חוויות צריכה

חברות שונות של תוספי תזונה מנסות להחדיר בשנים האחרונות את המושג “חווית צריכה”. לטענתם, חוויית צריכה טובה, תשפיע על המטופל – הוא יקבל את הטיפול בעקביות וימשיך את הטיפול לכיוון הריפוי המלא. האם המטופל צריך לסבול בטיפול? האם הוא צריך דווקא להנות? הכל בכתבה הבאה.

מחלה
כולם מסכימים שמחלה היא דבר רע. מחלה היא מצב בו הגוף יוצא ממצב הבריאות שלו – ההומיאוסטזיס, האיזון העדין שקיים בכל עת בגוף – אל המצב של חוסר האיזון של מערכות הגוף השונות. אין זה משנה כרגע אם מדובר בסרטן או בדלקת גרון. לענייננו – מדובר במצב של הפרת ההומיאוסטזיס הטבעי של הגוף.
מעצם היותה של המחלה רעה – אנו רוצים להפטר ממנה. אבל יש דברים שמשאירים את האדם חולה. פעמים רבות מדווחים חולים, בעיקר במחלות קשות, שהיה להם קשה מאד לעשות את התפנית ולהחליט שהם רוצים להיות בריאים והם מוכנים לוותר על יתרונותיה של המחלה. היתרונות של המחלה רבים וברורים – אנשים רוצים להיות חולים על מנת לזכות בתשומת לב. חולים רבים שינו את מעמדם החברתי מקצה אל קצת בעקבות מחלתם – הם זכו פתאום לאמפתיה ולחום ואהבה, להערכה כגיבורים, כאמיצים, כאנשים עם כוח רצון ויכולת התמודדות וכאנשים שכל אחד היה רוצה להיות כמוהם (חוץ מהמחלה…).
ההחלטה להיות בריא ולהסכים לוותר פתאום על המעמד שנרכש בעת המחלה כמו גם על הטבות נוספות – הוא קשה. כל עוד האדם קשור למחלתו – אין לו כמעט סיכוי להתרפא. הצעד הראשון בריפוי הוא להסכים להתרפא.

כיף
הכיף, חוויות הצריכה השונות, מחזיקות את האדם אזוק למחלתו. מי שסובל למשל משחיקת סחוס ושותה כל יום משקה כיפי כדי להפטר מהבעיה, ימשיך כנראה לשתות משקים כיפיים כל חייו. אדם שבולע כדורים או צמחים מרים – יוכל להתנתק מהמחלה ביתר קלות ולשכנע את עצמו שהמחלה שלו עוברת תוך חודש חודשיים לכל היותר. נכון, יש חשיבות גם לחומרים שבתוך הכדור או משקה הבריאות בטעמים האקזוטיים אבל – יש גם חשיבות גדולה למסר שמועבר אל החולה. המסר שמועבר אל החולה כאשר חווית הצריכה טובה מידי הוא – תמשיך להיות חולה. זה לא כל כך נורא כמו שחשבת.

עמוק יותר
כל זה היה ברובד הפשוט של הבנת המחלה. המחלה קשורה אל האדם והרחבנו בכך כאשר דיברנו על האינדיאנים . עמוק יותר הוא ההסבר של רבי נחמן מברסלב. ההסבר הוא ציורי ומופשט מאד אבל הוא יכול ללמד אותנו דבר או שניים לגבי ריפוי וחולי. שיטתו של רבי נחמן מברסלב בענייני רפואות וחוליים היא ארוכה ומורכבת ולא יהיה זה נכון להביא רק מקור אחד, אבל החלטתי, בכל אופן, לתת ציטוט בודד כדי לטעום מעט משיטתו בנושא וכדי לשפוך אור חדש על הנושא של חוויית הצריכה:

“כשאין האדם מסתכל על התכלית, למה לו חיים. הנפש מתגעגעת תמיד לעשות רצון יוצרה, וכשרואה שאין האדם עושה רצונו יתברך, חס ושלום, אזי היא מתגעגעת מאד לחזור לשורשה, ומתחלת להמשיך עצמה להסתלק מגוף האדם, ומזה נחלה האדם, על ידי שנחלש כח הנפש, על ידי שממשכת עצמה ממנו מחמת שאין ממלא רצונה, כי היא רוצה רק שיעשה רצון המקום ברוך הוא. ומה שהאדם חוזר לבריאותו על ידי רפואות הוא מחמת שהנפש רואה שזה האדם יכול לכוף עצמו לעשות הפך תאוותו ורגילותו, כי הוא מורגל באכילת לחם ושאר מאכלים ועכשיו כופה תאוותו ומקבל רפואות וסמים מרים בשביל בריאותו. ומחמת שהנפש רואה שהוא יכול לכוף תאוותו בשביל איזה תכלית על כן היא חוזרת אליו, כי היא מצפה שיכוף תאוותו בשביל התכלית האמיתי, לעשות רצון יוצרו יתברך” (ליקוטי מוהר”ן, א, רסח)

על פי דברי רבי נחמן מברסלב – ניתן לצייר את התרשים הבא

[singlepic=56,476,335,,center]

אני משאיר לכל אחד ללמוד את ההשלכות העמוקות של דברים אלו אבל ברור שהמסקנה לעניין שלנו היא – שחוויות הצריכה השונות הן רעות לריפוי המחלה ומפריעות לתהליך הבריא והנכון.

עוד על בריאות וחולי ניתן ללמוד אצלינו. נשמח לענות על כל שאלה!

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *