סוכות – חג בריא!

סוכות הוא חג חשוב ומעניין אבל הוא גם בריא. בכתבה זו, נסקור את השימושים הבריאותיים של כל אחד מארבעת המינים. לא רק לסוכות…

אתרוג
כמה ימים קודם חג הסוכות היה איסור לשימוש באתרוג. הכהן הגדול בבית המקדש שהיה צריך לעבוד את עבודת היום ביום הכיפורים היה נמנע מאכילה של מאכלים מסוימים ערב יום הכיפורים כדי שלא יראה קרי ויכנס לא בטהרה לבית המקדש. וכלשון התלמוד הבבלי במסכת יומא (דף יח.): "תניא סומכוס אמר משום ר' מאיר אין מאכילין אותו לא… אתרוג ולא ביצים ולא יין ישן..".
האתרוג הוא משלושת הדברים שמחממים את הגוף ומרבים את הזרע לפי הגמרא ולכן לא היו מאכילים אותם את הכהן הגדול טרם כניסתו לעבודה.
מכאן ועד לשימוש באתרוג כפרי שמחזק כח גברא המרחק היה קצר.
הרמב"ם ממליץ בספרו "פרקי משה" על אכילת קליפת אתרוג כרפואה ללב ,עלי האתרוג, בשילוב בתוך פורמולות מיוחדות (מפורטות בספרו "הנהגת הבריאות"), כרפואה לבעיות לב שונות וכנראה כוונתו לברדיקרדיה (דופק איטי מאד) ולהפרעות קצב שונות ושימוש בגרגירים שלו כמשהו שמועיל מן הארסים ואם כל זה לא הספיק לכם בכדי לרוץ ולקנות אתרוג ממליץ הרמב"ם על אתרוג גם כחיזוק לנפש. הרמב"ם גם הכניס את האתרוג לתוך פורמולה מורכבת מאד שמועילה להמון דברים וביניהם – מחזקת את כל האיברים ואת הלב והמוח בפרט, מאחרת את השיבה, מחזקת חושים, נותן רווחה לנפש ועוד.
נראה לי שמספיק להיום ונעבור לרכיב הבא בסט ארבעת המינים – לולב.

לולב
הרמב"ם מייחס ללבבות הדקל סגולות של כיבוי החום (כנראה במצבים של חום גבוה בגוף שלא כתוצאה מוירוס או חיידק, כתרופה לשיעול דמי וכמחזק כח הגברא.
את לבבות הדקל ניתן לקנות משומרים ומוכנים לשימוש. את הלולב במצבו הטבעי מומלץ לא לאכול…

הדס
ההדס, או כפי שהיה נקרא בערבית "הריחני", מעולה בעיקר בגלל תכולת השמן שבו. כיום, ניתן לקנות את שמן ההדס כמו שהוא ממוצה ומרוכז. אגב, ב"הדסים משולשים" המשמשים כחלק מארבעת המינים, יש יותר שמן מאשר בהדסים רגילים מכיוון שאחוז השמן בעלים גדול מהאחוז בגבעול ולכן בגבעול עם עלים משולשים יש יותר שמן. מכאן ההסבר המדעי לכך שהיו שטענו שהדסים שברכו עליהם בסוכות טובים יותר לרפואה מאשר הדסים רגילים…
מה עושים עם ההדס?
בשימוש חיצוני ניתן לשפוך ליטר מים רותחים על שלושה ענפי הדס משולשים ולחכות כשעה. המים שנוצרו הם בעלי תכונות אנטיספטיות (מים בעלי כושר חיטוי) והם יכולים לשמש כרטייה על פצע מזוהם או כנוזל לחיטוי העין במקרה של דלקת עיניים.
בשמן ההדס משתמשים לטיפול במערכת הנשימה, גם אצל ילדים, וכן לטיפול בטפילי מעיים וכאבי מפרקים. הטיפול בטפילים חייב להיות מלווה באיש מקצוע. השימושים האחרים בטוחים מאד – לכל בעיה במערכת הנשימה ניתן להשתמש במבער או מכשיר אדים חמים. כמה טיפות בודדות יספיקו למטרה זו. לכאבי פרקים ניתן לשים 2 טיפות ב 15 מ"ל שמן בסיס (שקדים, זרעי ענבים ועוד) ולעסות את המקום הכואב. ואחרונה חביבה – הערבה.

ערבה
בתנ"ך נזכרת בשם ערבי נחל וכיום בשם ערבה לבנה. מקליפת הערבה הלבנה הפיקו לפני שנים את האספירין. היו משתמשים בו גם אז כחומר נוגד דלקת (NSAID), משכך כאבים, מוריד חום ומדלל דם.
ברבות הימים, הוחלפה תמצית הערבה הלבנה בחומר המסונתז. הערבה נשכחה ואת מקומה תפסו המפעלים הגדולים עם פסי הייצור הסטריליים. אגב, מחקרים מראים שאין הבדל ביעילות בין הערבה ובין האספירין אך תופעות הלוואי כגון כיבים בקיבה, גדולות לאין ערוך בשימוש באספירין המודרני לעומת התמצית של הערבה.

ארבעת המינים – מצווה ורפואה!!

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *