחה מחודשת בכל הראש .
    לצערי לפני יומיים גיליתי שוב איזור חדש עם קרחת
    חשוב לציין שבגין ההשימוטו אני לא לוקחת כדורים ובלוטת התריס עדין מראה ערכים טובים
    האם לדעתך יש גם קשר לחולשת כליות
    האם שמעת על דמעת הסלעים בהקשר של חיזוק כליות , ומהי דעתך
    אם יש לך איזו המלצה עבורי אשמח לשמוע
    תודה מראש ענת.

    הגב
  15. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    ענת שלום,

    לא הייתי חושב על כיוון של כליות ככיוון עיקרי של הטיפול. נראה לי שכדאי לחשוב על טיפול בכיוון של אוטואימוניות. זאת אומרת, דברים שמאזנים את מערכת החיסון כמו טיפול בעקיצות דבורים (תחפשי קצת מידע בתיבת החיפוש משמאל למעלה), אומגה 3, שימוש בצמחי מרפא שונים ועוד.

    לא שמעתי מעולם על “דמעת הסלעים” ואשמח שתרחיבי לי יותר על זה.

    בהצלחה רבה, בריאות וסליחה על האיחור בתשובה, נדב.

    הגב
  16. אורה
    אורה אומר:

    27.6.11

    לנדב אלשיך שלום רב.
    קראתי את המאמר שלך בעיון רב,
    והאמת היא שמה שקראתי כאן קצת נוגד הרבה מאמרים
    שקראתי בעיתונים ומגזינים שונים לגבי קיום יחסי מין.
    כפי שהבנתי, אתה טוען (כמו הרמבם) שקיום מרובה של יחסי מין
    מוביל למיצוי תמצית החיים, וככל שמרבים בכך – כך הולך האדם
    ומאבד מכוחו וחיוניותו. לעומת זאת, בהרבה מקומות אחרים (גם בעצת סקסולוגים),
    ישנה המלצה מפורשת לקיים מה שיותר יחסי מין, בטענה שזה משפר את מערכת החיסון,
    העצבים ואת המצב הבריאותי בכלל.
    מה תגובתך בענין?

    בתודה מראש,
    אורה.

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      אורה שלום,

      אני לא רוצה להכנס לזה מידי אבל אני אכתוב בקצרה.

      לדעתי כולם צודקים: בטווח הקצר זה משפר את הבריאות, מחזק את מערכת החיסון וכו׳ וכו׳. אולם מה קורה אחרי 20 שנה?

      זה קצת דומה לשימוש בחומרים ממריצים ומעוררים. לטווח הקצר מעלה את הריכוז, פעילות המוח, מצב הרוח, משפר חיוניות ובטווח הארוך פוגע בבריאות.

      נקודה למחשבה.

      הגב
  17. מיכל כהן
    מיכל כהן אומר:

    נדב שלום!
    חברה שלי המליצה לי לשים כל יום מגבת לחה על ריזור הכליות . היא אמרה שזה עוזר לתפקוד הכליות. בבוקר קמים והמגבת יבשה לגמרי.
    האם שמעת על כך ומה דעתך?
    תודה מיכל

    הגב
  18. ערן
    ערן אומר:

    שלום,
    אשתי סובלת ממחלת כליות (קריאטנין 1.28 וקיראטנין קלירנס 51). אשתי מאוד מעוניינת להיכנס להריון (יש לנו 2 ילדים). בקרנו אצל רופא המתמחה ברפואה סינית והוא הציע טיפול באמצעות חוקן וגינאלי (נדמה לי שהוא קרה לטיפול חוקן עוזן וגינאלי). הוא טען כי באמצעות טיפול זה אמת החומציות בגוף תעלה והנ”ל יסייע בשמירה על הריון תקין. כמובן שהוא הבהיר כי רק לאחר 3 חודשים מתחילת הטיפול יש להתחיל בתהליך כניסה להריון. אשמח לשמוע את דעתך בנושא.

    הגב
  19. דוד קובן
    דוד קובן אומר:

    שלום רב,
    יש לי כליה ימנית מוגדלת,פרנכימה דקה, הידרופרוזיס חמור ללא הרחברה ברורה של השופכן
    קריאטינין -0.79
    אלקטרוליטים תקינים למעט היפרקלצמיה גבולית.
    אשמח לדעת אם יש טיפולים טבעיים לבעיה זו , כל דרך שהיא תתקבל בברכה אשמח לתשובה בהקדם זה דחוף ונחוץ לי מאוד!
    בתודה דוד .

    הגב
  20. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    דוד שלום,

    קשה לתת המלצה דרך האתר למקרה כל כך ספציפי. עם זאת, ממליץ לצרוך מגוון מלחים כדי לאזן את המלחים בדם דהיינו – המעט מלח שאתה משתמש בו ביום (וזה צריך להיות מעט) רצוי שיהיה מלח ים אטלנטי לח או מלח הימלאיה ורוד לסירוגין.

    באופן זה, הכליות יתפקדו טוב יותר בשמירה על רמות מלחים תקינות בדם ולא תאבד מיקרו אלמנטים חשובים לתפקוד הגוף.

    בהצלחה!

    הגב
  21. תומר ג
    תומר ג אומר:

    נדב שלום
    כתבה מאוד מעניינת ומשכילה. תודה.
    לפני כחודשיים תרמתי כליה, רציתי לדעת מה הערך הרצוי של קריאטנין יציב וטוב?
    אני אוהב לעסוק בריצה בזמני הפנוי… האם זה בסדר לחזור (בצורה הדרגתית כמובן) לעולם הריצה? מה דעתך על ריצות של 4-6 פעמים בשבוע? 60\80 קמ במומצע… ריצות 42.2 באות בחשבון לאדם בעל כליה 1 ומה נדרש לעשות במהלך הריצה בכדי לא לפגוע בכליה??

    אשמח לתגובתך 🙂

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      תומר שלום,

      אשתדל לענות בזהירות מכיוון שהשאלה שלך היא שאלה מקצועית שצריכה להיות מופנית לנפרולוג.

      מחקרים בכל העולם מראים שוב ושוב שאין השפעות בריאותיות לתורמי כליות, כמובן באופן סטטיסטי.

      ובכל זאת, אצל אנשים עם כליה אחת נצפה לראות בדם מעט יותר קראטינין מהנורמה הכללית (1.6-1.9 מ”ג/דציליטר).

      פעילות גופנית מאומצת תביא גם היא לעליה טבעית בקריאטינין ותעמיס על הכליות.

      אז מה תכל’ס?

      אני מניח שבתקופה הקרובה תהיה במעקב נפרולוגי ותוכל לבדוק את ההתמודדות של הכליה שלך עם עומסים קלים של פעילות גופנית. בהדרגה תוכל להעלות את המאמץ ומקווה שתגלה שהוא אכן מתאים, טוב ובריא לך.

      בהצלחה רבה ובריאות, נדב

      הגב
  22. תומר ג
    תומר ג אומר:

    תודה רבה על התייחסותך המהירה נדב. מעריך זאת 🙂
    אין ספק בדבר 1…. אני אצטרך ללמוד את הגוף שלי מחדש …. ולהקשיב לו בעיקר .

    הגב
  23. דורית
    דורית אומר:

    גיליתי בבדיקות הדם שיש חלבון בשתן גבולי תפקודי הכליה גבולי גם אני מבינה שיהיה לי בעיה בכלייה או שלאט לאט יהיה בקשתי מהרופא הפנייה לנפרולוג ןהיא טועמת שלא צריך אולטרסאונד כליות תקין האם מתחילה להיות בעיה אני ממשבדואגת שלא להגיע לדיאליזה חלילה אמי היה לה אבן בכליה האם זה תורשתי…אבמח לתגובות

    הגב
    • נדב אלשיך
      נדב אלשיך אומר:

      דורית בוקר טוב,
      מצד אחד לא נכון להתעלם מהבעיה וראוי להתייחס, מהצד השני – החרדה והחשש מפני הבאות הוא בעצמו מחליש את הכליות. מציע להתמקד בדברים שמחזקים את הכליות – שתיה מספקת, הפחתת מלח בתזונה ואולי גם צמחי מרפא כמו סרפד (בהנחה שאין קונטראינדיקציה לקחת אותו ובהתאמה למצב הכללי). בריאות!!

      הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *