כאב גב תחתון, מי אתה?

כאב גב תחתון הוא תעלומה של ממש. החל מהגורמים לו, וכלה בדרכי הטיפול השונות. האם כאבי גב נגרמים כתוצאה מבעיות גב?
השאלה נראית מצחיקה שתשובתה בצידה, אך המצב לא כל כך פשוט. ישנם היום אלפים רבים של אנשים בעולם שמסתובבים ממומחה למומחה כדי לגלות מה גורם לבעיות הגב שלהם. הרבה מהם לא מגיע לעולם למסקנה הלכאורה כל כך פשוטה. ה CT וה MRI תקינים, הכל נראה טוב ורגיל – אך כאבי גב – יש ויש!
מנגד – נמצאים אותם אנשים שמגיעים לפעמים לצילומי גב עקב תאונות וטראומות אחרות וכאשר מסתכל הרופא על התצלומים ושומע שהאדם לא סובל/סבל מכאבי גב מעולם הוא מתקשה להאמין.
התצלומים מראים שורה של בעיות קשות בגב שאצל אנשים אחרים היו גוזלות תשומת לב רבה מאד – פיזיותרפיה, משככי כאבים וטיפולים נוספים.
אם כן, לא קיים בהכרח קשר בין בעיות גב לכאבי גב.

כאבי גב

ישנם מקרים רבים שקיים מצב פתולוגי מסוים בגב וקיימים גם כאבים אולם נראה שניתן להסיק כמה מסקנות הגיוניות:
1. לא כל פעם שיש כאבים ישנה בעיה בגב.
2. לא כל פעם שישנה בעיה בגב ישנם כאבים.
3. לא בטוח שאם נפתור את הבעיה בגב (ניתוח דיסק למשל) – הכאבים ייעלמו.
4. הגיוני מאד שניתן להשאיר את האדם עם בעיה בגב אך ללא כאבים.

אז ממה נובעים הכאבים?
ראשית, כאבי גב נובעים ממאמץ של הגב. גם אם אין שום פגיעה נראית לעין (וגם לא לעין הרנטגן או ה CT), נוצרים כנראה התנאים לכאבי גב. במחקר שנערך בהולנד בדקו החוקרים עובדים בעבודות פיזיות קשות – סבלים, עוזרות בית ועוד – נמצאה התאמה גבוהה בין זמן הכיפוף הממוצע של העובד והזווית של הכיפוף ובין כמות הכאבים.

אך כמובן שזה לא הכל. יש גם לצד הנפשי מקום בכאבי הגב. ברפואת ה"גופנפש" טוענים שיש קשר בין כל מחלה פיזית לבין המצב הנפשי. אבל בכאבי הגב התוצאה מעניינת במיוחד – במחקר שנערך באמסטרדם בדקו החוקרים את ההתאמה בין מצב החרדה של המטופלים לבין שני סוגי כאבים שונים. כאבי גב תחתון וכאבי כתף. בקבוצה של כאבי גב תחתון התגלו יותר אנשים עם חרדות מאשר בקבוצה עם כאבי הכתף! כלומר, יתכן שכאבי גב תחתון קשורים יותר למצב פסיכולוגי/נפשי מאשר כאבי שריר ושלד אחרים!

נחזור ונדגיש שוב – אין באמור לעיל שלילה של מצב בו פריצת דיסק גורמת לכאבים, אך רציתי להראות גם את הצד האחר, לפתוח את הראש לחשיבה שונה, ואולי גם לספק תשובה אמיתית לשאלה – כיצד טיפולים מסוימים עוזרים (הרי ללא האמור לעיל היה הגיוני לחשוב שאם יש פריצת דיסק הכאבים ייעלמו רק לאחר ניתוח של הדיסק!)

הטיפולים

אקופנטורה

דיקור סיני (אקופנטורה)

במחקר שנערך ב University of Sheffield בשנת 2006, נבדקו 241 מבוגרים עם כאבי גב תחתון. קבוצה אחת קבלה טיפול של דיקור סיני (אקופנטורה) ואילו קבוצה שנייה הסתפקה בקצת זהירות על הגב. התוצאות לא הראו הבדלים משמעותיים בין שתי הקבוצות בטווח של שנה. לאחר שנתיים (!!) נראו תוצאות מעט יותר טובות בקבוצת האקופנטורה. עם זאת, מסקנת החוקרים היא שאקופנטורה יכולה לתרום לטיפול בכאבי גב וככל הנראה, בטוחה לשימוש במקרים אלו. ובמקרים אלו, צריך לזכור להסתכל על העובדות ולא על הכותרות, הסקופים או האמירות המרחפות ללא בסיס מדעי. בידיעות אחרונות הופיעה הכותרת הבאה: "מחקר: דיקור סיני הכי יעיל לטיפול בכאבי גב".

רק מי שמעיין בגוף הכתבה רואה שהמחקר עשה השוואה בין דיקור לבין תרופות מסוימות. האם על סמך מחקר אחד שבדק שני תחומי טיפול ניתן לקבוע שדיקור הוא הטיפול הכי יעיל??! לפעמים עורכי העיתונים מחפשים סקופים במקומות שאין כי הסקופ מהמחקר אולי היה צריך להיות: "תקיעת מחטים שרירותית בגוף מועילה כמו דיקור בטיפול בכאבי גב" נתון זה גם מופיע בכתבה ורק מראה עד כמה קראה הכתבת את המחקר לא נכון – לא הדיקור הוא שעזר אלא הפלצבו. נתון זה מתחבר עם הנתונים במחקר שהבאנו. (ידיעות אחרונות, שרית רוזנבלום, 26/09/2007 ).

טיפול תרופתי? טיפול בצמחים?
במחקר שנערך באוסטרליה בדקו החוקרים את ההשפעה של rofecoxiv , תרופה משופרת אנטי דלקתית (ממשפחת cox-2 selected ), וכנגדה את המיצוי של קליפת ערבה לבנה (Assalix). שני הטיפולים עזרו באופן שווה. לא נמצאה יעילות לאחד מהם. הודגש בסיכום המחקר שמבחינת עלות הייתה יקרה התרופה הכימית ב 40% מהתרופה הטבעית. אם כן, יש השפעה של שימוש בצמחי מרפא ובחומרים אנטי דלקתיים אחרים על כאבי גב. לאור תוצאות המחקר, אני לא מבין מי ממשיך לקנות תרופות יקרות במקום להשתמש בטבעי והזול…
טיפול במגנטים
במחקר קטנטן שנערך בארצות הברית נבדקה ההשפעה של השימוש במגנטים מיוחדים להקלה על הכאב. מגנטים אלו, עד היום (8 שנים מאז המחקר), משווקים כטובים לכאבי גב. תוצאות המחקר דווקא לא תמכו כל כך בתאוריה – לא נמצאה יעילות של המגנטים המיוחדים לעומת מגנטי דמה (פלצבו). נראה שאין אפקט חיובי של המגנטים על הגב, עם זאת, המחקר היה קטן מדי על מנת לתת תוצאות מספיק אמינות.

רפלקסולוגיה

רפלקסולוגיה

חוקרים באנגליה מצאו שרפלקסולוגיה טובה חד משמעית לכאבי גב תחתון מול קבוצת ביקורת. מטפלים רבים מתארים שיש להם הצלחות רבות בתחומי הטיפול בבעיות גב תחתון. הכאבים פוחתים, האנשים חוזרים למעגל העבודה והחיים נמשכים. כנראה שזהו אחד הטיפולים הטובים בכאבי גב תחתון. אין ספק שטיפול בכאבי גב תחתון הוא אחת מגולות הכותרת של הרפלקסולוגיה.

ישנן עוד אפשרויות רבות לטיפול בכאבי גב תחתון. חלקם הוכחו מדעית, חלקם הוכח שלא… כמובן ששינה נוחה על מזרון נוח משפיעה, פיזיותרפיסט טוב גם יכול להועיל מאד ועוד הרבה שיטות ודרכים. לואיז היי בספרה "אתה יכול לרפא את חייך" טוענת למשל שלחץ ומתח כלכלי גורם לבעיות גב. ראינו שזה יכול להתחבר די בקלות עם המחקרים (מצב נפשי/פסיכולוגי וכאבי גב) וזו לא תאוריה כל כך מופרכת. אולי תנסו להילחץ פחות? אולי תחליפו מזרון? אולי תעברו לעבודה שדורשת פחות מהגב שלכם?
מה מהפתרונות כבר ניסיתם? האם יש לכם סיפורים של הצלחה? אני אשמח לשמוע.

מוכנים לשכוח מכאבי הגב? מוכנים לשינוי? אתם מוזמנים לפנות אלינו.

0 תגובות
  1. אייל
    אייל אומר:

    אני חייב לציין שסבלתי תקופה ארוכה מכאבי גב חוזרים ונשנים
    פניתי למיטב הרופאים ואורטופדים טופלתי באינספור טיפולים:עיסויים לגב,דיקור סיני,טיפולי אורטופדיה ועוד…
    במקרה או שלא במקרה חבר המליץ לי לבדוק את המזרן שעליו אני ישן ואכן פניתי לאירופלקס שתאמר לי מה המזרן שיתאים לי ואולי יעזור במשהו והם נתנו לי המלצה למזרן בריאות אורטפדי שעשוי מחומר ששכחתי את שמו מה שאני זוכר זה את הנוחות המדהימה ולמרבה ההפתעה גם את השיפור המדהים בכאבי הגב שמהם סבלתי כל כך הרבה זמן
    לא ידעתי כמה חשוב טיב המזרן ואיכותו
    הסתפקתי במזרן קפיצים רעוע במשך שנים רבות ועל זה שילמתי מחיר יקר בסבל של שנים כל כך מיותרות
    לדעתי ולדעת רבים הבסיס המרכזי למניעה של כאבי הגב הוא קודם כל במזרן שאנו ישנים עליו שליש מהחיים שלנו
    אייל

    הגב
  2. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    אייל,
    נכון מאד!
    המזרון עליו ישנים בלילה הוא גורם משמעותי בשמירה או אי שמירה על הגב וכמו שכבר ציינו – בנוסף לכאבי גב, יכולים להתווסף לכאבי הגב נזקים שונים שנובעים משינה לקוייה.
    תודה על הארתך!

    הגב
  3. אברהם
    אברהם אומר:

    חוויתי שנים רבות של כאבי גב עם כל הבדיקות והטיפולים האפשריים כולל
    החלפת מזרונים. באופן מקרי, בעקבות אשפוז ארוך לצרכי ניתוח ואינפוזיה ממושכת, התברר לי שהכאבים נבעו מהכליות, עקב חוסר שתייה מספקת.
    הכאבים נעלמו לחלטוין לאחר המודעות לשתייה רבה יותר.

    הגב
  4. נדב אלשיך
    נדב אלשיך אומר:

    אברהם שלום,
    אכן זו אחת הסיבות לכאבי גב וכך כתבנו בהרחבה בכתבה על הכליות.
    אני שמח שיש לנו דוגמא למה שדיברנו ושמח שאצלך זה נגמר טוב.
    רק בריאות, נדב.

    הגב
  5. מזל
    מזל אומר:

    מזה זמן רב אני סובלת מכאבי גב תחתון, צד שמאל. לאחרונה רכשתי מזרן חדש, איכותי וטוב. לפניו ניסיתי שני מזרני פולירון. אף הם טובים, אלא שהשירות היה נוראי. כמו כן חידשתי את הספה. המטרה הייתה לשפר את מצב הגב התחתון. בפועל אני סובלת יותר, כעת החלו כאבים אף בגב תחתון צד ימין. נראה כי מדובר בספה החדשה, יתכן והיא אינה די נוחה עבור הגב שלי. מה יכולה להיות הסיבה לכך?

    הגב

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *